Brandstofpomp versleten xm 2.5 TD ?
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 416

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 19 mei 2008 02:02 AM

Hoi Allemaal,

Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben een vervent citroën-rijder. Heb BX 16 TRI, GTI gereden en ik rijd nu al 3 jaar een XM 2.5 TD Exclusive.

Met de xm diesel begint een probleem te ontstaan die ik niet kan thuisbrengen.

1. Allereerst start hij af en toe heel stotterend alsof even 1 of 2 cilinders helemaal niet bijkomen. Na een ontzettend gestotter en heel veel blauwe rook komt ie eindelijk op gang en kan je probleemloos en rookloos wegrijden.

2. Verder hoor je (als hij warm is) tijdens het optrekken in de 1e en 2e versnelling een bromtoon in een frequentie van 1 maal per halve seconde ‘meelopen’ met de motor.

3. En tenslotte als ie stationair loopt hoor je iedere seconde een een resonantie opkomen en wegzakken (is niet de aanslaande airco of de hydrauliek-pomp)

Soms (vooral als de auto warm is) doet de auto er best lang over om te starten (3 seconden of meer) en vervolgens start ie wel goed. Maar dat heeft er misschien helemaal niets mee te maken
Verder lekt de motor geen olie, water of iets anders.
De motor verbruikt ook geen olie. Voorafgaand aan de oliewissel zit er precies nog evenveel olie in als bij het bijvullen.
En er branden natuurlijk ook geen lampjes en het brandstofverbruik is ook normaal.

Weten jullie wat dit euvel kan betekenen?
Is het wellicht de brandstofpomp die aan zijn einde is?
Of heeft het iets met de injectoren te maken?

alvast bedankt voor jullie reacties,

Guznax

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 19 mei 2008 03:47 AM
  [ # 1 ]

Ikheb bij een 2.5td problemen met de pomp gehad, en dat was iets heel anders… Zwarte rook, hoog verbruik en gebrek aan vermogen.

Als het puur met de koude start is zou ik de gloeibougies verdenken, past bij op 2 poten lopen, blauwe rook en traag starten. Vieze verstuivers zou ook kunnen, deze ff reinigen kan nooit kwaad.

Welk bouwjaar betreft het overigens en welke kleur (misschien heb je wel mijn vorige 2.5td…).

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 mei 2008 12:54 AM
  [ # 2 ]
Simmetje schreef:

Ikheb bij een 2.5td problemen met de pomp gehad, en dat was iets heel anders… Zwarte rook, hoog verbruik en gebrek aan vermogen.

Als het puur met de koude start is zou ik de gloeibougies verdenken, past bij op 2 poten lopen, blauwe rook en traag starten. Vieze verstuivers zou ook kunnen, deze ff reinigen kan nooit kwaad.

Welk bouwjaar betreft het overigens en welke kleur (misschien heb je wel mijn vorige 2.5td…).

Zijn niet werkende gloeibougies zo bepalend dan?
De mijne is bouwjaar 1995 en de kleur is brun quad.
Hij kwam (oorspronkelijk) uit belgie.

weet verder niemand iets meer?

groet,

Xander

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 20 mei 2008 03:00 AM
  [ # 3 ]

De mijne was uit 1999 en mauritus blauw.

Gloeibougies zijn idd heel belangrijk voor je koude start. Zonder voorgloeien doet ie het toch niet…

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 20 mei 2008 03:55 AM
  [ # 4 ]

Er kan ook lucht in je leidingen zitten. Probeer eerst even goed door te pompen met het handbalgje voor een koude start. Gaat de start daarna goed kun je gaan zoeken naar lucht. Helpt dat niet, idd gloeibougies checken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 20 mei 2008 04:07 AM
  [ # 5 ]

ja check aub erg goed of er geen lucht in het systeem zit. Het heeft mij een godsvermogen gekost door niet naar deze tip te luisteren.
Kijk heel goed naar de diesel opvoerpomp ( filter ) en zorg ervoor dat daar geen valse lucht aangezogen wordt.
Vervang het pompje desnoods uit voorzorg. Echt dat kan behoorlijk veel schelen.

Profiel  

guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 mei 2008 02:30 PM
  [ # 6 ]

Hoi, bedankt alvast voor jullie eerste reacties,

Het probleem van lucht in de leidingen ken ik en heb ik ook al eens aan de hand gehad. Dat herken ik wel. Dan start hij alleen heel slecht of niet, maar als hij eenmaal loopt doet hij het goed.
het verklaart alleen nog niet het resonerende geluid tijdens het optrekken of als hij stationair loopt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook