Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hallo allemaal,
Ik rij alweer weken praktisch zonder noemenswaardige euvels in mijn CX, en dat is toch wel een applausje waard vind ik voor mijn dame, die jaren stilgestaan heeft. Er is echter 1 ding. Af en toe draait ze ineens verschrikkelijk slecht, proest ze dikke zwarte rookwolken uit aan de achterkant en kan ze praktisch niet stationair draaien maar moet je het gaspedaal enigszins ingedrukt houden. Dit kan dan weer net zo snel verdwijnen als dat het op kwam. Helaas heb ik er nog nooit mee naar een specialist kunnen gaan, de dame is veel te eigenwijs en vertoont het mankementje nooit als ik bijvoorbeeld bij Van der Laan aankom.
Ze hebben haar daar wel al goed nagekeken en kwamen met het idee dat het hoogst waarschijnlijk een kabel is die af en toe kortsluiting geeft. Namelijk een kabel die regelt hoe ver de kleppen in de motor open staan die de benzine binnen laten. Deze kortsluiting zorgt er dan voor dat de kleppen helemaal open gaan, maar dat de motor dan dus niet voor vol gas lucht krijgt, waardoor er onvolledige verbranding optreedt.
Het is uiteraard moeilijk te beoordelen op afstand, maar weet iemand of dit de oorzaak zou kunnen zijn? Is er een mogelijkheid om dit te controleren? Eventueel zou ik (aangezien het probleem zich maar af en toe voordoet) alle kabels die verantwoordelijk zouden kunnen zijn kunnen vervangen, maar welke zijn dit en is dit een beetje fatsoenlijk te doen? Of is dit erg kostbaar? Het is namelijk de bedoeling (en dat gaat haar ook lukken overigens) om over 4 weken naar Frankrijk af te reizen met haar. Dan zou ik het graag verholpen willen hebben.
Ik ben heel benieuwd of iemand tips heeft. Want ze rijdt alweer eventjes met dit probleem rond, en ik vind het toch altijd minder leuk rijden als er dikke zwarte walmen aan de achterkant uitkomen. CX’en zijn normaal immers ook weer niet zo verschrikkelijk vervuilend.
Groetjes, Rik.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Heb je niet gewoon een vervuilde verdamper…?
Dit klinkt namelijk als ‘verzuip’-gedrag, misschien het relais in je brandstofleiding die niet optimaal meer werkt waardoor tegelijk LPG als benzine aangezogen wordt.
Ik roep maar wat…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ze rijdt (helaas) alleen nog maar op benzine, er is geen LPG installatie ingebouwd. En zo’n vervuilde verdamper, is dat niet gewoon op te lossen met ‘injector cleaner’ zo ja, dan is dat het niet aangezien ik er al 1 of 2 flesjes doorheen heb gegooid…
Maar het lijkt qua klachten inderdaad heel erg op verzuip gedrag.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik denk dat vdL gelijk heeft. Dan zou het de kabel vanaf de luchtmassameter (bij rechterkoplamp) of die vanaf het vollastcontact (electrische contact op voorkant inlaatspruitstuk) kunnen zijn. Even flink met die kabels rommelen en anders helemaal nalopen. Vervelend klusje…

