Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Omdat de carb-CXen redelijk karige auto’s zijn, moet ook ik in m’n 20RE een temperatuurmeter ontberen.
Dus, met de aankomende trip naar warm en zonnig (toch?) Italia in de planning, dacht ik slim te wezen door eens rond te gaan kijken naar een temperatuurmeter.
Ik heb tijdens filerijden al mogen bemerken dat dit waarschijnlijk geen overbodige luxe is…
Nu kun je een aparte meter kopen en installeren, of een meter inbouwen.
Zo heb ik het rechthoekig metertje uit een CX (serie I?) in m’n DSuper gebouwd, daar past hij mooi in het gat van de toch-niet werkende klok.
Een CX heeft echter ook uitvoeringen die wèl over een temp-meter beschikken, dus via Ebay zo’n dashboardje geritseld.
Ziet er, zoals jullie weten, hetzelfde uit als de slechts-met-klok-uitgevoerde unit uit m’n voiture.
Alleen…natuurlijk is de bedrading ernaar toe ook anders…
Kan ik de tegenstekker en bedrading van een GTi pas maken (of liever ‘plug & play’..) aan mijn kabelboom?
Wat moet ervoor worden gedaan?
Mijn dank alvast.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik vermoed van niet
Maar dit is toch niet zo veel kabelwerk ; één draadje naar het motorblok , plus na kontakt en een min en een draadje voor de verlichting .
Moeilijkste is denk ik de sensor op het blok geplaatst krijgen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
- ID/DS DSuper
Maar dan moet ik wèl de stekker hebben die je in het dashboard klikt, en iets van een aansluitschema voor die stekker.
Anders weet ik nog niet wat wát is; bijna alle draden onder het dashboard zijn bruin of groen…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Pascal schreef:Maar dan moet ik wèl de stekker hebben die je in het dashboard klikt, en iets van een aansluitschema voor die stekker.
Anders weet ik nog niet wat wát is; bijna alle draden onder het dashboard zijn bruin of groen…
Dit is wel een Citroen CX geen PC , plug en play bestond toen nog niet hoor
Met het juiste schema van deze wagen en een beetje electro-kennis is dit een eenvoudige klus .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er staan toch schema’s in de Revue Technique, Haynes en Vraagbraak? Daar moet je toch mee verder kunnen komen.
- ID/DS DSuper
Dan heb ik nóg deze stekker nodig, of in ieder geval een bestelnummer.
Eens zien dan of ik die via officiële kanalen nog kan krijgen…

‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
je hebt dus de stekker nodig die je van de auto op de meter plugt? Ik zal morgen eens in het CX clubmagazijn kijken (mits je lid bent), we zijn een auto aan het demonteren waar geloof ik zo`n ding inzit.
Als ik het niet vergeet, hoor je van me ![]()
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
- ID/DS DSuper
25trd schreef:je hebt dus de stekker nodig die je van de auto op de meter plugt?
Yes.
..mits je lid bent..
Ehmm…
ops:
Als ik het niet vergeet, hoor je van me
Ik hou me desondanks aanbevolen..
EDIT:
ik zie dat het magazijn in Barneveld is, en het toeval wil dat ik morgen met een ander stel motorlijpo’s een sleutel-en OHmeeting heb in Nijkerk.
Is het mogelijk en geoorloofd dat ik even langs kom, of heeft dat (als non-member) gewoon geen zin?
‘Spirit of avant-garde’
- ID/DS DSuper
Na een avondje ‘dashboard demonteren’ kwam ik dus achter dat:
- de bekabeling voor het display niet onder de schotel ligt, maar toch echt in het dashboard.
Hierdoor moet er veel worden gedemonteerd…
- er blijkbaar geen ‘basis’-kabelboom in elke auto ligt, met de stekkers voor diverse opties gewoon wel of niet aangesloten.
Ik kon het klokje in het ‘nieuwe’ display redelijk eenvoudig aan de praat krijgen (bleek niet jofel meer te zijn), maar de tegenhangers voor de andere stekkers (olietemp- en watertempsensors) waren eenvoudigweg niet eens aanwezig in de kabelboom!
Een 20RE heeft uiteraard wel een rood dashboardlampje voor een te hoog olie- of watertemperatuur, maar die wordt (klaarblijkelijk) anders aangestuurd..
Please correct me if I’m wrong..
Ik heb dus maar weer mijn eigen RE-display gemonteerd (die doet het verder prima), en zal dus deze operatie nog eens moeten herhalen als ik meer weet…
EDIT: via Leontien kreeg ik met foto’s het verlossende antwoord… er zit wel degelijk verschil in de kabelbomen tussen carb-CXen en Injectiemodellen, vandaar dat ik niet alle stekkers kon vinden achter het dashboard.
Dikke poep dus.
Ik heb dus een zeer duidelijk schema nodig waarop precies is terug te vinden welk signaal er door welke (dunne) draad heengaan, zodat ik zelf aan de knutsel kan.
![]()
‘Spirit of avant-garde’