Zoals elders op het forum te lezen ben ik samen met Lucas bezig om mijn Exclusive nieuw leven in te blazen. Het blok ligt eruit, de bak is los. Nu waren we nieuwsgierig en hebben we heel even het kleppendeksen (?) gelicht. En toen zagen we dus dit…
Het schijnt dat dit er normaal niet zo zwart hoort uit te zien. Moet ik me zorgen maken over dit blok of juist niet? Kun je de zwarte derrie eraf halen of moet je het gewoon laten zitten?
Is evt. een ander blok dan te overwegen. Als dat het geval is, moet je dan persé een blok met automaatbak vinden of kun je ook een handgeschakelde ombouwen?
Groet, Arjan
Ik weet dat deze hele operatie rationeel niet verstandig is, maar wel leerzaam
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hai Arjan,
volgens mij moet je je geen zorgen maken en gewoon de boel goed schoon maken. Uiteraard wel slim om de oorzaak te achterhalen van het zwart worden, maar het komt me niet raar over eigenlijk.
Wat een prachtige onderneming zeg, ik ben echt jaloers op de kennis die je straks gaat hebben!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dit is een mooi voorbeeld van goedkope olie en te lang doorrijden met oude olie, goed schoonmaken en voortaan op tijd de olie wissels. Maar als ik dit zo zie ben ik heel erg benieuwd naar de cylinderbussen, ik wil je niet bang maken, maar ophonen zou geen kwaad kunnen. Nadeel is dat het je een set zuigerveren en lagerschalen gaat kosten.
PS: Dat schoonmaken kunnen we wel samen doen als je naar mij komt met de koppen

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Het is echt een dikke zwarte terige koek. Ik geloof best dat het schoon te maken is, maar het is inderdaad wel een indicatie dat er op onderhoud aardig is bezuinigd.
Inspectie van de lagerschalen lijkt me in dit geval toch wel zinnig, gaan we maar doen dus. De cilinderbussen kunnen we aardig inspecteren zodra de koppen los zijn natuurlijk. Het houdt je van de straat. .
Groet,
L
Nou dan ga ik vrijdag maar verder met het blok poetsen!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik had de boel gewoon weer gemonteerd als de motor verder mooi liep en dan verse olie erin met een goede motor reiniger.
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
citro-power schreef:Ik had de boel gewoon weer gemonteerd als de motor verder mooi liep en dan verse olie erin met een goede motor reiniger.
Same here…
Gr Martijn

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik denk dat je als berijder blij gaat zijn dat dat in dit geval niet gebeurt. Met het blok er uit kom je veel potentiële drama’s tegen. Waterpijpen met leksporen langs afdichtingen, waterslangen met diepe scheuren, losse brandstofslangen wegens ontbrekende een slangenklem waar dat beslist wel nodig is enz. enz…..
Groet,
L
ik moet zeggen dat ik qua olie ook gewoon de boel had ververst hoor met een paar keer een reiniger erdoorheen.
Het is een discussiepuntje maar er zijn er ook genoeg die het constante verversen van olie juist grote onzin vinden. Moet je uiteraard wel een paar km rijden en niet onder de 1000 per jaar zitten ofzo.
Als zo’n blok eruit is is het wel HET moment om rubbers etc te vervangen maar om nu gelijk te gaan honen vind ik wel heel erg overdone en dan druk ik me zachtjes uit. Hoe kun je in vredesnaam van achter een scherm bepalen dat honen geen kwaad zou kunnen
?????
Wat is het uiteindelijke doel ? Wil je een blok in MINT condition? of wil he gewoon een blok nakijken en lekker rijden ?
Lucas Unger schreef:Het is echt een dikke zwarte terige koek. Ik geloof best dat het schoon te maken is, maar het is inderdaad wel een indicatie dat er op onderhoud aardig is bezuinigd.
Inspectie van de lagerschalen lijkt me in dit geval toch wel zinnig, gaan we maar doen dus. De cilinderbussen kunnen we aardig inspecteren zodra de koppen los zijn natuurlijk. Het houdt je van de straat.
.
Door oude en slechte olie worden de cylinderwanden glad gepoetst, waardoor de hoonstructuur wegslijt, dit kun je inderdaad goed zien als de koppen eraf zijn. De drijfstang lagerschalen zou ik laten zitten, als je niet van plan ben om ze te vervangen, want losmaken betekent vervangen, je mag ze niet hergebruiken. Als je de zuigers eruit haalt om de bussen op te honen en de zuigerveren te vervangen, zul je dus ook de lagerschalen moeten vervangen, om die reden zit een setje zuigerveren aan een setje lagerschalen gekoppeld.

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
We zijn ook van plan om de carterpan los te maken om ook van onderen te kunnen gluren en de drab die zich daar waarschijnlijk in bevind er uit te soppen. Dan kom je toch al een heel eind.
Als de cilinderwanden ook slecht zijn is het zo langzamerhand vooral financieel wel een reële optie om een frisser blok te kopen en dat een kleinere opknapbeurt te geven met alleen pakkingen, rubbertjes e.d.
Groet,
L























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Het lijkt mij sterk dat het blok versleten is. Die blokken kunnen wel 3 ton of meer draaien.
Tuurlijk , las je slechte olie gebruikt of nooit ververst gaat het wel wat sneller met de slijtage maar versleten , nee , dat geloof ik niet in.
Reviseren is geen optie bij een V6 of je moet een bodemloze bankrekening hebben want het kost echt veel geld.
Een ander blok kopen is ook riskant , je weet nooit hoeveel km. die gelopen heeft en de staat ervan is ook een grote gok.
Dus als de motor voor demontage goed gelopen heeft zal ik hem gewoon dicht laten en weer monteren.
Wel natuurlijk zoveel mogelijk vervangen nu het blok eruit is , dat is alleen maar beter voor de toekomst.
Waar het mij vooral om gaat is, nu het blok er toch uit ligt dingen te vervangen waar je nu goed bij kunt, deels preventief. Van een bodemloze bankrekening is helaas geen sprake. Wel van een leuk en interessant project en straks een XM waar ik lekker een tijd mee kan rijden.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
gompy58 schreef:Als zo’n blok eruit is is het wel HET moment om rubbers etc te vervangen maar om nu gelijk te gaan honen vind ik wel heel erg overdone en dan druk ik me zachtjes uit. Hoe kun je in vredesnaam van achter een scherm bepalen dat honen geen kwaad zou kunnen
![]()
?????
Als jij ergens geen verstand van heb en het niet begrijpt, dan kun je dat gewoon netjes vragen, of je gewoon niet mengen in een discussie die voor jouw te hoog gegrepen is.
Slechte smering door oude en lage kwaliteits olie poetst de cylinderwand glad, ik heb hier een busje uit een TU motor staan waarvan de historie bekend is, daar kun je het prima zien. Ik heb dat busje door een collega hier uit de werkplaats laten beoordelen en het bovenstaande is zijn conclusie, aangezien ze hier ook veel honen, mag je toch wel aannemen dat ze weten waar ze het over hebben. Je wilt juist een ruwe structuur hebben om de olie vast te houden en zo de smering en compressie te bevorderen.
Wat de kosten van de onderdelen betreft, als ik even snel op service.citroen kijk, dan valt het wel mee. Set lagerschalen (6 boven en 6 onder) voor de kost c.a. € 74 en een set zuigerveren kost € 27, dit zijn normale prijzen voor lagerschalen en zuigerveren.
Het is en blijft een project van Arjan, hij vroeg mij om advies hoe ik het zou aanpakken, ik zou het zo aanpakken.

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ieder mag voor zich zelf bepalen hoe hij iets als dit aan zou pakken natuurlijk. Feit blijft dat wij binnen de gegeven situatie een optimaal eindresultaat willen behalen. Met opmerkingen als ‘ik zou het zo doen’ komen we geen stap verder.
Feit is dat de staat van dit blok tot nu toe niet bepaald meevalt.
Als de bak van mijn eigen V6 naar de klote gaat, en dat gaat natuurlijk eens gebeuren, dan ga ik geen complete blokrevisie uitvoeren. Onder mijn kleppendeksels vind je een mooie lichtbruine gloed. De historie van deze auto en dus ook motor is compleet bekend, er is geen olieverbruik, geen rare walmen of andere narigheid. Dan blijft het dus bij slangetjes, rubbertjes en ringetjes vervangen.
In dit geval echter hebben we het echter over een blok met een compleet onbekende historie, een koelsysteem vol met mayo, koppen vol met zwarte terige koek, een onbestemd tokkelend geluid en heel veel kleine narigheden. Als je dan de intentie hebt om nog jaren met deze XM te rijden en deze ellende gewoon weer terug in je auto hangt ben je in mijn ogen een prutser.
Als de conditie van dit blok verder niet meevalt zijn er in dit geval twee opties, of je doet een revisie, of je neemt een ander blok. Het mag voor zich spreken dat als je voor een ander blok kiest je dan ook een blok gebruikt dat aantoonbaar in goede conditie is en niet zo maar een ander pakket ellende in huis haalt.
Groet,
L









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik ben jullie maar ff voor, maar hier heb ik absoluut geen verstand van…
Is zo’n motorreiniger niet gigantisch gevaarlijk ? Kan er dan niet overal in de oliekanaaltjes troep blijven zitten ?
Puur informatief omdat Citroen monteurs deze spullen schijnbaar gebruiken.
Domme vragen bestaan niet.