Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
ik heb een mooie vroege CX te koop zien staan waarvoor ik heel veel interesse heb, echter zonder Diravi. Graag uw mening.
Graag ervaringsdeskundigen!!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik ben weliswaar geen ervaringsdeskundige omtrent non-diravi, maar is het mogelijk deze auto voor een dag te lenen om eens te kijken hoe ze bevalt? Een proefrit van een kwartiertje zegt weinig. Een dag allerlei vormen van verkeer rijden lijkt me aan te raden.
Er rijdt hier in de buurt een dame van tegen de 70 in zo’n auto en kom niet aan haar auto, dan kom je aan haar. Zij heeft er op haar leeftijd dus geen problemen mee.
Succes!
Ik rij in zo’n vroeg model en ondervind er geen enkel probleem mee. Enkel het wegrijden uit een parkeervak kan soms wat lastig zijn omdat ze die dingen steeds smaller maken lijkt wel.
En als ik dat van die oudere dame mag geloven is een non-diravi dus niet alleen voor echte mannen! ![]()
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
de reden van deze vraag is de volgende: bijdens het bollen wisselen van de DS belde de garage mij dat de bevestigingsbeugel van de achterste veercylinders helemaal verrot is, net als de hele omgeving van mijn wagen. Nu is de rest van mijn chassis ook al een chaos, met hier en daal goed, matig tot barslecht laswerk. Ik ga de compressie laten meten, om te zien of het de moeite loont alles over te bouwen op een ander chassis, naar hetwelk ik deze avond ga gaan kijken. Ik heb een voorzichtige begroting gemaakt van de kosten van chassis en ombouwen en ik kom aan een bedrag dat aardig neigt naar de vraagprijs van een parel van een CX die te koop staat.
De wagen staat al meer dan een jaar te koop, net als een andere wagen bij dezelfde specialist, ook zonder Diravi. Ik ben al even lang stapelgek van deze oer-CX, die technisch is gerestaureerd en qua carrrosserie onberispelijk is, met een nieuwe laklaag op een keiharde basis.
http://www.cqsbelgium.be/ dan bij de CX’en kijken, een 1975er in Sable Cendré. Is ooit eigenaar van een forumlid geweest en staat ook onder zijn naam bij de CX club bekend.
De kleur, het interieur, de topstaat, de bumpers zonder die stotblokken opzij, het schitterende leer, echt een machtige wagen. Ik ga zien wat er met mijn DS te redden valt, en dan misschien deze CX overwegen.
Zonder Diravi helaas. Dus vandaar mijn vraag.
Overbouwen is technisch mogelijk, maar niet ideaal.
Gauthier
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nogmaals, vraag eens of je de auto (waarvan de link overigens niet werkt) een dag mag lenen of desnoods huren.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Link is aangepast.
Eerst zien wat er met de DS nog mogelijk is. De compressie wordt maandag of dinsdag gemeten.
Ik kan een goed chassis kopen voor 1300 euro. Dat moet worden gespoten, alles moet worden overgezet, in 1 moeite ook de koppeling en de remschijven, nieuwe rubbers en motorsteunen, nu kun je er eens deftig bij, dan het plaatwerk overhangen, wat ook niet onberispelijk is.
Bovendien moet ik veel laten doen door de garage en door een restaurateur, dus kom ik aardig in de buurt van deze CX.
Een bom geld en dan is het plaatwerk van mijn wagen niet mooi. Normaal zou ze deze zomer of najaar worden overspoten.
Totaal aantal Berichten: 2476
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik ken de garagist + ik ken de wagen…. tja mooie wagen maar diravi is echt een fantastische uitvinding en ik wil geen cx meer die het niet heeft…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is een kwestie van smaak. Die oer CX-en zijn mooi, maar een CX zonder Diravi raak je maar moeilijk weer kwijt en Diravi is toch echt bepalend voor het CX-gevoel.
