Aandachtspunten automatenbak en break?
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 16 februari 2006 01:18 AM

Wat zijn de aandachtspunten speciaal voor een break? De wielkasten achter heb ik begrepen. Verder nog dingen waar ik op moet letten?

Dezelfde vraag voor de automaat van een 1989 type 2. Kun je daar een caravan van 900 kg goed mee trekken? Hoe weet je of hij goed is?

Heb al wat meer info gevraagd van deze:

Alle tips welkom!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 februari 2006 01:48 AM
  [ # 1 ]

Re: Aandachtspunten automatenbak en break?

ernst23 schreef:

Wat zijn de aandachtspunten speciaal voor een break? De wielkasten achter heb ik begrepen. Verder nog dingen waar ik op moet letten?

Dezelfde vraag voor de automaat van een 1989 type 2. Kun je daar een caravan van 900 kg goed mee trekken? Hoe weet je of hij goed is?

Alle tips welkom!

Is je vrouw in verwachting van een tweeling? Wink Dan komt zo’n extra achterbankje wel van pas. Veel leuker dan een 7 persoons Opel Zafira.

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 16 februari 2006 10:20 PM
  [ # 2 ]

De balk boven de achterklep is ook extreem roestgevoelig.
Gaat om de uiterste dakrand, daar vorm zich een vochtophoping vanuit de binnenkant van de auto. Condensvorming.
Hebben alle (zeker nederlandse) breaks/familiales uiteindelijk last van.

Die wielkasten zijn inderdaad heel erg gevoelig.

Verder is er weinig bijzonders te melden t.o.v. een berline.

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 17 februari 2006 12:53 AM
  [ # 3 ]

En bijzonderheden/weetjes van de automaat? Je hebt er zelf 1 zie ik?

2Black schreef:

De balk boven de achterklep is ook extreem roestgevoelig.
Gaat om de uiterste dakrand, daar vorm zich een vochtophoping vanuit de binnenkant van de auto. Condensvorming.
Hebben alle (zeker nederlandse) breaks/familiales uiteindelijk last van.

Die wielkasten zijn inderdaad heel erg gevoelig.

Verder is er weinig bijzonders te melden t.o.v. een berline.

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 februari 2006 12:55 AM
  [ # 4 ]

ernst23 schreef:

Alle tips welkom!

Ernst, neem van mij aan, bij die auto hoef jij niet te gaan kijken…. De foto’s zijn erg knap genomen, hij ziet er gelikt uit. Toen ik echter ong. 2 mnd. terug naar den Haag reed om de auto te bekijken: kouwe kermis!!!
Zeiknat van binnen, interieur en dashboard samengesteld uit 3 verschillende auto’s, achterklep én inderdaad de beruchte balk daarboven flink aangetast. Echt ‘n hok!
Ik was rap weer thuis….

Gr Martijn

Misschien is dit iets, is volgens mij niet zo ver van jou vandaan.

Hij heeft hem al een heeeeeeele tijd…....

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 17 februari 2006 01:55 AM
  [ # 5 ]

wat de automaat aangaat.
bouw er een thermosensor in met een zuivere meter in de auto, dus niet een die vrolijk 10 graden erlangs gaat meten.

ververs eerder te vaak dan te weinig en probeer steeds dezelvde olie te vullen, dus niet wisselen van merk en kwaliteit ATF.

er zit ook een filter in, reinig dat tevens frequent, (10 of 20 ooo km interval)en controleer de vervuiling.
let op metaal of aluminium deeltjes.

bouw een extra schakelaar in waarmee je de koelvinnen ten alle tijde vol vermogen kunt zetten.

en last but not least,, als een automaat optrekt doet hij dat middels koppelomvormer, echter wat velen niet weten of zich (willen) realiseren, is dit:: het inschakelen van de versnelling gebeurd over de frictieplaatjes, die sluiten niet direct 100 % waardoor het verhoogde koppel van de koppelomvormer er behoorlijk veel kracht op zet.

dus met een volle beladen of auto met aanhanger, plank wegtuffen is de bak vermoorden.

de beste themperatuur in bedrijf is om en nabij de 90en 100 graden…

mvgr wupke Wink

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 17 februari 2006 11:03 PM
  [ # 6 ]

Dat was mijn volgende vraag: Wie woont er in de buurt en vind het leuk om te gaan voorkeuren Wink Is dus niet meer nodig. Dank voor deze info. Tis een handelaar zag ik pas later en dan ben ik gelijk op mijn hoede. Hoeft niet, maar is wel zo.

Tsja, die in Nijmegen staat er idd al lang en heeft sinds mei 2001 geen APK meer. Is ook niet zo geweldig. Kom wel soms in Nijmegen. Misschien eens ff gaan kijken en vragen wattie kost excl. inruil met APK. Kent iemand deze auto?

Ik heb nu gemaild met een partikuliere liefhebber die een eerlijke te koop heeft. Tis alleen niet zo’n mooie en kost 750 euri. Een witte deur en 2 extra velgen met 2 hele goede banden zit erbij. Hier de foto’s:

Wat is er recent aan is gedaan, da’s wel weer interessant: Alle hydraulische leidingen vanaf onder de motor naar achteren toe compleet vervangen, distributieriem vervangen, onderzijde achter is reeds compleet gelast, veerbollen vorig jaar vervangen.

Martijn de Ruijter schreef:
ernst23 schreef:

Alle tips welkom!

Ernst, neem van mij aan, bij die auto hoef jij niet te gaan kijken…. De foto’s zijn erg knap genomen, hij ziet er gelikt uit. Toen ik echter ong. 2 mnd. terug naar den Haag reed om de auto te bekijken: kouwe kermis!!!
Zeiknat van binnen, interieur en dashboard samengesteld uit 3 verschillende auto’s, achterklep én inderdaad de beruchte balk daarboven flink aangetast. Echt ‘n hok!
Ik was rap weer thuis….

Gr Martijn

Misschien is dit iets, is volgens mij niet zo ver van jou vandaan.

Hij heeft hem al een heeeeeeele tijd…....

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 18 februari 2006 01:21 AM
  [ # 7 ]

Net us ff zitte kijke naar een turbo diesel familiale break. Met 10.000 km per jaar ben je ongeveer hetzelfde kwijt als met een familiale benzine. Ongelooflijk hè?

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 februari 2006 02:04 AM
  [ # 8 ]

Ernst,

ik kan je vertellen dat ikzelf bijna 2 jaar geleden al gekeken heb naar die auto bij Balvers.
Destijds zag ze er nog heel aardig uit, wat miniscule plekjes hier en daar maar toen al 2 lege banden dus was destijds al geruime tijd niet van haar plek.
Schijnbaar, meen ik me te herinneren, een auto die ooit van een arts ofzo geweest is en waarschijnlijk toen ze nog gebruikt werd goed onderhouden.
Maar ja, zo veel stilstand is voor een CX nooit goed.

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 18 februari 2006 02:17 AM
  [ # 9 ]

Wat weerhield je toen van de koop?
Ik weet dat stilstand niet goed is, maar stel je koopt hem met nieuwe APK, gooit er nieuwe banden op, geeft een grooote beurt? Als er door het hoge gras tenminste niet veel bodemrot is bijgekomen zou het een goede auto kunnen zijn. Bij Ton van Soest heb ik al eens geïnformeerd naar een belastingvrije 2400 ie Familiale, de droombreak. Die staat al 10 jaar stil, met nieuwe APK kostie 6000 euri, zonder de spuitbeurt die hij eigenlijk wel moet hebben….

2Black schreef:

Ernst,

ik kan je vertellen dat ikzelf bijna 2 jaar geleden al gekeken heb naar die auto bij Balvers.
Destijds zag ze er nog heel aardig uit, wat miniscule plekjes hier en daar maar toen al 2 lege banden dus was destijds al geruime tijd niet van haar plek.
Schijnbaar, meen ik me te herinneren, een auto die ooit van een arts ofzo geweest is en waarschijnlijk toen ze nog gebruikt werd goed onderhouden.
Maar ja, zo veel stilstand is voor een CX nooit goed.

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 februari 2006 02:36 PM
  [ # 10 ]

Simpelweg de centjes weerhielden me toen.
Kostte destijd €2750 meen ik me te herinneren en de eerste indruk van het bedrijf was niet dusdanig dat ik dacht “kom laat ik hier eens een CX kopen”.
Al met al ben ik min of meer 2 jaar inactief (via internet) aan het rondneuzen geweest naar wat CX’en zoal kosten en waar ze te koop staan.
Uiteindelijk kwam ik een hele leuke GTi automaat tegen van een privé-persoon (student zelfs) die echt van de auto af moest omdat hij te weinig kilometers maakte om d’r te kunnen verantwoorden.
En dat scheelt dan aanmerkelijk in de prijs….

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 20 februari 2006 03:24 PM
  [ # 11 ]

Heeft niemand iets zinnigs te zeggen over deze auto:

Dus tips, aandachtspunten enz?

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 20 februari 2006 03:31 PM
  [ # 12 ]

Hou er rekening mee dat je de voorschermen niet 123 netjes hebt, dwz ff overschroeven van een andere CX gaat niet. Maar das niet specifiek break… De achterklep wél, en het zal lastig worden daar een goede voor te vinden.

Gr Martijn

Profiel  

moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 218

Gepost: 14 oktober 2006 10:25 PM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:

wat de automaat aangaat.
bouw er een thermosensor in met een zuivere meter in de auto, dus niet een die vrolijk 10 graden erlangs gaat meten.

ververs eerder te vaak dan te weinig en probeer steeds dezelvde olie te vullen, dus niet wisselen van merk en kwaliteit ATF.

er zit ook een filter in, reinig dat tevens frequent, (10 of 20 ooo km interval)en controleer de vervuiling.

Het in de achteruit zetten van mijn automaat gaat vaak gepaard met een behoorlijke schok. Shocked Is dit een normale eigenschap Razz van een Citroen-automaat, of is er meer aan de hand?

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 15 oktober 2006 12:03 AM
  [ # 14 ]

Kijk eens naar de onderste motorsteun kan zijn dat die aan vervanging toe is.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

santman1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 16 mei 2008 02:39 AM
  [ # 15 ]
kreazyV8wuppo schreef:

wat de automaat aangaat.

bouw een extra schakelaar in waarmee je de koelvinnen ten alle tijde vol vermogen kunt zetten.

en last but not least,, als een automaat optrekt doet hij dat middels koppelomvormer, echter wat velen niet weten of zich (willen) realiseren, is dit:: het inschakelen van de versnelling gebeurd over de frictieplaatjes, die sluiten niet direct 100 % waardoor het verhoogde koppel van de koppelomvormer er behoorlijk veel kracht op zet.

dus met een volle beladen of auto met aanhanger, plank wegtuffen is de bak vermoorden.

de beste themperatuur in bedrijf is om en nabij de 90en 100 graden…

mvgr wupke Wink

Hey wuppo (if still here Rolling Eyes ), ff een uit de oude doos Smile
Voor wat betreft het vervangen van de filter van de automaatbak: Is dat geen hels karwei? Er moet behoorlijk wat los. Ik las ook ergens dat een literje goedkope ATF door de bak laten lopen (stilstaand neem ik aan) ook al heel wat rommel en ijzerdeeltjes meeneemt naar buiten toe.

Dus kortom is dat reinigen van het filter echt zo belangrijk? Ik kan er in de boeken namelijk niet veel/niks over vinden.

groet Sante

Life is short !!!
Drive fast !!!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook