Er klinkt soms een scharend geluid bij een van de voorwielen van mijn CX Prestige automatic. Soms begint het na hard rijden; soms na het maken van een snelle bocht.
Afremmen tot bijna stilstand, en het geluid verdwijnt. Net alsof er iets aanloopt tegen de bovenkant van de remschijf. Niets te zien bij de ophanging.
Enig idee, iemand?
Met dank,
hmcl
CX: Eindeloos

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een schArend geluid? Dan doet je caravan raar Ik neem aan dat je schurend bedoelt?
Heb ooit het zelfde gehad. Bij mij bleken de kogellagers aan vervanging toe.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Vliegroest op je remschijven? Is vrij eenvoudig te controleren…
Edit:
sorry, laat maar, ik ben er niet helemaal bij…. Dit gaat alleen op als je een schurend geluid hoort als je remt, maar dat schrijf je niet
Iets te vroeg opgestaan vanochtend
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik heb denk ik een beetje hetzelfde.
Het was eerst een piepje wat bij het linker voorwiel vandaan leek te komen, vooral bij lage snelheden. Nu hoor ik daarbij een knakkend geluid, maar gek genoeg lijkt dat vooral veroorzaakt te worden door in en uit veren, over korte hobbeltjes bij lage snelheden.
En de laatste weken is er nog dat ‘scharendende’ of knarsende geluid bijgekomen, bij stuurbewegingen, maar ook weer op lage snelheid.
Zou dit inderdaad het wiellager kunnen zijn? Heb de auto al eens op gekrikt en aan het wiel gedraaid, maar hoor en voel dan niks vreemds.
Kan het nog wat anders zijn?
Het schurend geluid kan veroorzaakt worden door de luchtgeleider om de schijf heen, bij 14 ” velgen zit die soms akelig dicht tegen de velgrand aan.
Even bijbuigen met een waterpomptang.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
off topic en op het gevaar af een stomme vraag te stellen, rijd jij met een prestige rond in Bankok?! en
Dat moet toch de nodige reacties losmaken!
Antwoorden
Allen,
Scharend/schurend: Beter was geweest “schrapend”. Luchtvanger remschijf klinkt aannemelijk, maar dat is niet zichtbaar. Kogellagers - lijkt me sterk met al meer dan 80,000 km zo gereden te hebben (af en toe ‘schrapend geluid’), zeker omdat het niet altijd is. Alleen bij hogere snelheden en na het maken van een snelle bocht, nooit bij het wegrijden of optrekken vanuit stilstand.
Ik rijd met de auto in NL wanneer ik hier ben. Net APK gekeurd, en binnenste aandrijfashoes is lek.
CX: Eindeloos