Hallo,
Hoeveel onbezorgde kilometers kan dit blok aan(xm 16V uit 97)
op G3, mits goed onderhouden natuurlijk?
Moet er een koprevisie uit voorzorg komen na 325 dkm?
groet,
winterauto
als mijn vader geen citroën gereden had…
Volgens mij heeft nog niemand een XM 2.0 16v ZO ver opgereden op gas dat ie echt op was…
Harm schreef:Volgens mij heeft nog niemand een XM 2.0 16v ZO ver opgereden op gas dat ie echt op was…
vraag is hoeveel je logischerwijs nog kunt rijden met je eerste koppakking op G3?
groet,
winterauto
als mijn vader geen citroën gereden had…

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou mijn break had 351000 gereden toen ik hem verkocht. Niet op gas overigens…
Hoeveel een 16v kan hebben op G3? geen idee. Ik hoop en ga er ook een beetje vanuit dat je een aardig eind komt. Ik heb nu bijna 240k op de klok staan en met iets van 242k gaat er bij mij gas in deze maand.
Ik doe ff de aanname dat ik iig de 3 ton ga halen met die installatie en volgens mij moet dat geen andere problemen opleveren dan je op benzine zou hebben.
vraag is hoeveel je logischerwijs nog kunt rijden met je eerste koppakking op G3?
Dat verband heb ik nou nog nooit gelegd, volgens mij gaat je koppakking pas lek als je wat langer een motor mishandelt door te planken met koude motor, of de vorige eigenaar dat gedaan heeft.
Een benzinemotor gaat op gas volgens mij net zo lang mee als op benzine, de levensduur is meer afhankelijk van hoe de techniek behandeld wordt.
Oh ja, de enige aanpassing die ik wel maak is dat ik van een enkele fan overstap naar een dubbele.
Dat ding komt een dezer dagen toch kosteloos ter beschikking en van wat mensen die op gas rijden/reden hoorde ik dat de motor iig wat warmer kan worden.
Tijdens rijden zal dat niet zozeer een probleem zijn. Je thermostaat gaat gewoon wat eerder open. In de file heb ik dan iig wat meer koelcapaciteit en dan kan nooit kwaad.
Verder wat Harm zegt… normaal gebruik enzo.

Totaal aantal Berichten: 125
- CX Gti Turbo 2
hallo
volgensmij kan die de 350 000 wel halen
Maar ik denk wel dat je de motor een keer moet reviseren
groet
eea hangt natuurlijk ook een beetje af van het moment van gas inbouw.
Mocht er overigens al invloed zijn van gas of benzine op het blok.
volgensmij kan die de 350 000 wel halen
Maar ik denk wel dat je de motor een keer moet reviseren
Hm uit welke wetenschappelijke bron komt die 350k? Ervaring mee, 10 XM’s gehad die allemaal de 350k haalden na een motorrevisie?
Lijkt mij dat de factor gas/G3 niet van belang is bij de vraagstelling… Over het algemeen gaan blokken op gas zelfs langer (meer kilometers) mee dan op benzine, maar er zijn geen wetten van meden-en-perzen.
Onderhoud en wijze van gebruik zijn de graadmeters;
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Probleem van gas zit hem in het schralere mengsel en daardoor hogere temperaturen in de kop. De klepzittingen in een kop hebben hier voornamelijk extra onder te lijden en dus heb je koppen die snel aan vervanging toe zijn of koppen die tonnen meegaan.
_Razkin_ schreef:Probleem van gas zit hem in het schralere mengsel en daardoor hogere temperaturen in de kop. De klepzittingen in een kop hebben hier voornamelijk extra onder te lijden en dus heb je koppen die snel aan vervanging toe zijn of koppen die tonnen meegaan.
das toch de reden waarom dat 1.8 8v blok van de xant bijv. niet geschikt is voor lpg ? Zover ik weet heeft de 2.0 16v uit de xm keiharde klepzittingen

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:_Razkin_ schreef:Probleem van gas zit hem in het schralere mengsel en daardoor hogere temperaturen in de kop. De klepzittingen in een kop hebben hier voornamelijk extra onder te lijden en dus heb je koppen die snel aan vervanging toe zijn of koppen die tonnen meegaan.
das toch de reden waarom dat 1.8 8v blok van de xant bijv. niet geschikt is voor lpg ? Zover ik weet heeft de 2.0 16v uit de xm keiharde klepzittingen
Klopt, met een xant 1.8i op gas had ik bij 120k al 2 nieuwe cilinderkoppen achter de rug. Was godzijdank een leasebak.
Maar met een 16v heb ik daar nog niet van gehoord.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
oudelut schreef:Over het algemeen gaan blokken op gas zelfs langer (meer kilometers) mee dan op benzine, maar er zijn geen wetten van meden-en-perzen.
LPG-auto’s worden doorgaans vooral voor lange einden gebruikt, waardoor ze veel minder vaak koud rijden. En juist in die eerste kilometers slijt de motor het hardst.
Het lijkt daardoor dat deze motoren langer goed blijven lopen, maar dit heeft meer met de wijze van gebruik dan met de brandstof te maken naar mijn idee.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mee eens met bovenstaande!
Verder als je motor gewoon goed onderhouden is, op zijn tijd een vers plensje olie e.d. en rustig warmgereden wordt dan moet ie nog tijden door kunnen hoor. Doe anders eens een compressietest, dat vertelt ook al heel wat (zei het lang niet alles) over de conditie van je motor.
Mijn blok (als is het dan een BX 16V) heeft in ieder geval al ruim 330.000 kilometer ervaring, waarvan minstens de helft op LPG, met alle orginele pakkingen, lagers en kleppen e.d. wordt nog regelmatig even goed in de 7000 toeren gezet, maar ik kom dan ook nooit boven de 2500 toeren bij een koude motor.
Verder nog een belangrijk punt en voordeel van LPG is dat bij een koude motor benzine de oliefilm in de cilinders wegspoelt, en LPG doet dat niet, das voor LPG motoren dus alweer een stuk prettiger!
Maar een koprevisie uit voorzorg zou ik niet doen, als je het vermoeden hebt dat er wat scheelt dan moet je actie ondernemen, maar als dat beest van je gewoon netjes start en loopt zonder als een gek te roken en te zuipen dan zou ik lekker doorblazen met hem.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX