Hallo,
Ik heb op de weg naar Citromobiel mijn XM door de 400.000 km grens gereden. Op de stand van de XM club kreeg ik felicitaties want dat is heel bijzonder. Is dat echt zo? Ik merk aan mijn auto, die alle onderhoud krijgt die noodzakelijk is nooit iets. Graag reacties. Het is een turobo diesel 2.5 uit 1996.
Het is voor een 2.5 wel bijzonder, vaak vallen die door een lekke koppakking na 1,5 ton al van de weg.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
malle pietje schreef:Het is voor een 2.5 wel bijzonder, vaak vallen die door een lekke koppakking na 1,5 ton al van de weg.
Ligt dat niet ook aan de rijstijl? En de temperatuursensor in de gaten houden?
Se concentrer sur l’essentiel
Nou, over de oorzaak van het scheuren van de kop of het klappen van de pakking zijn de meningen verdeeld, maar het staat eigenlijk wel vast dat het een ontwerpfout is geweest die ervoor zorgt dat de koeling gewoon hapert.
De voorzichtigheid van de bestuurder zal dus meer van invloed zijn op de overige mechanische slijtage onderdelen van de auto, assen enzo.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ja, dan zou je pas een echte held zijn om alles in orde te hebben.
Se concentrer sur l’essentiel
Maar een lekke hoofdafdichting is toch geen reden een voiture op de sloop te steken?
Test








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Je maakt wel eens de gekste dingen mee. Laatst had een buurtgenoot een deuk in de raamstijl van zijn Safrane uit 1994. Auto was total loss verklaard door verzekering.. had geeneens 200K op de teller…
Niks.. gewoon naar de sloop gebracht.
Se concentrer sur l’essentiel
dat deukje dat jij ziet in die raamstijl kan een ontwrichting zijn ... dan is een auto ( en zeker zo een) al snel enkele reis…























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Proficiat! me t de 2.5 TD, is dit zeker knap,maar voor de XM, in ‘t algemeen,dus bedoel ik alle modellen,isn dit niet uitzonderlijk! In Frankrijk is iemand, die tot op heden1.600.000 Km heeft met tot nu toe een tweede blok!
Ik spoor even het draadje op straks, en post hier de link























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Deze XM heeft al wel een nieuwe cilinderkop gekregen , dus niet 4 ton met dezelfde.
Blooper1963 schreef:Proficiat! me t de 2.5 TD, is dit zeker knap,maar voor de XM, in ‘t algemeen,dus bedoel ik alle modellen,isn dit niet uitzonderlijk! In Frankrijk is iemand, die tot op heden1.600.000 Km heeft met tot nu toe een tweede blok!
Ik spoor even het draadje op straks, en post hier de link
doe eens?
Ouwe mopperkont
400000km
Bij 360.000 km is de kop vervangen door een nieuwe. Een reparatie van 3300 euro. Ondanks de leeftijd van de auto toch een te verantwoorden uitgave.
Een auto hoeft niet naar de sloop met een defecte koppakking.
Op andere fora werd geschreven dat de koppen van de 2.5 TD’s scheuren. Het vreemde is dat dat dit niet altijd gebeurt.
Volgens enkelen zou dit veroorzaakt worden door het rijden met te lage toeren met een koude motor. Het fijne weet ik er niet van, maar er zouden dan plaatselijk te grote temperatuurverschillen optreden waardoor uiteindelijk de kop gaat scheuren.





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Mooie stand voor een 2.5TD hoor, ik wil ook wel eens weten wat nou precies de kwaal van die 2.5TD’s is. Ik heb altijd begrepen dat als de kop er eenmaal vanaf is geweest, het euvel zelden terugkomt (is er een mod op geweest dan ?).
Ik zit net over de 410.000 met mijn 2.1TD. Loopt ook als een zonnetje, ik moet alleen de roetstop eerdaags weer eens wat dichter zetten denk ik, hij rookt watbij het optrekken (kan ook in de lucht zitten, ik zie het alleen ‘s avonds of ‘s ochtends in de koplampen van achterliggers.
Nu C5 tijger…
ZOu ik het eerder zoeken in verstuivers die beetje oud beginnen te worden
I kwacht nog steeds op het linkje van de 1.600.000 kms
Wat ik las over de 2.5:
In het koelvloeistofvat zit een schotje wat begint op te lossen. Hierdoor komen er allemaal deeltjes in de kop waardor het begin te verstoppen met overhitting als gevolg.
Wanneer een kop vervangen is (en dus schoongemaakt van deeltjes) is het schot al vergaan en zal de kop niet nog een keer vervuilen.
Ouwe mopperkont























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Matthijs309 schreef:
Wat ik las over de 2.5:
In het koelvloeistofvat zit een schotje wat begint op te lossen. Hierdoor komen er allemaal deeltjes in de kop waardor het begin te verstoppen met overhitting als gevolg.
Wanneer een kop vervangen is (en dus schoongemaakt van deeltjes) is het schot al vergaan en zal de kop niet nog een keer vervuilen.
Klopt , is 1 van de redenen van een gesneuvelde kop.