







Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Mijn XM verbuikt nogal wat benzine. Het verbruik van 1:8 vind ik niet echt normaal, zeker gezien het woon-werk verkeer (ca. 10km) dat deels over de autoweg is.
Ik heb voor mijzelf wat maatregelen genomen en geprobeerd om het euvel te verhelpen:
1. Luchtfilter is onlangs vervangen.
2. Injectiereiniger toegevoegd.
3. Ik ben na een aantal tankbeurten overgestapt naar octaan 98, dit helpt wel een beetje, maar niet heus.
Bovendien ‘zwabbert’ de benzinemeter nogal (vooral tegen het einde aan) tussen 1 of 2 streepjes.
Mijn rijstijl is rustig en kom bijna nooit over 2500 toeren en vanochtend rook ik een benzinelucht in de auto bij het oprijden van de oprit.
Weten jullie meer?
Alvast bedankt!
Ik vraag mij ook af of de benzinefilter mss vervangen zou moeten worden. Waar zit trouwens de benzinefilter eigenlijk?
Se concentrer sur l’essentiel














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Verbruik 2.0i XM gestegen naar 1:8
Archi schreef:Mijn XM verbuikt nogal wat benzine. Het verbuik van 1:8 vind ik niet echt normaal, zeker gezien het woon-werk verkeer (ca. 10km) dat deels over de autoweg is.
Ik heb voor mijzelf wat maatregelen genomen om het euvel te verhelpen:
1. Luchtfilter is onlangs vervangen.
2. Ik ben na een aantal tankbeurten overgestapt naar octaan 98, dit helpt wel een beetje, maar niet heus.
3. Bovendien ‘zwabberd’ de benzinemeter nogal (vooral tegen het einde aan) tussen 1 of 2 streepjes.Mijn rijstijl is rustig en kom bijna nooit over 2500 toeren en vanochtend rook ik een benzinelucht in de auto bij het oprijden van de oprit.
Weten jullie meer?
Alvast bedankt!
Ik vraag mij ook af of de benzinefilter mss vervangen zou moeten worden. Waar zit trouwens de benzinefilter eigenlijk?
Heeft jouw XM ooit minder verbruikt? Is het verbruik plotseling gestegen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Volgens mijn telling gebruik ik nu 1,5 liter meer (3 tankbeurten). Bovendien heb ik nooit de benzinelucht geroken.
Se concentrer sur l’essentiel
Ik heb ook een 2.0 inj. uit `90 ; die verbruikt gemiddeld 1 op 11 .
Dat lijkt me normaal .
Ik zou je bougies eens vervangen en denk er aan je kleppen te stellen .
Heb je geen poreuse benzineslang ( benzinelucht), zitten je afdichtingen nog goed ( klemmen).
Ik vermoed dat het filtertje in de buurt zit van je benzinepompje , maar betwijfel of het daar aan kan liggen ; eerder een verstopt luchtfilter , maar dat heb je wijselijk al vervangen .
Je zwabberende benzinemeter ligt waarschijnlijk aan losse of gecorrodeerde contacten .
Kijk eens onder je achterbank onder die grote zwarte rubberen plak en maak de contacten schoon met een staalborsteltje en wat contactspray , wellicht helpt dat en anders is je vlotter niet helemaal tof meer .
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Verbruik 2.0i XM gestegen naar 1:8
Ik vraag mij ook af of de benzinefilter mss vervangen zou moeten worden. Waar zit trouwens de benzinefilter eigenlijk?
Mijn 2.0i XM uit 1991 verbruikt met normale 95 oktaan benzine met op de autoweg met warme motor,geen imperiaal of box op dak,geen file’s,en een gemiddelde snelheid van 120km/uur 1:12-1:12.5.In de stad/dorp word dit 1:6.De benzinefilter zit “verstopt” boven een balk net voor je Rechterachterwiel bij de benzinetank en vulslang.Je moet ff op je rug liggen en de XM op de hoogste stand en met een goede lamp zie je dit ronde grijze geval zitten in een rubberen “strop”.Vervang anders deze preventief kost +/-€12.Succes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Re: Verbruik 2.0i XM gestegen naar 1:8
Regino schreef:In de stad/dorp word dit 1:6.
Dat is mij nogal een verschil. Is dit met koude motor?
Dirk de Pirk schreef:denk er aan je kleppen te stellen
Is dit goed zelf te doen?
Se concentrer sur l’essentiel




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Verbruik 2.0i XM gestegen naar 1:8
Archi schreef:Regino schreef:In de stad/dorp word dit 1:6.
Dat is mij nogal een verschil. Is dit met koude motor?
Dirk de Pirk schreef:denk er aan je kleppen te stellen
Is dit goed zelf te doen?
In de stad is het verbruik bij elke auto meer als op een vrije doorgaande weg zonder opstoppingen,maar dit is gemeten met warme motor.Kleppen stellen laat ik doen bij een kleine beurt(indien nodig).De benzinelucht die ruikt,komt vlgs.mij van een “lekje"ergens want normaal is dit niet,dt zou erop kunnen wijzen dat het “verbruik"oploopt zonder dat de motor dit verbruikt?
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik kijk er morgen meteen naar.. bedankt alvast!
Se concentrer sur l’essentiel
Als je handig bent kun je zelf je kleppen stellen , maar ik laat het liever over aan de vakman .
Er staat in het forum wel ergens iets over hoe je dat moet doen , moet je even zoeken .
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vanochtend weer benzinegeur geconstateerd in de ‘cockpit’. Klep open en na enig zoekwerk een lekkage aan benzinedrukverdeler geconstateerd. Vermoedelijk is het membraan defect. Onder de verdeler was het kletsnat van de benzine. Nieuwe besteld. Eens kijken of dit enig invloed heeft op het verbruik.
Se concentrer sur l’essentiel









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Zal best wel enige invloed hebben.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Als ik me niet vergis, is dat alleen de demper in de retour toch?
(mierenneuker )
Ouwe mopperkont








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Zou kunnen. Dan ligt de verdeler er vlak naast. Wat is de functie van de demper dan?
Se concentrer sur l’essentiel
zorgt ervoor dat de benzine niet in de leidingen gaat pulseren doordat de injectoren steeds open en dicht gaan. Zorgt dus voor een betere aan/af voer van de benzine en beter inspuitbeeld.
Ouwe mopperkont








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Matthijs schreef:zorgt ervoor dat de benzine niet in de leidingen gaat pulseren doordat de injectoren steeds open en dicht gaan. Zorgt dus voor een betere aan/af voer van de benzine en beter inspuitbeeld
Klinkt erg bekend. Op de snelweg meende ik al zoiets te bespeuren: hij loopt dan niet al te soepel. Vermoedelijk is dan de aanvoer van benzine niet optimaal geweest.
Se concentrer sur l’essentiel
Is de temperatuur van de koelvloeistof wel keurig en snel 90graden? Ik merk bij mijn diesel dat het verbruik enorm gestegen is sinds de thermostaat open blijft staan. De kv komt niet meer op temperatuur en daardoor krijgt de motor nooit het juiste mengsel.
Rare is wel dat ik de thermostaat vervangen heb in december. Waarschijnlijk nu al weer kapot, of iets niet goed gedaann….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!