
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008
- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Hallo, ik heb sinds 2 maanden een v6 12v uit febr ‘97. Sinds 2 weken weigert ie af en toe te starten. Ik heb er zondag route mobiel bij moeten halen omdat ik niet weg kwam. Zij kregen em niet aan de praat, Ik heb em vandaag laten uitlezen bij een dealer: geen problemen. Als het probleem zich voordoet gaat de startmoter niet rond, na een aantal keer proberen trekt de acuu leeg. Inmiddels had ik een startmoter besteld, maar toen ik de startmoter bekeek die er nu onder zit zag ik dat die bijna nieuw is. De dealer zei dat het event. een probleem met het contactslot kan zijn. Iemand ervaring met het vervangen van een contactslot? Moet het stuur en de airbag er dan ook af?
Bij voorbaat dank voor tips!
Groeten, Joost
Dit probleem komt wel veel voor de laatste tijd, lijkt het….
Anyway, dit probleem had ik dus óók tot voor kort.
Bij warme motor -> startmotor niet draaien.
Nu kan ik je alleen niet precies vertellen hoe het probleem bij mij verholpen is, wél dat het erg simpel was.
Komt er op neer dat de garage bij mij ergens in het stroomcircuit dat voor het starten wordt aangesproken, een relais heeft bijgeplaatst, waardoor mijn startmotor nu weer altijd stroom krijgt bij het starten.
Begin eens met Routemobiel buiten te gooien (die slepen alleen maar af) en wegenwacht lid te worden. Gooi die dealer ook meteen maar buiten, die weet er duidelijk ook niks van. Als de startmotor niet eens rond gaat is uitlezen zinloos (maar je mocht er vast wel voor betalen).
Laat het contactslot maar zitten, bij deze V6en is het niet starten vaak een gevolg van een defect startrelais (dat zorgt dat je alleen in N of P kunt starten) volgens mij.
Een defecte startmotor kan natuurlijk ook (een wegenwachter had je dat wel kunnen vertellen na een ram op de startmotor), maar als die al nieuw is kun je dat uitsluiten.
Ik hoop wel dat je geen nieuwe startmotor bij de dealer hebt besteld, maar een gereviseerde bij een specialist. Dan ben je namelijk voor minder dan 100 euro wel klaar.

Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008
- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Harm schreef:Begin eens met Routemobiel buiten te gooien (die slepen alleen maar af) en wegenwacht lid te worden. Gooi die dealer ook meteen maar buiten, die weet er duidelijk ook niks van. Als de startmotor niet eens rond gaat is uitlezen zinloos (maar je mocht er vast wel voor betalen).
Laat het contactslot maar zitten, bij deze V6en is het niet starten vaak een gevolg van een defect startrelais (dat zorgt dat je alleen in N of P kunt starten) volgens mij.
Een defecte startmotor kan natuurlijk ook (een wegenwachter had je dat wel kunnen vertellen na een ram op de startmotor), maar als die al nieuw is kun je dat uitsluiten.Ik hoop wel dat je geen nieuwe startmotor bij de dealer hebt besteld, maar een gereviseerde bij een specialist. Dan ben je namelijk voor minder dan 100 euro wel klaar.
Het uitlezen bij de dealer gebeurde op het moment dat hij dus wel weer startte. Vandaag heb ik er gewoon mee kunnen rijden zonder probleem.
Het uitlezen bij de dealer gebeurde op het moment dat hij dus wel weer startte. Vandaag heb ik er gewoon mee kunnen rijden zonder probleem
Dan nog, als de startmotor niet rondging is ‘t eigenlijk nooit iets dat je in de computer terug kunt vinden.
Maar zoals iemand al zei, vaak is ‘t dat relais dat ervoor zorgt dat je alleen in P of N kunt starten. Als je dat relais doorverbindt (zodat je in alle standen kunt starten) heb je kans dat ‘t wegblijft.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Harm schreef:Het uitlezen bij de dealer gebeurde op het moment dat hij dus wel weer startte. Vandaag heb ik er gewoon mee kunnen rijden zonder probleem
Dan nog, als de startmotor niet rondging is ‘t eigenlijk nooit iets dat je in de computer terug kunt vinden.
Maar zoals iemand al zei, vaak is ‘t dat relais dat ervoor zorgt dat je alleen in P of N kunt starten. Als je dat relais doorverbindt (zodat je in alle standen kunt starten) heb je kans dat ‘t wegblijft.
Is dit relais dan te vervangen,of is dit een NFP onderdeel?
Volgens mij is ‘t een doodgewoon relais waar je er op de sloop honderden van kunt meenemen en proberen. Maar het kan natuurlijk net zo goed de massa-aansluiting van het relais zijn of iets heel anders























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik hoorde ook van een vriend dat de bediening van dit onderdeel, welke op de bak zit, heel precies moet afgesteld worden.
Vraag mij niet hoe maar er worden veel van die relais,nodeloos vervangen.

Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008
- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
en waar meot ik dat relais dan zoeken?
joost
Volgens mij hangt ie achter de linker koplamp, maar pin me daar niet op vast























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
zit op de bak ergens,en word bediend met de schakel hendel van de versnellingen.
Ik zal het eens inscannen,want ik heb dit in één van mijn revue techniques staan,maar jammer is ‘t in het Frans.
Op de bak, achteraan (zodat je er niet bij kunt) zit inderdaad de schakeldinges die bediend wordt door de hendel. Dat ding bepaalt of er gestart mag worden (en toont de goede stand op het dashboard).
Soms helpt het ook wel eens om als ie niet start de pook even flink op en neer te raggen trouwens.

Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008
- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
Blooper1963 schreef:zit op de bak ergens,en word bediend met de schakel hendel van de versnellingen.
Ik zal het eens inscannen,want ik heb dit in één van mijn revue techniques staan,maar jammer is ‘t in het Frans.
frans is geen probleem( denk ik). Als je het wilt inscannen, graag!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Is morgen goed?
want ik moet ‘t ff gaan zoeken.
Ik heb hier enkel de russek liggen momenteel, en die schrijft er niets over.
Volgens mij staat ‘t in de Haynes ook beschreven, en die is hier wel ergens digitaal te vinden























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hier dan de gevraagde info in het Frans
In de Haynes heb ik het wel niet gevonden!
Sorry voor de mindere scan’s
Een dik boek is niet makkelijk in te scannen.
In de hoop U hiermee van dienst te zijn geweest.