CQS staat overigens niet echt bekend om hun scherpe prijsstelling geloof ik…
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ik heb de garage gemaild of ze er DIRAVI kunnen in monteren. Ik wacht nu nog op antwoord, maar ik weet dat het veel minder evident is dan bij een DS. DS: ander stuurhuis, andere pomp, paar retourtjes en dat is het zo wat.
Deze wagen blijft wel een optie, als het chassis vanavond slecht is, de compressie van de DS matig of als het ombouwen echt te vel geld zou kosten. Ik kwijl al meer dan een jaar bij het zien van de foto’s.
BXsport, heb je nog met een CX zonder diravi gereden? Ik geloof zeker dat diravi te verkiezen is, maar op die vroege modellen is het niet vanzelfsprekend. En zijn dat nu net de mooiste modellen.
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
De heel vroege CX’en (1974, 1975) zie je bijna nooit met DIRAVI. Ombouwen is vreselijk ingrijpend; volgens mij zitten er zelfs verschillen in de voorwielophanging.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Ik ben nu zelf ook bezig met de aanschaf van een diravi-loze auto. Voor mij is het als beginnersauto niet zo erg maar de auto moet 500 euro kostn. Met wat puntjes dat wel, maar inderdaad zal het er ook mee te maken hebben dat ie zonder diravi is. Zlef kan ik ermee leven. ben nog jong en sterk ![]()
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Vorig jaar kostte de CX nog 7500 euro. Nu nog 6500. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de afwezigheid van Diravi een enorm gemis moet zijn, voor het comfort maar ook voor het CX-gevoel.
Deze wagen is prachtig, maar quasi onverkoopbaar. Hij staat al zeker 15 maanden te koop. Ik heb gevraagd of ze er Diravi kunnen in monteren, misschien willen ze het doen omdat ze de CX anders nooit zullen kwijt geraken voor een prijs die deze wagen waard is.
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Voor 500 euro neem je er nog genoegen mee, maar 6500, dat wordt een ander verhaal. Dan is het aanbod in goede CX’en met DIRAVI voldoende groot.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Een CX voor mij?
Ik heb al bij Doro gekeken, bij Golden Years, Garage de l’est, bij CQS, maar ik geloof dat er vooral serie2 CXen worden aangeboden.
Nog specialisten die een mooie keus aan eersteklas CX’en hebben?
Als ik die CX bij CQS nog een tijdje laat staan, veel interesse lijkt er toch niet te zijn, anders zou de wagen geen 15 maand te koop staan, hem voor nog wat minder kan kopen, er Diravi in laat bouwen door een specialist (dat is niet iets wat ik in de garage ga laten doen, al kennen ze er de CX’en door en door, vader en zoon hebben beide een Turbo2). Met 2000 euro moet dat toch lukken om in te bouwen??
6000 of iets minder voor de perfecte CX
2000 voor de Diravi
dan heb ik de CX die ik wil, in topstaat. Een matige wagen met diravi kopen en vervolgens techniek en carrosserie laten reviseren en restaureren zal wellicht duurder uitkomen.
Ervaringen met Diravi ombouw zijn ook welkom!!!
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Re: Een CX voor mij?
BEsuper schreef:
Nog specialisten die een mooie keus aan eersteklas CX’en hebben?
CXduNord, ook voor zoekopdrachten
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW
)
Totaal aantal Berichten: 43611
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Re: Een CX voor mij?
BEsuper schreef:
Als ik die CX bij CQS nog een tijdje laat staan, veel interesse lijkt er toch niet te zijn, anders zou de wagen geen 15 maand te koop staan, hem voor nog wat minder kan kopen, er Diravi in laat bouwen door een specialist (dat is niet iets wat ik in de garage ga laten doen, al kennen ze er de CX’en door en door, vader en zoon hebben beide een Turbo2). Met 2000 euro moet dat toch lukken om in te bouwen??
Bij CQS zou ik nog geen kinderwagen kopen. Ben totaal niet onder de indruk van de kwaliteit van hun wagens, om van hun service nog maar te zwijgen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

