In mijn “nieuwe”, nog te leveren Xantia Break van 96 moet de audio vervangen worden.
Ik heb afgelopen weekend een Pioneer BT65 bluetooth radio gekocht met 4 x 50 watt. Die heb ik nu even in mijn ZX gebouwd maar moet straks over naar de Xant.
In de Xant zit een oude cassette radio. Dus de speakers zullen wel van een identieke leeftijd zijn.
Wat voor speakers zet ik in een break, die goed passen bij deze radio en wat nog een beetje betaalbaar is?
Jos van der Voort

Totaal aantal Berichten: 7849
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In de voordeuren passen speakers van 16,5 centimeter. Hoe het precies zit met de break weet ik niet, maar ik verwacht dat er speakers van 13 centimeter doorsnee in moeten.
Pioneer of Sony verkopen standaardspeakers in die formaten die je de kop niet kosten, reken op 35-40 euro per set van twee.
En als je dan toch bezig bent ook even kijken of je de originele dashtweeters op de kop kunt tikken. Deze zijn plug&play; en maken een wereld van verschil. Bij de dealer kosten ze twee tientjes per set.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hmm…. Die dash tweeters: kun je die in alke Xant inbouwen?
Jos van der Voort
die oude radio, is die nog origineel?
Is een originele helemaal zwart?
Is-ie dan ineens wat waard?
Jos van der Voort

ZX-Enschede schreef:Hmm…. Die dash tweeters: kun je die in alke Xant inbouwen?
De originele tweeters kun je in de roostertjes klikken. De bekabeling is al voorbereid. Voor zover ik weet dus helemaal inwisselbaar, ook met andere modellen (zoals bijvoorbeeld mijn Xsara).
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ZX-Enschede schreef:Is een originele helemaal zwart?
Ja, als er CItroën op staat wel.
DigiDaan schreef:ZX-Enschede schreef:Hmm…. Die dash tweeters: kun je die in alke Xant inbouwen?
De originele tweeters kun je in de roostertjes klikken. De bekabeling is al voorbereid. Voor zover ik weet dus helemaal inwisselbaar, ook met andere modellen (zoals bijvoorbeeld mijn Xsara).
OK! Dus dat gaan we dan ook in de Xant maar doen. Is er dan nog een specifiek advies te geven voor de rest van de speakers als ik die tweeters er in zet?
Jos van der Voort
Rene van Maren schreef:ZX-Enschede schreef:Is een originele helemaal zwart?
Ja, als er CItroën op staat wel.
Dat gaan we dan maar avonturen. Ik krijg de auto rond de twintigste juni. Heb je er belang bij want hij gaat er toch uit?
Jos van der Voort
Ik heb er geen belang bij, maar er zijn genoeg xantianen die graag een originele radio willen.
Daar gaan we hem dan voor bewaren: ALS het een originele is.
Jos van der Voort

Totaal aantal Berichten: 88
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Omdat ik nu een Pioneer bluetooth radio heb (4 x 50) heb ik op de Pioneer site gekeken naar luidsprekers.
Kan iemand een goede keus Pioneers adviseren voor zowel voor als achter?
Jos van der Voort

Je keuze zal met name door je budget bepaald worden..
Dat is ook precies waar ik advies voor nodig heb. Ik heb net geïnvesteerd in fatsoenlijke audio. Ik ben niet echt op zoek naar een superaudio. Goed zuiver geluid zonder vervorming en een goed toonbereik vind ik prima. Daar heb ik dan wel een redelijk bedrag voor over.
Ik wil nog wel eens klassiek luisteren. Dan zijn behoorlijke luidsprekers toch wel een must!
Jos van der Voort

Zolang je geen externe versterker wilt gebruiken hoef je niet echt hele dikke speakers aan te schaffen. Als je dan toch bij Pioneer wilt blijven denk ik dat deze en deze wel een mooie combinatie zouden zijn.
Omdat je in het dash de originele tweeters kunt gebruiken is het niet nodig om co-axiale speakers toe te passen in de deuren. Die hebben namelijk een open conus waardoor het geluid altijd minder diep zal klinken.