Ik rijd even tijdelijk met een XM V6 Exclusive Aut uit 1992.
Als je de olie in de automatische versnellingsbak ververst, gaat je bak daarvan weer beter en soepeler schakelen?
En hoe zit dat met slijpsel waar wel eens over gesproken wordt, zweeft dat door die bak rond? Of ging dat aan een magneet vastzitten?
En wat is nou het “brein” van zo’n bak? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Is dat ook iets wat te reinigen valt?

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mijn ervaring is dat de bak er niet soepeler van gaat schakelen. Als de bak schokkerig schakelt, ligt dat meestal aan de bak zelf (bijv. versleten frictieplaten) en niet aan de olie. Oude of verbrande olie kan wel de slijtage van de bak versnellen.
Hou er ook rekening mee dat als je 3 liter aftapt en weer bijvult, dat je dan maar 1/3 van de totale hoeveelheid olie hebt ververst. De meeste olie zit in de koppelomvormer en dat loopt er niet uit.
Slijpsel komt idd aan de magneet te zitten.
Het brein kan ik je niets over zeggen.
Ha Matthijs,
In de bak die ik straks laat opkalefateren zat heel erg smerige olie. Leek wel verbrand. Regelmatig verversen kan zeker geen kwaad.
Onderaan de automaatbak zit een dop. Daarin zit de magneet. Bij mij zat daar heel veel ijzervijlsel op, zie ook de foto’s bij m’n topic. Normaal gesproken gaat al het losse ijzervijlsel daar naar toe.
Schokkerig schakelen is iig geen goed teken.
Het brein kan op een gegeven moment ook minder goed werken. Ik meen dat dat met drukplaatjes te maken heeft die vast kunnen gaan zitten. Wat dat precies doet, weet ik niet. Maar het schijnt wel gereinigd te kunnen worden. Volgens mij is dat wel van de bak los te halen.
Sorry is een beetje veel ‘volgens mij’ verhaal… ops:
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt Peter en Arjan.
Misschien een keer bakolie verversen. Is dat een duur soort olie?
Is het trouwens zo dat de automaatbak in een XM zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder? Dat dat “brein” zeg maar onthoudt hoe er gereden wordt en hoe diep/snel het gaspedaal wordt ingedrukt?

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Nee, het is een “ouderwetse” bak. Geen elektronica enz. Pas na 1998 is er een elektronische bak geleverd op het nieuwe type V6. Alle oude types zijn de ZF 4HP18. De nieuw is de ZF 4HP20. Op zich wel jammer, maar van de andere kant kan het ook niet kapot.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Het is een betrouwbare bak dus?
Ik had juist gehoord dat die bak maar 150.000 km meeging.

De bak is voor een V6 of een TD maar net aan sterk genoeg. Na 95 zijn er enkele wijzigingen in de bak geweest waardoor de bak sterker is geworden. Ik heb zelf een TD uit 98 met 360000 op de klok. Automaat werkt nog prima zonder revisie oid. Wel altijd netjes olie vervangen elke 15000km. Dat helpt behoorlijk. Ik hen ook iemand met een V6 die ruim 5 ton heeft gelopen en regelmatig aanhangers trekt van 1500 kilo. Werkt ook nog naar behoren. Maar helaas hoor je ook regelmatig minde goede verhalen. 1,5 tot 2 ton en dan defect. Geen idee waarom, maar olie is iig erg belangrijk.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik heb 308.000 op de klok staan van dit ding en voorlopig gaat het nog goed…
Binnenkort zal ik de bakolie eens (laten) vervangen.

Dat zou ik zeker doen. Kleine moeite. Tevens even het filter schoon maken.
Ik was net bij een garagebedrijf dat ook wel redelijk wat van Citroëns afweet, en ze zeiden dat ik juist niet de bakolie moet gaan vervangen, want dan gaat juist de bak kapot, gezien mijn km-stand. Omdat nieuwe olie vetter zou zijn, zouden die drukplaatjes daar niet tegen kunnen.

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
boukewerff schreef:. Maar helaas hoor je ook regelmatig minde goede verhalen. 1,5 tot 2 ton en dan defect. Geen idee waarom, maar olie is iig erg belangrijk.
Omdat de XM dan betaalbaar word voor diegene die hem niet waard is.
Dus geen onderhoud en gigantisch erin trappen.
Het klopt inderdaad dat die bakken zwak zijn , maar hoge km. standen zijn geen uitzondering bij goed onderhoud en normaal gebruik.
Ha Matthijs,
Tja ik weet het ook niet. Ik weet wel dat de bakolie uit mijn automaat er niet goed aan toe was. Wat dat betreft zou ik zeggen verversen. Maar of dat dan de levensduur van je automaat verkort???
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:Ha Matthijs,
Tja ik weet het ook niet. Ik weet wel dat de bakolie uit mijn automaat er niet goed aan toe was. Wat dat betreft zou ik zeggen verversen. Maar of dat dan de levensduur van je automaat verkort???
Groet, Arjan
ben ik dus wel van mening, die van jou was dus ververst voordat jij em van mij overnam, en is nu pikzwart met veel slijpsel?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ha Roy,
Klopt, veel slijpsel en zwarte olie… Toch maar geen oliewissel?
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct
Hmm, misschien is dat de reinigende werking van nieuwe olie? :