STOP + koelsysteem
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 23 mei 2008 11:48 AM

Goedemorgen,


Vanochtend bij mijn dagelijkse ritje naar de carpoolplek, waar ik mijn collega op zou halen om vervolgens nog een km of 60 naar het werk te rijden, begon het STOP-teken en het symbool van het koelsysteem te branden op m’n dashboard.
Het was nog een kilometer of twee naar de carpoolplek, dus ik ben nog maar even met wat angstzweet doorgereden.
Toen ik bij de carpoolplek aankwam, zag ik wat rook onder de motorkap vandaan komen, dus die heb ik meteen opengetrokken; er lekte koelvloeistof vanaf een soort kraantje boven/achterop het motorblok (net achter de plek ongeveer tussen cilinder 2 en 3). Ik ben vervolgens maar met m’n collega meegereden naar ‘t werk.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Kan ik hiermee vanmiddag veilig 25 kilometer naar de garage rijden?

M.vr.gr.

Freek

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 23 mei 2008 12:09 PM
  [ # 1 ]

Dan zul je in ieder geval de koelvloeistof moeten bijvullen. Als het lampje gaat branden dan is het peil erg laag/zo goed als leeg.

Dus bijvullen (mag met water voor even), en goed ontluchten. Evt. onderweg nog een keer bijvulllen

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 23 mei 2008 05:15 PM
  [ # 2 ]

Iemand enig idee wat de functie is van het “kraantje” bovenop het motorblok van een type II 2.1TD?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 mei 2008 05:21 PM
  [ # 3 ]

kraantje zegt me 123 niets eigenlijk? Misschien het plastic draaischroefje bovenop de verwarmingsslang? zon 90 graden knik ?
dat is voor ontluchting van je koelsysteem

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 23 mei 2008 05:54 PM
  [ # 4 ]
Matthijs309 schreef:

kraantje zegt me 123 niets eigenlijk? Misschien het plastic draaischroefje bovenop de verwarmingsslang? zon 90 graden knik ?
dat is voor ontluchting van je koelsysteem

Dat zou het moeten zijn ja.
Wat zegt het als er daaruit koelvloeistof lekt?

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 23 mei 2008 05:56 PM
  [ # 5 ]

Heel flauw misschien maar heb je al gekeken of dat schroefje goed vastzit?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 23 mei 2008 06:01 PM
  [ # 6 ]
T(h)ijs schreef:

Heel flauw misschien maar heb je al gekeken of dat schroefje goed vastzit?

Heel flauw idd Razz, en nee….
Moest snel met m’n collega meerijden omdat ik anders te laat zou zijn op ‘t werk.

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 25 mei 2008 04:22 PM
  [ # 7 ]

Dat zou het moeten zijn ja.
Wat zegt het als er daaruit koelvloeistof lekt?

Er zitten meestal 2 van dit soot “ventieldopjes"op 2 plaatsen:1 op de slang die naar of van je kachelslang gaat,en 1 vanaf de termostaat.
Die zet je biede open terwijl je het koelsysteem vult met draaiende motor controleerd wanneer er lucht e/o koelvloeistof door deze dopjes naar buiten komt,meestals bij 80-90’C dan kan je dat dopje sluiten en bij dopje 2 idem.Niet te hard want dan kost het je schroefdraad.Meestal is alle lucht verdreven door je koeilvloeistof in het koelsysteem.Zet ook ff je kachel aan bij deze actie,dan stroomt de vloeistof ook door je kacheltermostaat.Als beide dopjes goed dicht gedraaid zijn komt er normaliter geen druppel meer uit.Als er ergens wel vloeistof uitkomt contreel de slangklemmen EN de slangen zelf,kan zijn dat die marters een “bijt’” hebben gedaan in het rubber en zit je meestal in de problemen want de slangen zijn niet goedkoop!(praat uit eigen ervaring).succes.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 26 mei 2008 11:16 AM
  [ # 8 ]

Nou, vrijdag na het werk nog even langs de auto gereden met m’n collega, en we zagen al vrij snel dat het “ventieldopje”, dat op de slang zit die naar de kachelslang gaat, afgebroken was ergens halverwege de schroefdraad.
Dit maar even doorgemeld bij de garage en daar vrijdagavond m’n autosleutels gebracht. Zaterdag rond 10:30 kreeg ik al een belletje dat het gerepareerd was. Waren alle problemen maar zo simpel op te lossen Wink

Vandaag een klein beetje met samengeknepen billen naar het werk gereden, maar geen oplichtend STOP-teken gezien.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 mei 2008 11:52 AM
  [ # 9 ]
Smultie schreef:

Vandaag een klein beetje met samengeknepen billen naar het werk gereden, maar geen oplichtend STOP-teken gezien.

Zo herkenbaar Very Happy

Fijn dat het soms ook kleine dingetjes kunnen zijn Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 mei 2008 12:51 PM
  [ # 10 ]

Tja, dat had ik vrijdag een week geleden ook, op de snelweg (file )zag ik in eens rook onder de kap vandaan komen. De temperatuur was prima en ook geen lampjes, dus rustig verder gerold tot de volgende afslag. Daar bleek dat er een heel kort stukje slang naast het blok loopt waar een scheurtje in zat. Beetje kv erbij gegooid en rustig naar huis gereden (40km). Eenmaal thuis begon zo nu en dan het lampje te branden, dus het liep er echt wel uit!

Ik heb geprobeerd het slangetje tijdelijk dicht te plakken aangezien ik er a) niet bij kon en b) dat een speciaal slangetje was die ik moest bestellen en c) geen zin had om in de regen te klussen, dus nog maar gewoon een week (1200km) er mee gereden, wel iedere keer controleren of het peil nog goed was. Zonder enig probleem iedere dag thuis gekomen!

Afgelopen zaterdag heb ik het via de dealer bestelde slangetje met pijn en moeite vervangen, het zat tussen het blok, de gaskabel, de turboslang en een andere waterslang in geklemd en ik kon er dus onmogelijk bij. De oude eraf krijgen was een ramp, de nieuwe erop zetten zo gepiept.

Lang verhaal kort te maken; bij het koelsysteem mag er best wat lek zijn, als je maar zorgt dat het lampje niet gaat branden en de temperatuur niet hoog komt!  Wink (da’s een beunadvies, maar kan soms wel handig zijn).

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 26 mei 2008 06:35 PM
  [ # 11 ]
malle pietje schreef:

Lang verhaal kort te maken; bij het koelsysteem mag er best wat lek zijn, als je maar zorgt dat het lampje niet gaat branden en de temperatuur niet hoog komt!  (da’s een beunadvies, maar kan soms wel handig zijn).


Lampje kan ook branden bij defecte sensor (hoogtemeter KVS).

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook