1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
startprobleem
jomae
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008

- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Gepost: 28 mei 2008 11:48 PM

Hallo, ik heb sinds 2 maanden een v6 12v uit febr ‘97. Sinds 2 weken weigert ie af en toe te starten. Ik heb er zondag route mobiel bij moeten halen omdat ik niet weg kwam. Zij kregen em niet aan de praat, Ik heb em vandaag laten uitlezen bij een dealer: geen problemen. Als het probleem zich voordoet gaat de startmoter niet rond, na een aantal keer proberen trekt de acuu leeg. Inmiddels had ik een startmoter besteld, maar toen ik de startmoter bekeek die er nu onder zit zag ik dat die bijna nieuw is. De dealer zei dat het event. een probleem met het contactslot kan zijn. Iemand ervaring met het vervangen van een contactslot? Moet het stuur en de airbag er dan ook af?
Bij voorbaat dank voor tips!
Groeten, Joost

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 28 mei 2008 11:54 PM
  [ # 1 ]

Dit probleem komt wel veel voor de laatste tijd, lijkt het….  Shocked

Anyway, dit probleem had ik dus óók tot voor kort.

Bij warme motor -> startmotor niet draaien.

Nu kan ik je alleen niet precies vertellen hoe het probleem bij mij verholpen is, wél dat het erg simpel was. Laughing

Komt er op neer dat de garage bij mij ergens in het stroomcircuit dat voor het starten wordt aangesproken, een relais heeft bijgeplaatst, waardoor mijn startmotor nu weer altijd stroom krijgt bij het starten.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 mei 2008 11:56 PM
  [ # 2 ]

Begin eens met Routemobiel buiten te gooien (die slepen alleen maar af) en wegenwacht lid te worden. Gooi die dealer ook meteen maar buiten, die weet er duidelijk ook niks van. Als de startmotor niet eens rond gaat is uitlezen zinloos (maar je mocht er vast wel voor betalen).


Laat het contactslot maar zitten, bij deze V6en is het niet starten vaak een gevolg van een defect startrelais (dat zorgt dat je alleen in N of P kunt starten) volgens mij.
Een defecte startmotor kan natuurlijk ook (een wegenwachter had je dat wel kunnen vertellen na een ram op de startmotor), maar als die al nieuw is kun je dat uitsluiten.

Ik hoop wel dat je geen nieuwe startmotor bij de dealer hebt besteld, maar een gereviseerde bij een specialist. Dan ben je namelijk voor minder dan 100 euro wel klaar.

Profiel  
 
jomae
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008

- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Gepost: 29 mei 2008 12:01 AM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

Begin eens met Routemobiel buiten te gooien (die slepen alleen maar af) en wegenwacht lid te worden. Gooi die dealer ook meteen maar buiten, die weet er duidelijk ook niks van. Als de startmotor niet eens rond gaat is uitlezen zinloos (maar je mocht er vast wel voor betalen).


Laat het contactslot maar zitten, bij deze V6en is het niet starten vaak een gevolg van een defect startrelais (dat zorgt dat je alleen in N of P kunt starten) volgens mij.
Een defecte startmotor kan natuurlijk ook (een wegenwachter had je dat wel kunnen vertellen na een ram op de startmotor), maar als die al nieuw is kun je dat uitsluiten.

Ik hoop wel dat je geen nieuwe startmotor bij de dealer hebt besteld, maar een gereviseerde bij een specialist. Dan ben je namelijk voor minder dan 100 euro wel klaar.

Het uitlezen bij de dealer gebeurde op het moment dat hij dus wel weer startte. Vandaag heb ik er gewoon mee kunnen rijden zonder probleem.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 mei 2008 12:07 AM
  [ # 4 ]

Het uitlezen bij de dealer gebeurde op het moment dat hij dus wel weer startte. Vandaag heb ik er gewoon mee kunnen rijden zonder probleem

Dan nog, als de startmotor niet rondging is ‘t eigenlijk nooit iets dat je in de computer terug kunt vinden.

Maar zoals iemand al zei, vaak is ‘t dat relais dat ervoor zorgt dat je alleen in P of N kunt starten. Als je dat relais doorverbindt (zodat je in alle standen kunt starten) heb je kans dat ‘t wegblijft.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2008 12:17 AM
  [ # 5 ]
Harm schreef:

Het uitlezen bij de dealer gebeurde op het moment dat hij dus wel weer startte. Vandaag heb ik er gewoon mee kunnen rijden zonder probleem

Dan nog, als de startmotor niet rondging is ‘t eigenlijk nooit iets dat je in de computer terug kunt vinden.

Maar zoals iemand al zei, vaak is ‘t dat relais dat ervoor zorgt dat je alleen in P of N kunt starten. Als je dat relais doorverbindt (zodat je in alle standen kunt starten) heb je kans dat ‘t wegblijft.

Is dit relais dan te vervangen,of is dit een NFP onderdeel?

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 mei 2008 12:19 AM
  [ # 6 ]

Volgens mij is ‘t een doodgewoon relais waar je er op de sloop honderden van kunt meenemen en proberen. Maar het kan natuurlijk net zo goed de massa-aansluiting van het relais zijn of iets heel anders

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2008 12:21 AM
  [ # 7 ]

Ik hoorde ook van een vriend dat de bediening van dit onderdeel, welke op de bak zit, heel precies moet afgesteld worden.
Vraag mij niet hoe maar er worden veel van die relais,nodeloos vervangen.
Wink

Profiel  
 
jomae
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008

- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Gepost: 29 mei 2008 12:25 AM
  [ # 8 ]

en waar meot ik dat relais dan zoeken?

joost

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 mei 2008 12:28 AM
  [ # 9 ]

Volgens mij hangt ie achter de linker koplamp, maar pin me daar niet op vast

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2008 12:29 AM
  [ # 10 ]

zit op de bak ergens,en word bediend met de schakel hendel van de versnellingen.
Ik zal het eens inscannen,want ik heb dit in één van mijn revue techniques staan,maar jammer is ‘t in het Frans. Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 mei 2008 12:33 AM
  [ # 11 ]

Op de bak, achteraan (zodat je er niet bij kunt) zit inderdaad de schakeldinges die bediend wordt door de hendel. Dat ding bepaalt of er gestart mag worden (en toont de goede stand op het dashboard).
Soms helpt het ook wel eens om als ie niet start de pook even flink op en neer te raggen trouwens.

Profiel  
 
jomae
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008

- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Gepost: 29 mei 2008 01:01 AM
  [ # 12 ]
Blooper1963 schreef:

zit op de bak ergens,en word bediend met de schakel hendel van de versnellingen.
Ik zal het eens inscannen,want ik heb dit in één van mijn revue techniques staan,maar jammer is ‘t in het Frans. Wink

frans is geen probleem( denk ik). Als je het wilt inscannen, graag!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2008 01:04 AM
  [ # 13 ]

Is morgen goed?
want ik moet ‘t ff gaan zoeken.
Ik heb hier enkel de russek liggen momenteel, en die schrijft er niets over.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 mei 2008 01:09 AM
  [ # 14 ]

Volgens mij staat ‘t in de Haynes ook beschreven, en die is hier wel ergens digitaal te vinden

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2008 02:47 PM
  [ # 15 ]

Hier dan de gevraagde info in het Frans
In de Haynes heb ik het wel niet gevonden!
Sorry voor de mindere scan’s
Een dik boek is niet makkelijk in te scannen. Wink

In de hoop U hiermee van dienst te zijn geweest.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook