Totaal aantal Berichten: 6355
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Heeft iemand nog een suggestie voor een soort bok/standaard om het blok in te zetten? Maakt verder er aan werken en diagnosticeren wel makkelijker, want zo op de grond of in de takels is niet echt een feest…....
Groet,
L

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
op H-base: hydraulische klepstoters 40,69 bruto exclusief BTW X 12=488,28 bruto zonder BTW
Niet goedkoop zo ‘n koprevisie.

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Volgens mij is het onderdeelnummer van de klepstoters 094226.
Groet,
L
Gisteren zijn Lucas en ik verder gegaan met het kaal maken van het blok. Tot op heden valt het mee met de afgebroken bouten en zo. Alleen bij het spruitstuk een paar. Alle wartels van de hydrauliek gaan netjes los. Wel een nieuw spulletje ontdekt om bouten los te krijgen: Cold shock. Daarmee verlaag je de temperatuur van de bout flink. Aardig alternatief voor kruipolie.
De bak ging vrij soepel los van het blok. Alleen de koppelomvormer zit er nog aan. Die gaat vrij lastig los. Daarom zijn we verder gegaan met het demonteren van de kabelboom, alle waterslangen en -pijpen, spruitstukken.
O en Willem kwam nog even langs… Net als een aantal koeien.
Groet, Arjan
PS fotos volgen, de camera ligt nog in de schuur…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Vergeet de muizen niet en die koe stond zowat in de schuur
Die verkeerde steun die lucas voor me had meegenomen, was voor een ZPJ V6…..Dealer vraagt er 250 euro voor
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Gisteren zijn Lucas en ik verder gegaan met het onttakelen van het blok. Althans dat wilden we. De bouten van de koppelomvormer zitten muurvast en ondanks kruipolie en shock ‘olie’ en een provisorische blokkering van de plaat waar de koppelomvormer aan vastzit, gingen twee van de drie niet los. Dat wordt dan afslijpen.
Dan maar aan de zijde verder waar de ketting loopt. Om de poelie los te krijgen heb je… dop 35 nodig.
Dus niet geklust wel veel dingen schoongemaakt: het inlaattraject (moet nog beter), de waterpijpen en slangen, de radiateur doorgespoeld en de koelingsradiateur van de automaat. Vooral die laatste was echt smerig. Zal wel nauwelijks gekoeld hebben. De tip van Willem om diesel te gebruiken voor het schoonmaken is goud waard. En nee, daar hebben we niet de waterslangen mee gedaan.
Over twee weken verder met afslijpen. Nu weer op jacht naar dop 35…
Citroën XM turbo ct
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dop 35 lag gewoon in m’n kofferbak, als het Lucas lukt met die motorsteun, wip ik de 20e effe langs
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Zo even wat nieuwe foto’s van het kale blok… Tijdens het schoonmaken van het blok in het hart allemaal resten van eikels (die van bomen vallen) gevonden. Blijkbaar een goede plek voor muizen op lekker op die dingen te knabbelen…
En een klus komt nooit alleen. Dit weekend vond de raambediening van de VSX het mooi geweest. Het deurpaneel heb ik gedemonteerd en volgens mij is het draadje deels gebroken. Kan het mechaniek nu ff niet loshalen. Dopje 10 ligt in m’n andere gereedschapset ops:
de garage
kaal blok
detail kaal blok
Made by PRV
En Willem, goed om te weten dat je dop 35 achterin hebt liggen!
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct
Ik heb eventueel zelf ook nog wel een dop 35 voor je hoor! Alleen die van sohail is ideaal omdat die zo hoog is. Kan je zonder verlengstuk werken waardoor je net wat meer kracht kan zetten..
Xsara Coupe
Vandaag weer verder gegaan met de Exclusive. Blok verder opgepoetst, subframe schoongemaakt en in de antiroest gezet. Toen wilde ik even naar het tankstation voor wat inkopen. De ambiance maar eens gepakt. Stond al een tijdje stil. Starten en lopen. Geen probleem zover. Tot ze na een km of wat steeds ongelukkiger ging lopen. En bij het stoplicht was het over. Starten en nog een keer starten, nix… Tja geen telefoon bij me… En o toeval 1 minuut later kwam m’n zwager langs. Ff de wegenwacht gebeld ops: Die was binnen 10 minuten ter plaatse! Al snel bleek de verdelerkap de boosdoener. Was behoorlijk geoxideerd. Een te vervangen onderdeel dus…
De wegenwacht in kwestie bleek geen liefhebber van Citroëns. Had wel een oude Chevy pickup (op gas) een Opel Commodore uit 77 en een aantal oude motoren…
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct
Gisteren met Lucas en Sohail aan de slag gegaan met het blok uit m’n Exclusive. Conclusie: dahag blok. De cilinderbussen waren zo glad als een spiegel. Aan de buitenkant van de bussen zat een bruinachtige drabbige smurrie. De krukasschalen waren ook niet best meer. Wel fijn het hele blok uit elkaar geschroefd. Nou kan ik er een tafel van maken
Wellicht is de Ambiance een dankbaar slachtoffer voor opoffering. Dat blok heeft enkele jaren geleden een koprevisie gehad. Nu nog even de nota’s bekijken…
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Op een enkele cilinderwand was hier en daar nog een restant te zien van de hoonsporen. Op andere plekken was de wand blauw uitgeslagen. De krukaslagers vertoonden verregaande sporen van slijtage en hier en daar zelfs roest. Zuigerveren zaten vastgekoekt aan de zuiger. Hier is door vorige eigenaren bijzonder lomp te werk gegaan om dit zo versleten te krijgen. Het vervolg is zoals gezegd; wegpleuren en een andere blok er in.
Groet,
L
Kijk was zelfs nog een paar zaken vergeten ops:
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct
Ja, ik stond wel verbaasd van wat ik zag Die aanslag ook op de losse bussen en in het blok… Gewoon echt millimeters dik
Lagers roestig en diepe slijtsporen, cilinderbussen glad, soms blauw en vol met krassen met heel sporadisch een vage aanwijzing dat ze wel is gehoond waren, Zuigers die vast zaten in de bussen en zuigerveren vast op de zuigers, soms tussen 2 zuigerveren in gewoon vol met smerige koek… Onder de klepdeksels zoals eerder vermeld zware aanslag, zo ook in de kettingkast. Eingenlijk was er vrij weinig aan het blok wat nog wel echt goed was Wel heel leerzaam en leuk om te zien!!
Enne arjan, ik mis nog een hele mooie foto van onze nasi-eter
Xsara Coupe
Tja ik moet nog even photoshoppen en dat zit niet op deze laptop… Nog ff overzetten.
Groet, Arjan
Citroën XM turbo ct