



Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Vraag:waarom heb ik als ik alleen of met 2 personen in mijn standaard XM over een drempel rijd met normale snelheid dat soms de onderkant van de XM toch de drempel raakt? Ik heb dit ook wel eens bij het uitrijden bij een hellende parkeer uitgang?De bollen zijn goed,de hoogte regelaar op stand “midden” heb alu velgen met 195/60X 15 banden eronder,vloeistofnivo-hoedje staat op hoogste stand tussen de ringen,en veercomputer werkt ook gezien het controlelampje bij contact aangaat en uit bij lopende motor en als ik de “sportstand” gebruik is dit merkbaar aan het (mindere) veercomfort.Ik laat de wagen af en toe gymnastieken voor de (veer)gezondheid,de mech.hoogteregelaar onder zit niet vast, krijgt af en toe wat olie,er “hangt"niets laags onder de wagen doch heb dit probleem al enige maanden.Wie weet een oplossing of moet de wagenhoogte op een andere manier gesteld worden?bedankt.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
de mijne raakt de grond ook wel eens. het is nu niet zo dat een xm altijd zweeft heb ik de indruk. op de autostrade is het dan weer een echte boot. maar een xm is niet gemaakt voor het stadsleven en ok niet voor drempels…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Heb ik nog nooit gehad?
En ik heb nu in een aardig aantal XM’s gereden.
Gaan jullie er dan te langzaam overheen misschien?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
eXaMple schreef:Gaan jullie er dan te langzaam overheen misschien?
Nee, heb ik ook nog nooit meegemaakt.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik ben niet van de lichtste en heb het ook nog niet mee gemaakt dat mijn XM de drempel raakt.
Een zwevende XM gaat er mits de gepaste snelheid overheen zonder te raken.
Ik rij ook steeds door op drempels,je voelt ze haast niet.
Misschien moet je hoogteregelaar opnieuw afgesteld worden.
Misschien eens leuk om te kijken hoe hoog jullie XM’s staan in de normale rijstand. Ik doel dan op de bodemspeling gemeten bij een bepaald punt bijvoorbeeld het krikpunt.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Blooper1963 schreef:Ik ben niet van de lichtste
Kijk….en daar is het veersysteem van Citroen nou ongevoelig voor.
Bodemspeling meten en hoogteregelaars opnieuw op de juiste hoogte afstellen…......Misschien heeft iemand die van jou verlaagd zonder oog te hebben voor de consequenties.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
eXaMple schreef:Heb ik nog nooit gehad?
En ik heb nu in een aardig aantal XM’s gereden.
Gaan jullie er dan te langzaam overheen misschien?
Ik ga er met “gepaste"snelheid overheen,want ook al voel je weinig van de drempels,de ophangingen en andere vitale delen krijgen toch op hun donder lijkt me.Heb pas de voorste wieldraagarmen laten vervangen omdat de rubbers versleten zijn.Maar soms lijkt het wel of ik in een standaard auto rij waarvan de achterste schokdempers versleten zijn,ff nadijnen lijkt het wel.Maar hoeveel is de grondspeling in parkeerstand of met draaiende motor en als deze verschilt HOE kan ik deze ver/bijstellen of laten doen??
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Je kan de rijhoogte afstellen door ‘het spiraaltje’ dat bij je hoogteregelaar zit iets te verstellen ten opzichten van de stand waar die nu op vast zit.
Maar even naar een specialist of dealer rijden is net zo makkelijk. Zeker als je geen of weinig sleutel-ervaring hebt. Door de rijhoogte te veranderen kan je namelijk ook het veerkarakter veranderen.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Nooit van gehoord/weer wat geleerd.
.
Nu C5 tijger…




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
TCT tijger schreef:Nooit van gehoord/weer wat geleerd.
.
Zoals een bekend spreekwoord: “je bent nooit te oud om wat te leren”.
Ik heb wel sleutelervaring maar ik denk dat een dealer of citro=specialist dit beter kan doen omdat hij/zij de ervaring en juiste (af)metingen heeft m.b.t. de hoogte!i.i.g. hartelijk dank.Reggy.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik knal ook wel eens met de bodem op een drempel, alleen als ik er te hard tegenop rijd en de drempel is errug steil.
Er vanaf rijden geeft geen problemen, dan voel ik hem bijna niet, kan op volle snelheid.
Die hele korte drempels van een meter breed of zo, die zijn helemaal ruk.
Mét hydractief kun je denk ik nog iets harder tegen een drempel op, maar ja, net zoals Reggie zelf al aangeeft, je voelt de krachten niet, maar ze zijn er wel, dus rijd ik er meestal rustig tegenop en er keihard weer af
Als de hoogte enigszins correct is (makkelijk te zien) dan ligt het raken van de grond bij drempels eerder aan verkeerde (opgeboorde?) bollen.
Als er niet aan de hydractive compu geknoeid is kan je het ook nog eens proberen in SPORT stand. Dan zal zo’n drempel wel hard voelen, maar de grond raken mag dat absoluut niet meer.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
eviltwin schreef:Als de hoogte enigszins correct is (makkelijk te zien) dan ligt het raken van de grond bij drempels eerder aan verkeerde (opgeboorde?) bollen.
Als er niet aan de hydractive compu geknoeid is kan je het ook nog eens proberen in SPORT stand. Dan zal zo’n drempel wel hard voelen, maar de grond raken mag dat absoluut niet meer.
De bollen zijn vlgs.mij niet opgeboord althans NIET op mijn verzoek,ze zijn weleens vervangen bij Rene Spaan, en bij mijn Xantia zijn deze ook door hem vervangen zonder problemen dus ik neem aan dat het “normale"standaard bollen zijn.Ik kan ook eens proberen om drempels met de stand SPORT te nemen,kijken of voelen wat er dan gebeurt.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens