1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
gaskabelperikelen GTI (T2)
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 juni 2008 01:09 AM

Hoi,
zo’n 2 jaar geleden viel mij bij het kleppenstellen op dat van de gaskabel bij de hevel enige draadjes doorgesleten waren. Dus meteen maar een goede 2e handse gemonteerd. Onlangs moest ik weer kleppen stellen en verdraaid, weer was de gaskabel aan z’n eind. Nu maar een nieuwe gekocht (en dat valt niet mee, gelukkig heeft CX Basis ze nog). Bij demontage maar eens goed gekeken en toen zag ik de oorzaak: de gashevel draait om een stalen pen op de inlaat. En het busje waar de pen invalt was helemaal ovaal geworden (vermoedelijk door een combinatie van vuil, te weinig vet en de veerspanning op de hevel). Ik was ooit gewaarschuwd voor dit fenomeen wat een kwaal is, maar had dit nooit zo serieus genomen. Maar doordat de pen speling heeft kantelt de hevel door de veerspanning en schuurt de gaskabel langs de rand. Zie de 2e foto op http://picasaweb.google.nl/freek.hofker/Gaskabel?authkey=6NOKFi9GZuI.
Als ik er dus niets aan doe zal ik binnen afzienbare tijd of stil komen te staan of tem maken krijgen met een hangende gasklep. Geen van beide echt prettig.
Dus waarschuwing aan alle CX Injectie bestuurders: kijk eens naar de gashevel! Ik denk dat je geluk hebt als de boel nog niet versleten is.
Rest nog de vraag: weet iemand of er nog aan dit onderdeel te komen is of waar ik het kan laten verbussen?
Groet Freek

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 juni 2008 01:51 AM
  [ # 1 ]

Met m’n vorige GTiT heb ik idd 2 keer gehad dat de gaskabel brak. 1x Bij het pedaal en 1x bij de gashevel. Na wat gerotzooi met knip&plakwerk; en tweedehands ben ik via de Citroendealer aan een nieuwe kabel gekomen.

Bij m’n huidige GTiT blijft (als ‘ie rijdt) het gas eens in de zoveel tijd hangen, wat je alleen merkt bij schakelen (na volgas). Vermoedelijk is dit dus de oorzaak. Ik hou me dus ook aanbevolen voor dit onderdeel.

Overigens doet de link naar je plaatje ‘t niet.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 juni 2008 02:22 AM
  [ # 2 ]

Er staat een puntje achter; deze moet het wel doen:

http://picasaweb.google.nl/freek.hofker/Gaskabel?authkey=6NOKFi9GZuI

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 11 juni 2008 03:35 AM
  [ # 3 ]

Re: gaskabelperikelen GTI (T2)

freek schreef:

Rest nog de vraag: weet iemand of er nog aan dit onderdeel te komen is of waar ik het kan laten verbussen?

Heb onlangs ook te maken gehad met een gaspedaal dat op de bodem bleef liggen. Dat rijdt heel, heel bijzonder: voet eronder en goed vooruitkijken. In mijn geval had het ermee te maken dat de complete hevel langzaam van zijn asje kwam zetten. Het heeft me 140 euri gekost om een alternatieve constructie te krijgen omdat een bepaald klemringetje niet echt meer te vinden was.
Nu rijdt het weer prima.
Nogmaals: een losgeschoten hevel rijdt heel, heel eng. Om toch nog ergens te komen schoof ik om de zoveel km de hevel terug op het asje (erg heet allemaal) om vervolgens voorzichtig verder te rijden.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2008 10:36 AM
  [ # 4 ]

Ik snap het niet. Als je de kabel op de juiste manier monteert, schuurt deze nergens langs.
Verder past een gewone, universele kabel ook.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 juni 2008 12:16 PM
  [ # 5 ]

Ik snap het niet

Als je de 2e foto goed bekijkt zie je dat het ‘gootje’ waar de gaskabel invalt door de scheve stand niet meer in het verlengde ligt van de kabel. Bij het gasgeven en -loslaten draait het gootje en komt de kabel meer of minder hierin te liggen. En nu schuurt hij er dus langs. Zo duidelijk?

Verder past een gewone, universele kabel ook

Volgens mij is de schutbordbevestiging zeker niet standaard. Gert de Jong wilde ook iets improviseren maar dat lukte niet 1,2,3. Maar misschien ken jij auto’s waar de constructie wel hetzelfde is?

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2008 12:29 PM
  [ # 6 ]

The Beast heeft ook een keer een nieuwe kabel gekregen, omdat de oude te stroef was geworden en omdat the Beast een rechtsgestuurde auto is, past een originele kabel (te koop in Europa) niet, dus hebben we een universele erin gebouwd. Vraag me niet naar details, mijn lief heeft dat zelf gedaan. Ik herhaal dan ook alleen wat hij me verteld.

Maar ik zal zo eens even gaan kijken.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 15 juni 2008 01:18 AM
  [ # 7 ]

even een update: ik heb inmiddels bij van Gompel een gashevel gehaald die veel minder speling heeft. Het is een beetje een gepriegel maar het vervangen kan gelukkig zonder de inlaat weer te verwijderen.
Ik kan nu op m’n gemak op zoek naar een glijlager. De oude tik je er zo uit. De messing wand was aan 1 kant helemaal doorgesleten. Ik vermoed alleen dat het niet mee zal vallen om een nieuw glijlager te vinden. De afmetingen zijn niet echt gangbaar volgens mij: 8mm binnendiameter, 11 mm buiten en een hoogte van 16 mm. Nog iemand tips hoe ik hier aan kan komen?

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 juni 2008 01:46 AM
  [ # 8 ]

Laten maken door een fijnmechaniker met een draaibank?

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 15 juni 2008 02:03 AM
  [ # 9 ]

ik denk dat het daar wel op neer zal komen; ik zal in mijn regio nog eens zoeken. Ik heb ook nog even de onderdelencatalogus geraadpleegd: het is in ieder geval nooit apart leverbaar geweest.

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 juni 2008 02:29 AM
  [ # 10 ]

Ik heb trouwens nog eens gekeken bij the Beast, maar zie niets waar die kabel kan schuren, ook niet als die bus uitgesleten zou zijn. Nou moet ik wel eerlijk bekennen, dat ik niet meer weet wat er nou nog origineel is aan dat blok.  Laughing

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 15 juni 2008 11:59 AM
  [ # 11 ]

De gaskabel kun je inderdaad gewoon vervangen door een kabel van een fiets/bromfiets voor een paar euro.
Van tevoren goed invetten,en niet meer zoveel met het gas spelen bij het stoplicht. Laughing
Succes ermee.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 juni 2008 01:01 PM
  [ # 12 ]

@Freek: kun je een tekeningetje maken, dan draai ik wel een busje voor je.
Of kloppen die gegeven maten allemaal?
Geen haastwerk, want het is druk, maar met een weekje kan ik zo’n dingesten wel klaar hebben.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 juni 2008 02:46 PM
  [ # 13 ]

Is dit alleen het geval bij GTi Turbo motoren of ook gewone ongeblazen injectie motoren?

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 15 juni 2008 03:46 PM
  [ # 14 ]

Is dit alleen het geval bij GTi Turbo motoren of ook gewone ongeblazen injectie motoren?

Voor zover ik het kan nagaan is de constructie in ieder geval identiek voor alle 2500 injectiemotoren. Van de 2400 heb ik geen goed plaatje. Je kan de speling overigens heel makkelijk zelf vaststellen: de gashevel zit aan de onderzijde van de inlaatbuis (evenwijdig aan de radiator) op zo’n 10 cm van de gasklep. Door hem stevig vast te pakken en proberen te kantelen tegen de veerspanning in (dwars op het scharnierpunt) merk je direct hoeveel speling er is. Een beetje is natuurlijk niet erg, maar bij mij was het zo fors dat de kabel dus niet meer mooi in het gootje van de hevel liep.

dan draai ik wel een busje voor je

Pascal: je bent te goed. Ik zal het nog even goed opmeten en dan stuur ik je een pb’tje.
Groet,
Freek[/img]

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 15 juni 2008 04:20 PM
  [ # 15 ]

Ik zou eens zoeken/googlen naar een technische groothandel in de buurt. Daar haal ik wel vaker wiellagers, tapeinden, kogelkopscharnieren (voor zelf maken van schakelstangen) en lagerbusjes voor de startmotor.
Of iets standaard maat is, kun je bijvoorbeeld hier zien:
http://order.fabory.com/opencatalog.asp?catalog=86CE0D07-5C5B-41B8-9FCF-E51927B08047&lang=en
Zelf draaien kan uiteraard ook.

Bij een startmotor werkt dat weer niet; vanwege de hoge toerentallen zijn de busjes gemaakt van een speciaal poreus brons/koper legering. Die moet je een nacht in een olie badje leggen. Een andere mogelijkheid is om het busje tussen duim en wijsvinger te nemen, nadat je de binnenkant hebt gevuld met olie. Dan wijsvinger en duim samenpersen en dan zie je de olie door het busje naar buiten komen Wink

freek schreef:

Ik vermoed alleen dat het niet mee zal vallen om een nieuw glijlager te vinden. De afmetingen zijn niet echt gangbaar volgens mij: 8mm binnendiameter, 11 mm buiten en een hoogte van 16 mm. Nog iemand tips hoe ik hier aan kan komen?

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook