Beste bezoekers,
Enige tijd geleden heb ik mijn C4 meegenomen op een campingtripje in Frankrijk.
s’Avonds wilde ik nog wat lezen bij het schijnsel van de binnenverlichting. Helaas bleek dit na ongeveer 4 minuten niet meer mogelijk omdat de zo genaamde ECO-modus zijn werk deed en het gehele electronische systeem plat legde. Ook de radio/cd-speler bleek volledig dienst te werken in opdracht van de ECO-modus. Pas nadat de motor was gestart kreeg ik weer 4 minuutjes stroom.
Dat de auto enigzins meedenkt over het gebruik van de accu vindt ik niet erg, maar 4 minuutjes licht vind ik toch wat weinig. Bij een vorige auto weet ik nog dat je 1 uur naar de radio kon luisteren wanneer de auto uit was, dat lijkt me een betere oplossing.
Bij de Dealer vertelde ze mij dat hier NIETS aan te doen is. Ik kan het bijna niet geloven dat niemand hier ooit last van heeft gehad en het op inventieve wijze heeft opgelost, eventueel met tussenkomst van een behulpzame dealer.
Ik heb een Citroen C4 1.6Hdi van oktober 2007.
Groeten,
Jasper
Bestaan er ook niet Franse auto’s?

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Je dealer heeft gelijk.
Waarom zou je gaan lezen bij je binnenverlichting? Niet echt mijn idee bij het begrip kamperen.
Neem een zaklamp of gaslamp…

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Welkom op dit forum, Jasper!
Onder normale omstandigheden zou je auto nog ong. 30 min moeten wachten met het overgaan in de eco-modus.
Onder normale omstandigheden wordt verstaan:
[list]- een volle accu (max. capaciteit)
- de motor heeft deze enige tijd gelopen vóór het uitzetten (dus niet 5 min)
- het bovenste betekent tevens dat na het optreden van de eco-modus, de motor relatief lang moet lopen[/list:u]
Dus Jasper, in jouw geval kwam er iets niet overeen met de voorwaarden om een periode van 30 min te garanderen. De dealer heeft wel gelijk, hij kan dit niet anders instellen of ook niet helemaal uitzetten. Maar er moet wel gekeken worden waarom de eco-modus bij jou zo snel aangaat. Dus mijn advies, probeer samen met je dealer uit te vinden waar het aan ligt.

En nog iets, Jasper, er was al een keer een topic over eco-modus. Probeer het met de zoek functie te vinden.
(alle topics nakijken kan natuurlijk ook )
ice96 schreef:En nog iets, Jasper, er was al een keer een topic over eco-modus. Probeer het met de zoek functie te vinden.
(alle topics nakijken kan natuurlijk ook)
Ja het was slimmer geweest even verder te kijken, maar nieuw hier he… Excuses!
Maar in ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
En Tilanus, uiteraard zit ik ook liever buiten, maar ik moest nog brandstof voor mijn gaslamp halen…

Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Tip: gebruik de zaklamp die achterin ook als kofferbakverlichting dient.

Sparks schreef:Tip: gebruik de zaklamp die achterin ook als kofferbakverlichting dient.
Hebben alle C4 Picasso’s dit gadget of alleen in bepaalde uitvoeringen c.q. als optie?

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Deze uitneembare lamp is standaard vanaf de Ambiance. (dus ook op Lumière, Ligne Business en Exclusive)

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Het gaat hier toch over een gewone C4
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
eco modus
Hallo idereen
De regel van 30 min en dan eco mudus geld niet op de c4(picasso) omdat deze auto’s een apparte omputer bij de accu hebben die de accu spanning in de gaten houd, dus dat hangt niet af van tijd maar van de beladings toestand van de accu.
Kijk maar eens zelf als je een lange rit gemaakt heb dan kan je de auto langer op contact hebben.
Als de eco modus eenmaal heeft in gegrepen dan helpt het niet als je je motor start en weer uitzet, dan grijpt de ecomodus weer snel in na een paar minuten.
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive
Re: eco modus
xsara-VTS schreef:Hallo idereen
De regel van 30 min en dan eco mudus geld niet op de c4(picasso) omdat deze auto’s een apparte omputer bij de accu hebben die de accu spanning in de gaten houd, dus dat hangt niet af van tijd maar van de beladings toestand van de accu.
Kijk maar eens zelf als je een lange rit gemaakt heb dan kan je de auto langer op contact hebben.
Als de eco modus eenmaal heeft in gegrepen dan helpt het niet als je je motor start en weer uitzet, dan grijpt de ecomodus weer snel in na een paar minuten.
Het is officieel, mijn auto denkt zelf na. In sommige gevallen lijkt het me toch handig om deze modus uit te kunnen zetten. Dat je dan aan de auto moet vertellen dat je de volledige verantwoordelijkheid op je neemt als ie niet meer zelfstandig kan starten zou ik dan voor lief nemen. Maar helaas.
Weten we ook meteen waarom deze auto volledig ongeschikt is voor de politie. Je zal iemand in de gaten moeten houden en de radio doet het niet…

Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
reuzenC4 schreef:xsara-VTS schreef:Hallo idereen
Als de eco modus eenmaal heeft in gegrepen dan helpt het niet als je je motor start en weer uitzet, dan grijpt de ecomodus weer snel in na een paar minuten.Het is officieel, mijn auto denkt zelf na. In sommige gevallen lijkt het me toch handig om deze modus uit te kunnen zetten. Dat je dan aan de auto moet vertellen dat je de volledige verantwoordelijkheid op je neemt als ie niet meer zelfstandig kan starten zou ik dan voor lief nemen. Maar helaas.
Weten we ook meteen waarom deze auto volledig ongeschikt is voor de politie. Je zal iemand in de gaten moeten houden en de radio doet het niet…
Toch liever dat die eco modus zijn werk doet en dat ik nadien nog gewoon kan starten, dan dat ik radio kan luisteren tot de battery plat is en dan in de miserie zit omdat ik de wagen niet meer kan starten!
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
knight-rider schreef:Toch liever dat die eco modus zijn werk doet en dat ik nadien nog gewoon kan starten, dan dat ik radio kan luisteren tot de battery plat is en dan in de miserie zit omdat ik de wagen niet meer kan starten!
Precies en die eco-modus lijkt in de gewone C4 wellicht wat overdreven, maar met hydractive in C5/C6 , met elektrische handrem uit de C4p/C5/C6 of de frameloze ruiten van de C6 is het beslist geen overbodige luxe.
D’r is trouwens wel een manier om de eco-mode even uit te stellen: aan de telefoon blijven
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

eviltwin schreef:...of de frameloze ruiten van de C6 is het beslist geen overbodige luxe…
Wat hebben frameloze ruiten van C6 te maken met eco-modus?
De andere dingen zoals el.handrem en hydractive begrijp ik wel. Of bedoel je el.ramen?
ice96 schreef:eviltwin schreef:...of de frameloze ruiten van de C6 is het beslist geen overbodige luxe…
Wat hebben frameloze ruiten van C6 te maken met eco-modus?
De andere dingen zoals el.handrem en hydractive begrijp ik wel. Of bedoel je el.ramen?
De frameloze ruiten zakken automatisch een paar mm, zodra je de deur probeert te openen. Zonder elektriek krijg je ze nog wel open, met moeite. Maar het portier dichtgooien lukt dan niet meer.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Aha, duidelijk. Dit soort ruiten (autom. zakkend) komt op de andere auto’s ook voor maar is dit altijd verbonden aan de frameloze ruiten? Gewoon uit interesse.