_Razkin_ schreef:Probleem van gas zit hem in het schralere mengsel en daardoor hogere temperaturen in de kop. De klepzittingen in een kop hebben hier voornamelijk extra onder te lijden en dus heb je koppen die snel aan vervanging toe zijn of koppen die tonnen meegaan.
Dat heeft ook te maken met de afstelling, het gas/luchtmengsel dus. Je kent het wel, de LPG auto’s waarvan de uitlaat bijna wit is aan de binnenkant. Ik heb hem wat rijker afgesteld en de uitlaat is donkergrijs, loopt wat minder zuinig als hij zou kunnen, maar verder probleemloos.

Totaal aantal Berichten: 290
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Afgelopen week heb ik een proefritje gemaakt in een 96-er XM 2.0I die volgens de papieren direct op gas-G3 is gezet.
De kilometertellerstand was bijna 3 ton. De auto was niet helemaal fris, maar de motor voelde op zich niet verkeerd aan en gaf mij het gevoel dat hij na wat verse sapjes er wel weer minimaal een ton bij zou kunnen draaien.
Het is dat de auto verder geen frisse indruk maakte, in gerookt, smoezelige bekleding, barst in de voorruit, etc. anders was dit wel een aardige aanschaf geweest.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tsja, na 3 ton en 12 jaar kan een auto gewoon niet meer als nieuw ruiken….
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
patje74 schreef:oudelut schreef:LPG-auto’s worden doorgaans vooral voor lange einden gebruikt, waardoor ze veel minder vaak koud rijden. En juist in die eerste kilometers slijt de motor het hardst.
Het lijkt daardoor dat deze motoren langer goed blijven lopen, maar dit heeft meer met de wijze van gebruik dan met de brandstof te maken naar mijn idee.Helaas is een groot deel van de (origineel) G3-auto’s een leasebak. En je hebt gelukkig leaserijders die vooral lange stukken rijden, netjes warm draaien etc. Maar je hebt er ook genoeg die voor alles meer dan 10m de leasebak pakken “want die is toch al betaald”. En dan worden al die lange-afstand-km weer teniet gedaan, helaas
![]()
Beste ervaring tot nu toe: leasebak overnemen van bekende (familie in dit geval). Wel de voordelen van lage aanschafprijs, niet de nadelen van onbekend rijgedrag. Was weliswaar een HDi, maar principe geldt voor alle voitures natuurlijk.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Willem schreef:Tsja, na 3 ton en 12 jaar kan een auto gewoon niet meer als nieuw ruiken….
Kom maar ruiken, 14 jaar oud, 265.000 km en lopen als nieuw, interieur als nieuw, ruikt nog als nieuw (showroomspray ). Nooit in gerookt en goed onderhouden. Het stoffen interieur van de XM is oersterk.