Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
na de heerlijke meeting in overslag met mijn ZX’je afgelopen weekend kwam ik in contact met het fenomeen ‘de CX’. Had de wagen nooit van zo dichtbij gezien en rik was zo aardig om em open te doen en mij erin te laten zitten, laten horen en zelfs even te laten rijden…. En nu dames en heren:
Wil ik er ook één!
Zulk comfort had ik niet eerder meegemaakt en ondanks dat een zx zonder verlaging en andere meuk heerlijk rijdt ten opzichte van zijn soortgenoten, was dit echt een klasse anders. De beslissing is gemaakt, die CX gaat er komen (vraag niet wanneer want dan gaan we het over het financiele aspect hebben en dan hebben we het over nog tenminste een volle maand). Waarom dan dit topic? Om alvast te ontdekken wat een CX inhoudt om te rijden, wat de verschillen zijn tussen een goede en een slechte en welk model het betse bij me past. Hoe makkelijk is een opknapper, en wat kan je zelf doen.
Wat ik zelf vooralsnog als richtlijnen heb voor een cx:
- de oude meters in het dash van (naar ik meen) het oude type, die drijven in water(?)
- belastingvrij of bijna
- de zuinigste motor
- een beetje luxe (toerenteller en misschien wat elektrisch spul
Ik heb zo gekeken op autoweek en dan kom ik op een 2000 athena. Is dit een redelijke conclusie of kan het anders? Ik begrijp dat een cx gewoon geld kost, maar een beetje pijnverzachting kan geen kwaad!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik kan je alleen aanbevelen, dat je iemand met verstand van zaken meeneemt naar elke CX die je gaat bekijken.
Ikzelf rijd nu met diesels en dat kan heel zuinig zijn, maar zijn niet de snelste auto’s. Een belastingvrije diesel is dus best voordelig, maar je moet geen haast hebben.
Neem iemand mee die weet waar de CX typische rot-neiging heeft.
Animal triste post coitum

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
sneeuwitje schreef:Pas toch op wat je doet. Eén keer een CX, en andere auto’s bestaan niet meer…
maar goed als je dan toch eigenwijs wilt zijn:
Ik heb ooit een Athena gehad… ik ben nog steeds niet over het verlies heen.De Athena was iets luxer dan tot dan toe standaard. “Extra’s”:
- Diravi stuurbekrachtiging
- eindelijk een temperatuur-meter
- electrische ruiten voor
- gordels achter
- autoradio met 4 speakers (in iedere deur 1; niet geweldig, maar best OK voor die tijd)
- 2 buitenspiegels
- waanzinnig stoere windvanger op de lucht-inlaat
- erg lelijke shuim-plastic spoiler op de kofferdeksel (NL)Specs (start vlgs mij vanaf 1981):
- serie1 (stalen bumbers) met brede voortrein
- 2 liter Renault motor (waarschijnlijk de zuinigste en toch pittige CX met carburateur) ik reed er op de snelweg 1:11 mee @ 120km/u
De door mij meest gewaardeerde feature was echter nog wel:
!!! de prachtige asbak-bol bovenop de midden-consoleIk heb nooit injectie varianten bereden, maar ik kan me goed voorstellen dat die nog zuiniger+pittiger zijn, maar ook jonger.
Een CX opknapper is vragen om problemen, maar dan ken je wel de hele auto alstie klaar is (dat bedoel ik niet cynisch; het 2x zo fijn rijden als je weet waar je in rijdt)
Aan de andere kant: gewoon goed betalen voor een degelijk uitziende CX is zeker geen garantie voor probleemloos rijden.Je moet weten dat de CX in de markt is gezet als goedkope hoofdklasser. De ‘luxe’ van een CX is niet bepaald voor eeuwig;
- Het interieur is niet echt degelijk. Echt shabby (en bijna niet te krijgen) zijn bijvoorbeeld deurpanelen. Deze zijn in de serie1 van geperst karton dat *altijd* krom trekt. De serie2 (een stuk jonger) heeft kunstof deurpanelen die dat probleem niet hebben.
- De meeste CXen hebben koel-problemen en een aluminium kop en daarmee dus een kwestbare koppakking. Let op koelwater, poreuse/vernieuwde(!) waterslangen, etc.
- De 2-liter motor is eigenlijk aan de lichte kant voor het gewicht van de wagen (±1300kg). Met veel kilometers op de teller (200k+) weet je vrij zeker dat er aan die motor snel iets moet gebeuren als er geen onderhouds-rapport is.En wat ik nog vergat:
Die 200k+ kun je dus niet zien; de teller gaat maar tot 100.000 (alsof de Ingenieurs zelf ook wel wisten…) Let op dingen als dorpel-slijtage, pedaal-slijtage als je het kilometrage inschat.
De (dragende) carrosserie van de CX heeft op sommige plekken (voor-stijl onderkant bijv.) vijf (5!!) lagen op elkaar gepuntlast staal, en de gebruikte lak- en staal-kwaliteit zijn niet echt denderend >> een overgespoten CX koop je niet van zomaar-iemand…
De Athena was volgens mij al vanaf 1979 of 1980 leverbaar, maar ik kan me vergissen.
Diravi was ten tijde van de Athena allang standaard, alleen in de eerste jaargangen was dat niet zo. Elektrische ruiten voor zaten ook al op menig Super. Die luchthapper op de motorkap en achterspoiler waren daarentegen ook op de Athena niet standaard.
Verder onderschrijf ik je verhaal volledig. Eens een CX… Mijn XM is in alle opzichten een betere auto dan mijn CX, en toch haalt het het qua rijbeleving niet bij de CX.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Re: een cx voor mij?
Hoi Michelangelo - veel plezier met je zoektocht!
Vragen die andere forummers nog niet beantwoord hebben:
- De snelheidsmeter en toerenteller drijven (helaas!) niet in water - het zijn roterende cilinders die achter een vergrootglas ronddraaien. Ze zitten op alle series 1, geleverd van modeljaren 1975 t/m 1985.
- De Athena werd leverbaar vanaf modeljaar 1980, de Pallas is een luxe-niveau hoger en was er al vanaf modeljaar 1976. Volgens mij zit op de Athena standaard geen toerenteller, op de Pallas wel.
- Naar mijn mening is geen enkele CX ondergemotoriseerd, zelfs de 2 liter benzine, en 2,5 liter ongeblazen diesel niet. De CX-en met sterkere motoren zijn wel leukere ‘speel-auto’s’ (mensen kijken vaak stomverbaasd als ze op de snelweg eindelijk naar de rechterbaan gaan en ik het gaspedaal vol intrap met mijn 25 GTi!) maar met een 2.0 of 2.2 zul je nooit gefrustreerd raken over traagheid. Die 2.0 of 2.2 zijn ook relatief zuinig, vooral de 2400 staat bekend als een behoorlijke zuiplap. Een op tien, een op elf moet mogelijk zijn met een 2.0/2.2, om van de diesels nog maar te zwijgen. LPG kan natuurlijk ook, zeker met een belastingvrije auto!
- Uiteraard moet je, zoals de andere forummers ook al zeggen, als je eenmaal een bepaalde auto op het oog hebt iemand met verstand van CX-en naar je potentiele aankoop laten kijken. Carosserie is meestal een groter probleempunt dan motor en/of elektriek.
- Wat je zelf kan doen: Dat hangt natuurlijk van je kennis en handigheid af, als je niet bang bent onder de motorkap van je eend te duiken zul je dat ook bij de CX niet zijn, toch? En andersom, als je nog geen schroevendraaier vast kunt houden dan zul je ook de CX niet kunnen repareren. Onderdelen zijn over het algemeen nog redelijk voorhanden, en de CX Club heeft een magazijn waar nieuwe en tweedehandse onderdelen betaalbaar verkrijgbaar zijn.
- Kijk uit! Het risico van levenslange verslaafdheid is erg groot, vijf jaar geleden was de CX nog niet op mijn radar verschenen, inmiddels weet ik zeker dat ik misschien wel andere auto’s zal bezitten, maar dat er altijd minstens één CX mijn garage zal moeten bevolken!
Groet,
Jaco
jmmj schreef:- Kijk uit! Het risico van levenslange verslaafdheid is erg groot, vijf jaar geleden was de CX nog niet op mijn radar verschenen, inmiddels weet ik zeker dat ik misschien wel andere auto’s zal bezitten, maar dat er altijd minstens één CX mijn garage zal moeten bevolken!
Groet,
Jaco
Geheel of topic en wellicht ligt het aan mij, maar telkens als ik jouw avatar zie is mijn eerste schok altijd: “een opel kadet e”.
Misschien moet je een iets andere hoek kiezen…..
Sorry.
On topic: doen! maar wel met goede hulp en advies….
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Misschien moet je eens bij de betere opticien binnenlopen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
jmmj schreef:Hoi Michelangelo - veel plezier met je zoektocht!
Vragen die andere forummers nog niet beantwoord hebben:- De snelheidsmeter en toerenteller drijven (helaas!) niet in water - het zijn roterende cilinders die achter een vergrootglas ronddraaien. Ze zitten op alle series 1, geleverd van modeljaren 1975 t/m 1985.
Groet,
Jaco
Klopt niet helemaal. De laatste serie 1’s hebben wel roterende cilinders in de kleurstelling oranje cijfers zwarte achtergrond, maar zitten niet achter een vergrootglas maar gewoon een stukkie plastiek. Ze zijn echter wel duidelijk afleesbaar. Daarbij had de serie 1 CX Gti turbo ook geen cilinders maar een ” standaard” klokkenspel.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

- CX 2200
- C-Zero EV
@icefire: Ik heb mijn avatar meteen veranderd! Mulder heeft natuurlijk ook gelijk met zijn opticienopmerking maar ik begrijp waar je heen wilt met je Kadett E opmerking (vorm van de koplampen is vergelijkbaar) en naast Suzuki’s Alto is een Kadett voor mij DE nachtmerrie op autogebied. In de zin van nog niet dood in gevonden willen worden, je moet naar Zuid Frankrijk en je hebt de keuze uit blootsvoets lopen of een Opel Kadett berijden, ik zou geen seconde twijfelen en mijn schoenen uittrekken
@jmmj: heel goed zo; geen spoortje kadett meer te herkennen
@mulder: alleen in de eerste splitsecond hè; komt ook door dat het chevron-logo wat wegviel door de schijnende koplampen
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Het is al gezegd: roest, roest, roest.
De langsliggers onder moeten netjes zijn, niet eruitzien als wasa-knackebrot.
Achterste wielkasten, dorpels, de hoek bij de achterportieren, achter de bumpers, voorste subframe, deuren, achterklep.
En dan vergeet ik vast nog wel wat.
Over zonnedaken ga ik niet eens beginnen…......
Allemaal op te lossen hoor, maar als je het niet zelf kunt en je hebt geen MIG/TIG vrienden, dan kan het wel eens een heel dure hobby gaan worden.
Alle rest, inclusief hydrauliek en elektriek, is relatief simpel te doen (vind ik toch).
Als je een redelijk roestvrij exemplaar hebt gevonden (of alle laswerk is gedaan), dan onmiddelijk naar Gosliga/van Egmond of een andere beschermheer, anders is je CX met 5 jaar weer rijp voor een rondje laswerk (is mij dus gebeurd).
Dat is een investering van ca. 1500 euro, maar noodzakelijk en het behoud van je CX in deze natte streken.
Ter informatie: in de 8 jaar dat ik deze dame heb, is er voor ca. 6 mille (in euro’s) aan las- en spuitwerk aan gebeurd.
En het ergste is nog dat het grootste deel van dat bedrag in niet-zichtbaar werk is gaan zitten…..........
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
zoals ik het hoor kan een 2 liter motor dus best nog wel goed zijn voor en je portomonee en de auto qua prestaties. Mijn associatie met oude diesels is niet al te best want luidruchtig en stinkend zal het wel zijn (of vergis ik me?). En met LPG zal de inbouwkosten ongetwijfeld in de aanschafprijs worden doorberekend.
En mbt lassen: ik kan zo een elektrisch lasapparaat lenen inclusief de ervaring die ik nodig heb met lassen. Kan dat ook?
enne wat houdt dat Gosliga/van Egmond in? Volsmeren met anti-roest prut?
de tellers: het heeft gewoon iets om die rollers te hebben, dat moet ik gewoon hebben
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat kan ik in de vrede nog toevoegen op al geleverd relaas?
Bijna niets, misschien alleen dat andere wagens snel je belangstelling doen verdwijnen wanneer je eenmaal achter het stuur van de CX hebt plaatsgenomen.
Sommige zweren bij hetzij haar voorganger (ik moet toegeven dat ze comfortabeler is) of juist bij haar opvolger (er zijn personen die de XM prefereren..), maar dat ze een apart warm gevoel oproept mag duidelijk zijn.
Een 2-liter is echt niet ondergemotoriseerd, da’s een fabel verzonnen door snel-sneller-snelst-figuren.
Verwacht geen stoplicht-sprinter, ze komt echter prima mee met de rest.
106 pk bij 1200 kilo geeft nog geen 11,5kg/pk, en da’s echt niet slecht.
Er zijn genoeg nieuwere bakken die het minder moeten doen.
Succes met je zoektocht, ga niet over één nacht ijs en neem iemand mee die het verschil weet tussen een CX en een E-Kadett ( humor).
‘Spirit of avant-garde’
Mooiste auto die er is. Alle tips zo’n beetje al gegeven.
Gewoon vast lid worden van de CCCN. Veel voorpret en handige info!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Je zou eventueel ook nog voor een cx 20 pallas kunnen kiezen,of een cx 20 tre.
Deze zijn kwa uitvoering bijna dezelfde,en net iets luxer als een athena.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

- CX 2200
- C-Zero EV
Michelangelo schreef:Mijn associatie met oude diesels is niet al te best want luidruchtig en stinkend zal het wel zijn (of vergis ik me?)
enne wat houdt dat Gosliga/van Egmond in? Volsmeren met anti-roest prut?
Oude diesels: Ik heb er ook mijn bedenkingen bij, als ze starten klinken ze als traktoren, maar een flinke rit in een CX Turbodiesel heeft me laatst al half over de streep getrokken: op het starten na is het geluid prima, de kracht is fenomenaal en het verbruik uitstekend. Als je veel rijdt - en waarom zou je nog in je eend of je ZX willen rijden als je eenmaal een CX hebt zou het misschien wel de beste keuze zijn. Vanwege je metertjesvoorkeur zal het dan waarschijnlijk wel ee non-turbo-diesel worden. (er zijn maar heel erg weinig serie 1 - turbodiesels)
Gosliga en van Egmond verzorgen complete anti-roestbehandelingen met dinitrol, de rolls-royce onder de antiroestmiddeltjes. Kijk voor details op http://www.gosliga.com. KT88 noemt 1500 euro, lijkt mij wat veel want ik was bij Gosliga vorig jaar 700 euro kwijt voor een complete dinitrol-behandeling. Nog steeds een hoop geld maar ik ben het met hem eens: meteen doen, het is het behoud van je auto.