Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Wil je dit topic dicht hebben?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Het mag maar het hoeft niet dicht wat mij betreft. Je zult mij op het CX forum toch niet veel meer zien, ik blijf lekker bij mijn vertrouwde DS.
Als je vindt dat het dicht moet, mij niet gelaten.
Gauthier
Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hallo, de CX in kwestie is de mijne. Ik meen mij dus “expert” op het gebied van CX’en zonder Diravi te mogen noemen. In stilstand is het sturen heel zwaar, maar zodra je er maar een beetje vaart in hebt, gaat het heel goed. Ook met parkeersnelheid. Diravi heeft natuurlijk grote Citrofiele waarde, maar een noodzaak is het naar mijn mening dus niet.
Overigens, de reden dat de auto te koop staat, is dat ik een huis gekocht heb waar minder stallingsruimte bij is. Aangezien de renovatie van het huis veel langer duurt dan verwacht, voel ik geen druk om de auto te verkopen aan een prijs lager dan wat-ie naar mijn mening waard is. Anderzijds, voor een serieuze gegadigde wil ik best wat flexibiliteit tonen.
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat ik eigenlijk niet snap aan dit hele topic, is de angst voor een diraviloze CX. Er zijn toch veel meer (zware) auto’s geweest zonder stuurbekrachtiging?
Totaal aantal Berichten: 15833
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Dat noemen ze de omgekeerde wereld Wendela. Een CX was zo’n zalige auto vanwege die diravi, niet omdat ie dat zonder niet zou zijn. Stel iemand een gelijkaardige Slopel voor, een rekord bijvoorbeeld en niemand denkt ook maar dat hier niet mee te rijden zou zijn zonder stuurbekrachtiging…
diravi
Ik heb allebei de versies gehad en zoals ik al eerder schreef is het makkelijk om bij parkeren te beschikken over diravi. Maar omdat ik minder tijd bezig ben met parkeren dan met rijden ervaar ik het niet als een gemis. Tot enkele jaren geleden hadden wij een Mercedes 508 (max 4.600 kg) zonder stuurbekrachtiging. Geen enkel probleem als je er maar een beetje vaart in hield als je ‘m in een parkeervak wilde achterlaten, zo ook met de cx. Bijna de hele generatie van mijn ouders beschikte niet over een auto met stuurbekrachtiging en toch gingen ze de hele wereld over. Ik geloof dat ze dat ooit de VOC-mentaliteit noemden.
n.b.
tot welke snelheid is diravi trouwens operationeel.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Re: diravi
La Reine schreef:
n.b.
tot welke snelheid is diravi trouwens operationeel.
Hoe sneller je rijdt, hoe minder bekrachtigd. En jij wilt nu weten bij welke snelheid er geen bekrachtiging meer is? Geen idee. Als die gewichtjes in de uiterste stand ronddraaien, maar bij welke snelheid dat is weet ik echt niet.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat is niet helemaal waar: Diravi is altijd volledig bekrachtigd en er is (als het goed is) nooit een mechanische koppeling tussen het stuur en de wielen. Alleen de kracht waarmee het stuur wordt teruggedrukt naar de rechtuitstand varieert met de snelheid. Bij stilstand is dat net genoeg om de wielen uit zichzelf weer rechtuit te krijgen, en rond 50 km/h begint het stuur merkbaar sterker te centreren. Ik schat dat rond 80-100 het maximale effect wel bereikt is.
Edit: ik snap natuurlijk precies wat je bedoelt maar wilde het even nauwkeuriger uitleggen. ![]()
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tot 65 km/u doet Diravi wat iedereen als het ‘CX’-gevoel omschrijft.
Daarboven is bekrachtiging nauwelijks waarneembaar, dit in tegenstelling tot nieuwerwetse (vaak electrische) bekrachtiging die een auto een vaak ‘kwispelend’ gedrag geven op de snelweg…
@TS: prachtig dat je je DS een tweede ( of derde, vierde) leven gunt!
Er worden er al genoeg gesloopt die best redbaar waren geweest.
Een CX is een beleving apart, niet vergelijkbaar met een ID/DS.
Misschien dat je je er in de toekomst nog eens aan waagt…wie weet.
![]()
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
... Ik vind dus dat je juist op de snelweg het ‘CX-gevoel’ heel erg hebt doordat de bekrachtiging dan extreem centrerend werkt. Dat is toch echt iets anders dan geen bekrachtiging.
Ben het met je eens dat moderne bekrachtiging vaak absoluut niet goed werkt. Ik heb best vaak in de BMW van een vriend gereden en hoewel die heel precies stuurde gaf het een erg zenuwachtig gevoel op de snelweg. Geef mij maar de CX. ![]()
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Behalve als de diravi het begeeft. Ik had dat een keer met de kabel die brak. Mijn hemel, dat is eng als je met een vaartje rijdt, want dan heb je dus de optimale bekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Pascal schreef:
@TS: prachtig dat je je DS een tweede ( of derde, vierde) leven gunt!
Er worden er al genoeg gesloopt die best redbaar waren geweest.
Een CX is een beleving apart, niet vergelijkbaar met een ID/DS.
Misschien dat je je er in de toekomst nog eens aan waagt…wie weet.
Zo is het inderdaad. Misschien komt er ooit nog eens een vroege CX, maar dan met Diravi. Kwestie van het CX gevoel compleet te hebben…
Maar voor er een tweede klassieker komt moet eerst de DS gerestaureerd/gerepareerd worden en misschien ook nog een recentere wagen.
Over enkele jaren, als de nieuwe grote Lancia (Thema?) komt, gaan de gebruikte Thesissen (nog sterker dan nu) in waarde zakken, wellicht komt er dan een Thesis. Dat is zowat de enige hedendaagse wagen waar ik mijn hoofd voor omdraai als er een passeert. En ze zijn (gelukkig voor mij) niet waardevast.
Maar CX plannen berg ik nog een jaar of 5 op.

