




Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Ik moet bij een kennis de handremblokken vervangen,heeft iemand tips.
Zelf word dit voormij en voor hem de eerste keer.Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de beste methode hiervoor is.
In iedergeval vast bedankt voor de eventuele moeite.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Platte steeksleutel, dacht 19mm, anders kun je er niet bij, dacht ik. En veel poetslappen om je vette handen weer schoon te krijgen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Halve-maan-veertjes niet vergeten.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met een steeksleutel krijg je het NOOIT los.
Neem een rechte ( of rechtgebogen) ringsleutel die je kan verlengen met een pijp. (of bouw je blok uit!!)
Maak de bouten met kop 19 los en trek de handrem tangen naar boven van de schijf af. Vervang de blokken.
bouw alles weer in met loctite. Stel de tang af zodat ie 0,5 cm ruimte heeft boven de schijf!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hallo
In iedergeval weer bedankt voor jullie uitleg.Hieruit begrijp ik ,dat het weer een vrij grote klus is om alles los te halen .












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. vooral de bestuurderskant. Begin met de bijrijderskant en stel eerst de remblokken helemaal los met de stelboutjes. daarna de tangen losmaken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Bedankt bogaard. Als ik het goed begrijp ,had ik dit gelijk beter kunnen doen toen ik de remschijven had vervangen?????????????
Groeten Jan
vraagje: ik heb nieuwe blokken + veertejs liggen die ik ga monteren. Moet ik nu per blok één veertje monteren (zo zat het) of twee (aangezien ik bij 4 blokken 8 veertjes heb gekregen)
iemand tips?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens het onderdelenboek 4 veertjes totaal, in de praktijk doe je er vaak 2 per blok, dus 8 totaal. Die 2 veertjes per blok doe je dan tegen elkaar (2 veertjes op elkaar).
Citroen!
bedankt!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als ik het goed begrijp bouwen jullie dus de complete tang eruit en als die eruit is, verwissel je de blokjes? Voor het afstellen van de speling heb je dan toch die platte steeksleutel nodig waar vlietmansje het over had?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Als ik het goed begrijp bouwen jullie dus de complete tang eruit en als die eruit is, verwissel je de blokjes? Voor het afstellen van de speling heb je dan toch die platte steeksleutel nodig waar vlietmansje het over had?
ja, kan niet anders
en ja. die heb je nodig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
vlietmansje schreef:Platte steeksleutel, dacht 19mm, anders kun je er niet bij, dacht ik. En veel poetslappen om je vette handen weer schoon te krijgen
afstellen met maatje 14 mm .... voordat iemand zijn 19 steeksleutel gaat platslijpen…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is meestal de sleutelwijdte voor M9.
Citroen!
die platte sleutel is absoluut een noodzaak, dikte 3 mm. Dat kan je maken uit zo’n fietssleutel,die alle maten heeft uitgezaagd. Lieft één waarbij de bekken schuin staan gericht op het lichaam, niet recht. De breedte is idd 14. Hou de totale lengte op max. 13 cm.
Dan moet je tussen de schijf en de (losse) handremblokjes een maatje steken van ongeveer 0.1 mm. Dat doe je niet met je setje voor de contactpuntjes omdat het oppervlak gelijk moet zijn aan de handremblokjes-oppervlakte (anders kantelen die).
Dat maatje-plaatje kan je mooi uit een soepblik knippen, uit de vlakke kanten (niet geribbeld). Dat metaal is 0.15 dik. Ertussen steken en terwijl je aanspant constant bewegen tot het klemt.
Voor de hoogte van het juk boven de schijf (2 grote bouten zijdelings lossen): steek hier een brede platte schroevendraaier tussen: die is wigvormig, en zo kan je netjes je nodige 4 mm. instellen. Daarenboven klemt het aanspannen de diktemaat en door die wegvorm is de schroevendraaier achteraf vlot te verwijderen. Bouten zo hard als kan weer aantrekken.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed dat de TS na 8 maanden zijn handrem wel voorelkaar zal hebben
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste