







Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Hallo allemaal,
De stabilisatorstang klappert rechtsvoor. Heb zojuist gecontroleerd: er zit idd wat speling in. De constructie ziet er vrij makkelijk uit. Kan ik dit ook zelf? Waar moet ik dan op letten? Moet ik ook de andere kant vervangen?
Se concentrer sur l’essentiel
Kan je prima zelf doen, het kan wat lastig zijn de moeren soms los te krijgen ,dat is alles.
Btw, het dingetje heet een reactiestang de stabi-stang is het verbindende element van links naar rechts.
Ouwe mopperkont
prima zelf te doen, zorg ervoor dat je het nieuwe stangutje niet omzeep helpt door het rubber kapot te draaien..
Zijn die reactiestangen eigenlijk universeel of zijn dat echte “Citroën-onderdelen”? :
Er zijn wel veel meer autos uitgerust met reactiestangen Maar of brezan ze heeft durf ik niet te zeggen
Ouwe mopperkont





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Matthijs2006 schreef:Zijn die reactiestangen eigenlijk universeel of zijn dat echte “Citroën-onderdelen”?
:
Yep, dealerwerk en let goed op dat je de goeie meekrijgt!
En de andere kant moet je niet vervangen maar die komt er waarschijnlijk snel achteraan, alle 2 zou ik doen.
Iedere brezan heeft ze of kan ze bestellen, geen probleem. Vervangen trouwens ook niet. Ze zijn overigens wel snel kapot, er komt veel meer kracht op te staan dan waarvoor ze zijn berekend. Met de diesel heb ik er 2 versleten in minder dan 15.000km.
Zo vervang je ze;
Wagen op de hoogste stand zetten, wiel eraf en daarna op de laagste stand zetten met een assteun eronder.
Ondersteun de torsiestang, waar de reactiestang in zit, met een krik. Draai met een dop 16 de moeren bovenop en onderop los. Haal dan de krik weg. Soms moet je met een hamer even de bouten een hengst geven en een beetje wikken en wiebelen. Daarna kan je hem er zo tussenuit trekken.
Let goed op bij het monteren van de nieuwe, de koppen van de stang zijn verschillend. Aan 1 kant zijn de randen afgeveild, die moet bovenaan komen, maar ook op de juiste manier. Begin bovenaan met terugzetten van de moer, als de bout gaat meedraaien zit de stang niet goed.
Eenmaal bovenaan vast, kan je met de krik de stang onder duk zetten en ook onderop de moer terugzetten.
Zelfs zonder ervaring is deze klus in 15 minunten te doen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
malle pietje schreef:Iedere brezan heeft ze of kan ze bestellen, geen probleem. Vervangen trouwens ook niet. Ze zijn overigens wel snel kapot, er komt veel meer kracht op te staan dan waarvoor ze zijn berekend. Met de diesel heb ik er 2 versleten in minder dan 15.000km..
Ik rijd al 150k op 1 setje en hoor nog geen rumoer.
Tja, ik weet het ook niet. De rechterkant zit er inmiddels al weer 40.000 op en daar hoor ik niks aan. De linker kant heb ik al twee keer vervangen, en nu hoor ik weer gerommel. Misschien wel bagger spul…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Misschien zelfs al meer dan 150k, maar dit is een dealer onderhouden auto geweest toen ik hem kocht, dus dealerspul derop, en ik weet dus niet wanneer ze zijn vervangen, als ze al eens zijn vervangen, maar dat neem ik wel aan.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
maakt niks uit , ik heb al zowel de originele als de “Brezan ” stangetjes moeten vervangen .
Het enige verschil is de prijs
Walter
Meten is weten , gissen is missen





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Verklaar dan eens de laatste 2 posts?
Ik weet niet of het bij de XM ook zo is, in het draadeind (cylindrische pen) van de reactiestangetjes kan een gat voor een inbus sleutel zitten. Zo kun je deze tegenhouden terwijl je de moer aandraait, vervang de moeren ook, tenminste dat zeggen de voorschriften en voor het geld hoef je het niet te laten, ze kosten 1 euro bij de dealer.
ZX1.4i schreef:Ik weet niet of het bij de XM ook zo is, in het draadeind (cylindrische pen) van de reactiestangetjes kan een gat voor een inbus sleutel zitten. Zo kun je deze tegenhouden terwijl je de moer aandraait, vervang de moeren ook, tenminste dat zeggen de voorschriften en voor het geld hoef je het niet te laten, ze kosten 1 euro bij de dealer.
Klopt, maar je weet direct of het goed gaat of niet, want als de bout meedraait, zit de stang niet goed op zn plek. De kop heeft namelijk twee afgeschaafde randen die de kop rechthoekig maken. Daarmee valt de kop precies op de juiste plek en draait de bout niet mee. Vandaar dat je ook eerst de bovenkant vast moet maken, daarna pas de onderkant.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb idd die inbusgaten gebruikt om te klemmen maar wat Frank zegt is idd ook waar, ze zijn afgevlakt. Nooit aan gedacht trouwens eerst boven dan beneden.
Die moeren met Nylon bussen idd vervangen maar volgens mij zitten die er standaard al bij als je een nieuw setje koopt.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
gompy58 schreef:Die moeren met Nylon bussen idd vervangen maar volgens mij zitten die er standaard al bij als je een nieuw setje koopt.
Nop!! Zitten er niet bij, als je de set bij de dealert koopt en idd bij de dealert zijn ze aanmerkelijk duurder!!!! (zo rond 135€)
Maar ze doen het nog steeds goed, ik heb de oude nog op de plank liggen, daar zit op een van de twee stangen nog een stel moer.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “