ook een benzineluchtje..
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 13 mei 2008 01:20 AM

hallo,

Bij het terugrijden van de Citromobile (wat een dag.. Cool ) werden wij getracteerd op een forse benzinelucht bij effe lekker doortrekken, en gaandeweg steeds meer. Nou heeft mijn CX nog plenty canvas benzineleidingen, dus die staan sowieso op de nominatie om vervangen te worden. Maar onder de motorkap met draaiende moter kan ik niks vinden/ruiken. Ik denk dat het de injectoren zijn, of althans , het stukje benzine slang daarop richting de injectie gallerij. Die zitten vol met barstjes. Maar hoe komen die eraf? De ene kant heeft een slangeklem , maar de andere kant zit op een soort schoteltje dat vrolijk meedraait. Toch een kwestie van lomp doortrekken? En daarbij, wat zijn de andere bekende plaatsen voor lekkage? wellicht dat overdruk tonnetje aan de gallerij? 
Ook schijnt er een truc te zijn om forse belasting te simuleren bij stilstand zodat je wellicht wél een zwetende leiding krijgt..iemand daarmee bekend?
Gewoon gassen helpt in ieder geval niet..
groeten
Yke

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 14 mei 2008 01:24 AM
  [ # 1 ]

De slangetjes naar de injectoren toe kun je gewoon er af trekken. Zitten inderdaad wel muurvast. Ik heb de oude eerst een beetje ingesneden, voor wat meer ruimte. Nieuwe gaan er makkelijker op (nog soepel) dan de oude er af.

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 14 mei 2008 03:13 AM
  [ # 2 ]

Die gekrompen klemmen kun je met een geschikte kniptang af/doorknippen, waarna je de nieuwe slang met gewone draaiklemmen weer kunt monteren aan de injectors.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 14 mei 2008 12:29 PM
  [ # 3 ]

OK bedankt. dan snij ik ze wel voorzichtig los, want het is echt met elkaar vergroeid.. Sommige van die met canvas omwonden leidingen zien er nog best uit trouwens. Wat is zo ongeveer de max. leeftijd voor dat spul?

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 14 mei 2008 12:52 PM
  [ # 4 ]

Ik zou ze maar vervangen…

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 mei 2008 02:42 PM
  [ # 5 ]

Met goed spul vervangen ja. Gates ofzo. Het Wurth huismerk hebben we slechte ervaringen mee.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 14 mei 2008 04:31 PM
  [ # 6 ]

In ieder geval is het verstandig om de leidingen onder de motorkap in goede conditie te houden. De benzine hierin staat onder druk en voor je het weet staat je auto in de hens. Maar je probleem zit dus blijkbaar ergens anders. Het lijkt op wat ik ook heb. Had je toevallig een volle tank en reed je met een raampje open? Bij mij zie je leksporen onder de tankvuldop. Het kan zijn dat je het in de vulbuis(-aansluiting) en tankontluchting moet zoeken. Ik heb er bij mij nog niet goed naar gekeken, maar sinds ik de tank niet meer helemaal vol gooi is de lekkage en stank voorbij.
Groet,
Freek

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 mei 2008 04:40 PM
  [ # 7 ]

Bij mij was de slang van de tankontluchting ook doorgescheurd. In bochten naar links resulteerde dat (bij volle tank) in een vrolijke sliert benzine achter de auto.
Ach, het is weer eens wat anders dan kiezelsteentjes strooien om de weg terug te vinden…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 15 mei 2008 04:05 PM
  [ # 8 ]

Ik ging er vanuit dat het onder de motorkap misging maar na het lezen van jullie reacties ben ik de andere plaatsen ook maar gaan nalopen en heb inderdaad eenh scheurtje gevonden in de vulpijp, maar niet in de ontluchting oid. Eerst maar eens alle leidingingen onder de klep.

De tank is overigens niet vol..er past tegenwoordig €100 in! Shocked

groeten

Yke

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 20 mei 2008 04:55 PM
  [ # 9 ]

[quote author=
da’s wel schrikken hè... ik heb altijd gezegd dat ik toyota ging rijden als ik €100 in de tank krijg… toch maar niet, dan drink ik zelf wel wat minder Wink quote]
Laughing
Bij Toyota past die €100 ook alleen doen sommige T’s er wat langer mee..jij en ik hebben dan ook wel dorstige varianten. minder drinken en meer fietsen helpt.

Heb inmiddels een aantal van de slangen vervangen en te zien aan hun toestand was het bepaald tijd om dat te doen. Alles op de injectie galerij moet ik nog doen, maar dat heeft even tijd nodig want mensen wat zit dat vast!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 20 mei 2008 11:55 PM
  [ # 10 ]

Wat voor soort slang gebruik je, Yke? Op Citromobile zag ik niet alleen div. diameters aangeboden worden, maar ook:
- “gewoon” uitziend rubber
- rubber met zwart (ook rubber? stof?) vlechtwerk erom
- rubber met alukleurig vlechtwerk erom

Heeft dit allemaal een specifieke toepassing onder de auto/kap, of is dit vooral kwaliteitsverschil (en is de duurste ook de duurzaamste tegen verdroging e.d.)? Of heb je gewoon bij de Brezan gevraagd om “een metertje benzineslang”??

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 21 mei 2008 08:10 PM
  [ # 11 ]

ehh.. ja gewoon een metertje benzineslang van het merk Gates Rolling Eyes (dat dan weer wel) Ik vind het geen bezwaar om wat beter spul te halen als men/jullie dat aanraden. Onder de auto moet ook een stuk worden vervangen dus het kan allemaal gebruikt worden. Ik dacht eigenlijk dat die alu coating bijvoorbeeld vooral voor de mooi was.

Als ik onder de motorkap echt beter spul nodig heb is wel de laatste keer dat ik bij die automatrialen zaak ben geweest (niet de BREZAN) want ik heb hen expliciet verteld dat het om een injectiemotor ging en het probleem geschetst..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook