Goedemorgen,
Vanochtend bij mijn dagelijkse ritje naar de carpoolplek, waar ik mijn collega op zou halen om vervolgens nog een km of 60 naar het werk te rijden, begon het STOP-teken en het symbool van het koelsysteem te branden op m’n dashboard.
Het was nog een kilometer of twee naar de carpoolplek, dus ik ben nog maar even met wat angstzweet doorgereden.
Toen ik bij de carpoolplek aankwam, zag ik wat rook onder de motorkap vandaan komen, dus die heb ik meteen opengetrokken; er lekte koelvloeistof vanaf een soort kraantje boven/achterop het motorblok (net achter de plek ongeveer tussen cilinder 2 en 3). Ik ben vervolgens maar met m’n collega meegereden naar ‘t werk.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Kan ik hiermee vanmiddag veilig 25 kilometer naar de garage rijden?
M.vr.gr.
Freek
Dan zul je in ieder geval de koelvloeistof moeten bijvullen. Als het lampje gaat branden dan is het peil erg laag/zo goed als leeg.
Dus bijvullen (mag met water voor even), en goed ontluchten. Evt. onderweg nog een keer bijvulllen
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Iemand enig idee wat de functie is van het “kraantje” bovenop het motorblok van een type II 2.1TD?
kraantje zegt me 123 niets eigenlijk? Misschien het plastic draaischroefje bovenop de verwarmingsslang? zon 90 graden knik ?
dat is voor ontluchting van je koelsysteem
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:kraantje zegt me 123 niets eigenlijk? Misschien het plastic draaischroefje bovenop de verwarmingsslang? zon 90 graden knik ?
dat is voor ontluchting van je koelsysteem
Dat zou het moeten zijn ja.
Wat zegt het als er daaruit koelvloeistof lekt?
Heel flauw misschien maar heb je al gekeken of dat schroefje goed vastzit?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Heel flauw misschien maar heb je al gekeken of dat schroefje goed vastzit?
Heel flauw idd , en nee….
Moest snel met m’n collega meerijden omdat ik anders te laat zou zijn op ‘t werk.




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Dat zou het moeten zijn ja.
Wat zegt het als er daaruit koelvloeistof lekt?
Er zitten meestal 2 van dit soot “ventieldopjes"op 2 plaatsen:1 op de slang die naar of van je kachelslang gaat,en 1 vanaf de termostaat.
Die zet je biede open terwijl je het koelsysteem vult met draaiende motor controleerd wanneer er lucht e/o koelvloeistof door deze dopjes naar buiten komt,meestals bij 80-90’C dan kan je dat dopje sluiten en bij dopje 2 idem.Niet te hard want dan kost het je schroefdraad.Meestal is alle lucht verdreven door je koeilvloeistof in het koelsysteem.Zet ook ff je kachel aan bij deze actie,dan stroomt de vloeistof ook door je kacheltermostaat.Als beide dopjes goed dicht gedraaid zijn komt er normaliter geen druppel meer uit.Als er ergens wel vloeistof uitkomt contreel de slangklemmen EN de slangen zelf,kan zijn dat die marters een “bijt’” hebben gedaan in het rubber en zit je meestal in de problemen want de slangen zijn niet goedkoop!(praat uit eigen ervaring).succes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Nou, vrijdag na het werk nog even langs de auto gereden met m’n collega, en we zagen al vrij snel dat het “ventieldopje”, dat op de slang zit die naar de kachelslang gaat, afgebroken was ergens halverwege de schroefdraad.
Dit maar even doorgemeld bij de garage en daar vrijdagavond m’n autosleutels gebracht. Zaterdag rond 10:30 kreeg ik al een belletje dat het gerepareerd was. Waren alle problemen maar zo simpel op te lossen
Vandaag een klein beetje met samengeknepen billen naar het werk gereden, maar geen oplichtend STOP-teken gezien.
Smultie schreef:
Vandaag een klein beetje met samengeknepen billen naar het werk gereden, maar geen oplichtend STOP-teken gezien.
Zo herkenbaar
Fijn dat het soms ook kleine dingetjes kunnen zijn
Ouwe mopperkont
Tja, dat had ik vrijdag een week geleden ook, op de snelweg (file )zag ik in eens rook onder de kap vandaan komen. De temperatuur was prima en ook geen lampjes, dus rustig verder gerold tot de volgende afslag. Daar bleek dat er een heel kort stukje slang naast het blok loopt waar een scheurtje in zat. Beetje kv erbij gegooid en rustig naar huis gereden (40km). Eenmaal thuis begon zo nu en dan het lampje te branden, dus het liep er echt wel uit!
Ik heb geprobeerd het slangetje tijdelijk dicht te plakken aangezien ik er a) niet bij kon en b) dat een speciaal slangetje was die ik moest bestellen en c) geen zin had om in de regen te klussen, dus nog maar gewoon een week (1200km) er mee gereden, wel iedere keer controleren of het peil nog goed was. Zonder enig probleem iedere dag thuis gekomen!
Afgelopen zaterdag heb ik het via de dealer bestelde slangetje met pijn en moeite vervangen, het zat tussen het blok, de gaskabel, de turboslang en een andere waterslang in geklemd en ik kon er dus onmogelijk bij. De oude eraf krijgen was een ramp, de nieuwe erop zetten zo gepiept.
Lang verhaal kort te maken; bij het koelsysteem mag er best wat lek zijn, als je maar zorgt dat het lampje niet gaat branden en de temperatuur niet hoog komt! (da’s een beunadvies, maar kan soms wel handig zijn).
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
malle pietje schreef:Lang verhaal kort te maken; bij het koelsysteem mag er best wat lek zijn, als je maar zorgt dat het lampje niet gaat branden en de temperatuur niet hoog komt! (da’s een beunadvies, maar kan soms wel handig zijn).
Lampje kan ook branden bij defecte sensor (hoogtemeter KVS).
Se concentrer sur l’essentiel