Brandstofpomp versleten xm 2.5 TD ?
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 416

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 19 mei 2008 02:02 AM

Hoi Allemaal,

Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben een vervent citroën-rijder. Heb BX 16 TRI, GTI gereden en ik rijd nu al 3 jaar een XM 2.5 TD Exclusive.

Met de xm diesel begint een probleem te ontstaan die ik niet kan thuisbrengen.

1. Allereerst start hij af en toe heel stotterend alsof even 1 of 2 cilinders helemaal niet bijkomen. Na een ontzettend gestotter en heel veel blauwe rook komt ie eindelijk op gang en kan je probleemloos en rookloos wegrijden.

2. Verder hoor je (als hij warm is) tijdens het optrekken in de 1e en 2e versnelling een bromtoon in een frequentie van 1 maal per halve seconde ‘meelopen’ met de motor.

3. En tenslotte als ie stationair loopt hoor je iedere seconde een een resonantie opkomen en wegzakken (is niet de aanslaande airco of de hydrauliek-pomp)

Soms (vooral als de auto warm is) doet de auto er best lang over om te starten (3 seconden of meer) en vervolgens start ie wel goed. Maar dat heeft er misschien helemaal niets mee te maken
Verder lekt de motor geen olie, water of iets anders.
De motor verbruikt ook geen olie. Voorafgaand aan de oliewissel zit er precies nog evenveel olie in als bij het bijvullen.
En er branden natuurlijk ook geen lampjes en het brandstofverbruik is ook normaal.

Weten jullie wat dit euvel kan betekenen?
Is het wellicht de brandstofpomp die aan zijn einde is?
Of heeft het iets met de injectoren te maken?

alvast bedankt voor jullie reacties,

Guznax

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 19 mei 2008 03:47 AM
  [ # 1 ]

Ikheb bij een 2.5td problemen met de pomp gehad, en dat was iets heel anders… Zwarte rook, hoog verbruik en gebrek aan vermogen.