ik heb het forum al afgeschuimd op zoek naar wat verslagen van import, maar mis nog een paar details;
Ik sta op het punt een serie 2 CX 22 TRS te kopen van een particulier in Frankrijk.
Nu begrijp ik van een Franse collega dat de eigenaar een formulier in 3-voud moet ophalen bij de Prefecture; een exemplaar moet invullen en opsturen, om daarmee de auto in Frankrijk te “de-registreren” en het tweede exemplaar moet bewaren als bewijsstuk. Als ik dan uiteindelijk de auto in Nederland laat keuren en op kenteken zet, moet ik het derde exemplaar insturen naar diezelfde prefecture en dan is de auto officieel uitgeschreven.
Mijn vraag: is de auto dan pas officieel van mij als die in NL is geregistreerd?
Ik koop niet bij een handelaar, dus heb ik geen aankoopbewijs. Kan je in Frankrijk ook naar het postkantoor om een auto over te schrijven?
Hoe hebben jullie dat gedaan, die ook een auto in FR hebben gekocht?
Vraag 2: kan ik de auto op Frans kenteken naar Nederland rijden?
Ik weet dat ik dan in NL in overtreding ben, maar hoe zit dat in Frankrijk?
Ik hoor ‘t graag,
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Re: Ervaringen met import?
Tinfoil schreef:ik heb het forum al afgeschuimd op zoek naar wat verslagen van import, maar mis nog een paar details;
Ik sta op het punt een serie 2 CX 22 TRS te kopen van een particulier in Frankrijk.
Nu begrijp ik van een Franse collega dat de eigenaar een formulier in 3-voud moet ophalen bij de Prefecture; een exemplaar moet invullen en opsturen, om daarmee de auto in Frankrijk te “de-registreren” en het tweede exemplaar moet bewaren als bewijsstuk. Als ik dan uiteindelijk de auto in Nederland laat keuren en op kenteken zet, moet ik het derde exemplaar insturen naar diezelfde prefecture en dan is de auto officieel uitgeschreven.
Mijn vraag: is de auto dan pas officieel van mij als die in NL is geregistreerd?
Ik koop niet bij een handelaar, dus heb ik geen aankoopbewijs. Kan je in Frankrijk ook naar het postkantoor om een auto over te schrijven?
Hoe hebben jullie dat gedaan, die ook een auto in FR hebben gekocht?Vraag 2: kan ik de auto op Frans kenteken naar Nederland rijden?
Ik weet dat ik dan in NL in overtreding ben, maar hoe zit dat in Frankrijk?Ik hoor ‘t graag,
Jij hebt helemaal NIETS met de prefectuur te maken. je koopt een auto, je vult met de verkoper een certificat de vends in en de verkoper schrijft dwars op de grijze kaart “Vendue, Le…. (datum)”, knipt het rechter onderhoekje van de grijze kaart, jij rijd naar NL, gaat naar RDW en douane en klaar is kees.
Het bezit van de grijze kaart én het certifivat de vends wat je met de verkoper ingevuld hebt is het bewijs dat JIJ de eigenaar van de auto bent.
Jij hoeft helemaal niets terug te sturen naar wie dan ook in Frankrijk. Jouw handtekening op het “certificat de vends” is genoeg voor de verkoper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Ervaringen met import?
Tinfoil schreef:ik heb het forum al afgeschuimd op zoek naar wat verslagen van import, maar mis nog een paar details;
Ik sta op het punt een serie 2 CX 22 TRS te kopen van een particulier in Frankrijk.
Nu begrijp ik van een Franse collega dat de eigenaar een formulier in 3-voud moet ophalen bij de Prefecture; een exemplaar moet invullen en opsturen, om daarmee de auto in Frankrijk te “de-registreren” en het tweede exemplaar moet bewaren als bewijsstuk. Als ik dan uiteindelijk de auto in Nederland laat keuren en op kenteken zet, moet ik het derde exemplaar insturen naar diezelfde prefecture en dan is de auto officieel uitgeschreven.
Mijn vraag: is de auto dan pas officieel van mij als die in NL is geregistreerd?
Ik koop niet bij een handelaar, dus heb ik geen aankoopbewijs. Kan je in Frankrijk ook naar het postkantoor om een auto over te schrijven?
Hoe hebben jullie dat gedaan, die ook een auto in FR hebben gekocht?Vraag 2: kan ik de auto op Frans kenteken naar Nederland rijden?
Ik weet dat ik dan in NL in overtreding ben, maar hoe zit dat in Frankrijk?Ik hoor ‘t graag,
Er zijn verzekeringen die de auto op chassisnummer verzekeren willen voor een paar dagen , je kunt dus wel terug rijden.
Dat van die formulieren klopt , alleen bij mij is het alleen bekend in 2 voud. Dus 1 stuurt hij op naar de prefecture zodat zij weten dat hij de auto verkocht heeft en 1 krijg jij mee.
Die hoef je volgens mij niet in te leveren bij de rdw , wel even laten zien met de carte grise erbij.
Bij verkoop zal de eigenaar een hoekje van de Carte Grise afknippen en er op zetten dat ie verkocht is. Samen met het andere formulier kun je dus dan aantonen dat ie van jou is.
dat klinkt me als muziek in de oren ...
Misschien is het formulier van de prefecture alleen maar binnen Frk van toepassing ...
en even aangenomen dat de verkoopster (in dit geval een vrouw) net zo groen is als ik; waar haalt zij een “certificate de vends”?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Je kunt op Frans kenteken naar Nederland rijden! Je bent ook niet in overtreding in Nederland als je de auto binnen 2 weken bij de RDW brengt voor een keuring (schouw) bij mijn weten. APK keuren kan gewoon bij je eigen garage daarna. Mocht het niet lukken binnen 2 weken kun je kosteloos een eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Bij het schouwen kijkt de keurmeester niet alleen naar de Carte Grise maar ook naar het certificaat van de fabriek. Da’s een a4-tje met een grote schuine rode streep erdoor. Hier staan alle technische gegevens van de auto op. Het is handig als je die hebt! Vraag er naar bij de verkoper. De CERTIFICAT DE CESSION D’UN VÉHICULE die je in 3-voud moet ondertekenen is verder niet jouw pakkie-an. De verkoper moet het wel hebben! Mocht hij het niet hebben kan dat voor hem problemen opleveren en dus ook voor jou als je daar staat voor de deur staat en hij heeft die papieren niet. Een voorbereid mens telt voor 2 dus print ze zelf even uit en neem ze mee (had ik ook gedaan) http://www2.equipement.gouv.fr/formulaires/fic_pdf/cerce.pdf
dan kom je niet voor verassingen te staan
veel succes en laat even weten hoe het je is vergaan ![]()
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Marty schreef:Bij het schouwen kijkt de keurmeester niet alleen naar de Carte Grise maar ook naar het certificaat van de fabriek. Da’s een a4-tje met een grote schuine rode streep erdoor.
Dat document heb je niet nodig. Alleen bij nieuwe auto’s vraag men om een gelijkvormigheidsverklaring. Voor een CX van voor 2003 zal men daar niet om mogen vragen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik heb de hele riedel net achter de rug. en kan je vertellen dat het allemaal reuze meevalt.
wat het belangrijkste is, is je carte gris oftewel het
certificat d’immatriculation met daar inderdaad het bekende “vendu le (datum)” op, en zijn/haar handtekening
voor wat betreft het formulier van de prefecture [url=http://www2.equipement.gouv.fr/formulaires/fic_pdf/cerce.pdf] dat is leuk voor je eigen boekhouding.
dan volgt het aanmelden voor de rdw keuring [url=http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_kentekenbewijs/kentekenkeuring_bij_de_rdw/afspraken.htm]dit doe je met een afspraak het handigste (weet je tenminste precies wanneer je aan de beurt bent) je kunt dan tevens een eendags kenteken aanvragen om er naar toe te rijden. ik stond na een uur alweer buiten bij de rdw met alle benodigde papieren op zak
zorg voor het rdw keuren wel dat je je auto apk klaar hebt, dat scheelt je een herkeuring een goede beun of garage doen dit voor je voor het normale apk tarief (tip) zoek wel iets vertrouwds uit.
enjoy life drive CITROEN
http://picasaweb.google.nl/kostertjes
RDW-invoerkeuring staat los van de APK keuring. Je kunt de wagen laten invoeren en vervolgens APK laten keuren wanneer het jou uit komt. Echter kun je in de tussentijd wel een boete krijgen als je de kar niet hebt geschorst.
Verder ben je ten allen tijde in overtreding wanneer je als NLer in een buitenlands geregistreerde kar rijdt op jou naam. Officieel moet je een invoerkenteken aanvragen om er mee te mogen rijden. Dat er verzekeringsmaatschappijen zijn die je des al niet te min verzekeren -al dan niet op chassisnr- om er mee naar NL te rijden, doet hier niets aan af. Dit gezegd hebbende moet je wel verdomde veel pech hebben wil je aangehouden worden en het gerucht doet de ronde dat Nederlandse blauwhemden bij voorkeur geen Franse kar aanhouden tenzij het ernstig is, vanwege het feit dat de meesten geen Frans spreken en de gemiddelde Fransman niks anders dan dat. ![]()
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Serge schreef:Verder ben je ten allen tijde in overtreding wanneer je als NLer in een buitenlands geregistreerde kar rijdt op jou naam.
Niet te allen tijde. Zoals ik het begrijp is het puur een fiscale overtreding en kan de douane bij controle een naheffing (BPM) opleggen. Voor zover ik weet mag je 2 weken in een auto met buitenlands kenteken rondrijden voordat je aangifte bij de douane (dus niet RDW) doet, maar ik kan hier even niets over terugvinden.
Daarnaast mag je in een gehuurde auto op buitenlands kenteken in NL rijden.
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
beerpeet schreef:Niet te allen tijde. Zoals ik het begrijp is het puur een fiscale overtreding en kan de douane bij controle een naheffing (BPM) opleggen. Voor zover ik weet mag je 2 weken in een auto met buitenlands kenteken rondrijden voordat je aangifte bij de douane (dus niet RDW) doet, maar ik kan hier even niets over terugvinden.
Daarnaast mag je in een gehuurde auto op buitenlands kenteken in NL rijden.
Het klopt dat het hier om een fiscale overtreding gaat, en dat bv de politie geen middelen heeft om je te bekeuren voor het rijden op een niet NL kenteken. Die twee weken staan nergens beschreven, er staat wel duidelijk in de wet dat het niet is toegestaan om als ingezeten van NL een buitenlands geregistreerd voertuig te gebruiken binnen de grenzen van NL.
Voor huurauto’s geldt dat er sprake moet zijn van een schriftelijke huurovereenkomst van een erkend ( lees bedrijfsmatig) autoverhuurbedrijf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik zal je uit de droom helpen Beerput…
Een houder van een nederlands paspoort is het ten aller tijde verboden om zich op Nederlands grondgebied te bewegen in een voertuig voorzien van kentekenplaten niet zijnde Nederlandse…
Pooiee, wat zeg ik dat weer mooi!
Volgens mij wordt het juridisch zelfs aangemerkt als een misdrijf…. Het stempel is iig belasting ontduiking. Er zijn maar zeeeeer weinig tot geen uitzonderingen. Een van die uitzonderingen is bijvoorbeeld dat de eigenaar van de buitenlandse auto naast je zit met een gebroken poot ofzo.. Kennelijke staat is geen uitzondering..
Jij, als bestuurder bent dan in overtreding en als je echt een dienstklopper treft kun jij d eneheffing aan je kont krijgen..
Digidaan liep een dergelijk risico met de C6 op Belgische platen tijdens citroverslag. Maar ja, voro sommige auto’s kun je op sommige locaties wel een gok nemen.
Belgische auto echter in Friesland is een grote kans van aanhouding..,
@Waterman, Voor een huurauto geld toch hetzelfde??? Anders kun je de boel simpel omzeilen..,.
Jij koopt een belgische C6, start zelf een verhuurbedrijf in Belgie en ” verhuurt” de c6 aanjezelf… ![]()
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
gompy58 schreef:@Waterman, Voor een huurauto geld toch hetzelfde?
Zoals ik al schreef, voor huurauto’s gelden uitzonderingen:
waterman771 schreef:Voor huurauto’s geldt dat er sprake moet zijn van een schriftelijke huurovereenkomst van een erkend ( lees bedrijfsmatig) autoverhuurbedrijf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Meer info hier: http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-52.html#P1163_89503
Het is weldegelijk mogelijk om gedurende twee weken vrijstelling te vragen voor BPM en MRB, wanneer een in Nederland woonachtige bestuurder of een in Nederland gevestigd lichaam (bedrijf) gebruik maakt van een voertuig op buitenlands kenteken.
Inderdaad had je dus gelijk Michiel, ware het niet dat het wellicht met een sisser afgelopen zou zijn voor mij.
Aangezien de betreffende C6 nog steeds op het terrein staat hier in Ehv heb ik de verantwoordelijke persoon er ook maar even op gewezen ![]()
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
gompy58 schreef:
Een houder van een nederlands paspoort is het ten aller tijde verboden om zich op Nederlands grondgebied te bewegen in een voertuig voorzien van kentekenplaten niet zijnde Nederlandse…
kleine nuancering: Het gaat hier om ingezetenen: Wendela heeft nl (neem ik tenminste aan) een NL paspoort, maar mag omdat ze ingezetene van Frankrijk is hier gewoon met Jacqueline rijden.
Maar een Fransman die in NL woont mag hier niet met een Frans kenteken rijden.
En zo zijn er nog wel een paar uitzonderingen: Als ik het goed heb begrepen mag ik best in de auto van mijn zwager rijden (Frans kenteken), zolang hij er zelf maar bij in zit.

