Onlangs mijn 2400 prestige laten afstellen, hoop laten vervangen, motorsteunen, keerringen en ook de achterdemper. Weggereden bij de “specialist” en na 30 km, alles lekker warm, loopt ze slecht. Bij het stoplicht daald het toerental en de motor slaat af na wat gepruttel. Je zou zeggen dat het niet aan de afstelling oid kan liggen wat daar is net naar gekeken en optimaal afgesteld. Nu zag ik bij nadere inspectie dat de uitlaat lekt bij het koppelstuk van de flexibele uitlaatpijp.
Is hier naar jullie mening een causaal verband? Kan een lekkende uitlaat zorgen voor een onregelmatig lopende motor?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik denk het niet.
Blijft de warme motor wel netjes lopen als je wat gas blijft geven? Dan verdenk ik dat de extra luchtklep niet meer werkt. Voorlopig kun je dan de stationairschroef even wat extra opendraaien.
Ik heb geprobeerd het stationairschroef op te schroeven maar dat heeft geen effect op het stationair (?). Als ik aan het schroefje draai wat volgens de vraagbaak van de gasklepaanslag is loopt het stationair overigens wel op. Bij gas geven loopt de motor prima, geen plofjes of stotterende stootjes. Enkel als ik het gas los laat pruttelt de motor en daald onder de 800 toeren en slaat af (hou nu maar even middels de choke het toerental hoog)
wat en waar is overigens de extra luchtklep?
ops:
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Choke
Ik ging ervan uit dat het een injectie betrof. Ben geen carb kenner helaas…
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm:
-valse lucht (hoe zien je bougies eruit?) of
- kapotte electromagnetische afsluiter (zit achterop de carb); deze regelt stationairloop, of liever: het afsluiten van het stationairkanaal bij uitschakelen van het contact.
Als deze kapot is, en je bent zeker de eerste niet noch de laatste, dan loopt ze dus niet stationair.
Draai de afsluiter uit de carb en test hem: huis op minpool, met draadje contact maken op pluspool aan de aansluiting.
Zie je de punt bewegen, dan is ze okee.
Zo niet…niet
Is op te lossen door een klein puntje van de punt af te knippen.
‘Spirit of avant-garde’
Marty, mijn antwoord is misschien een open deur, maar ik zou eerst contact opnemen met de specialist ( van cx-en? ). Het lijkt me dat er een duidelijk verband ligt tussen de gedane werkzaamheden en de klacht, er van uit gaande dat hij voordien goed reed.
Succes, Léon.
Uiteraard ga ik terug naar de specialist. Ik kan daar alleen pas over 3 weken terecht vanwege mijn eigen fysieke toestand. Mag even geen auto rijden
Ik dacht misschien dat jullie me alvast een idee konden geven waaraan te denken. ![]()
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik zag je auto van de week geparkeerd staan, toen ik in Nijmegen bij @Mulder op kraamvisite ging.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

