hallo,ik wil een cx break rd dus geen turbo. is idt een goede keuze?
groetjes!
(ps: dus waar moet ik voor opletten!)
Met vriendelijke groeten!
Totaal aantal Berichten: 6525
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als je zo zeker weet dat je geen turbo wil, heb je die afweging toch zelf al gemaakt…? Of heb je een RD gezien en vraag je je af of dat wel verstandig is?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
als je keuze al op een break met diesel motor gevallen is, zou ik eerder selecteren op de staat van de rest van de auto.
er zijn al meerdere draadjes geweest over waar je op moet letten.
voordeel van een diesel zonder turbo is dat deze nog betrouwbaarder zijn. (maar maak je ook met turbo geen zorgen; die van mij staat nu op 575000 km met voor zover ik weet alleen een andere kop ca 200000 geleden)
nadeel van geen turbo dat hij wel vrij traag is (echt een ouderwetse diesel)
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik heb niet zo’n goede ervaring met de 2500 diesel. Mijn cx super uit 1978 heeft de geest al gegeven na 100.000 km. Dit is dan wel misschien een wat ouder type dan die RD, namelijk met kettingaandrijving.
Verder was het wel een fijne motor, ook zonder turbo genoeg vermogen om mee te komen met het moderne verkeer.
CX 2500 TD 1978
Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
jer schreef:Ik heb niet zo’n goede ervaring met de 2500 diesel. Mijn cx super uit 1978 heeft de geest al gegeven na 100.000 km. Dit is dan wel misschien een wat ouder type dan die RD, namelijk met kettingaandrijving.
Verder was het wel een fijne motor, ook zonder turbo genoeg vermogen om mee te komen met het moderne verkeer.
Diesels met ketting zijn nooit gemaakt, dit waren tandwielen in het geval van de cx-c25-c35. Maar, wat jij verteld is bekend. Na 1982 zijn de 2500 motoren helemaal aangepast, met o.a. een andere oliepomp en andere zuigers. Daarna bleven ze heel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik ken iemand met een RD Break, en dat ding tokkelt maar door en door en door…
Heeft er nu al 450+K op staan, dus maak je over betrouwbaarheid geen zorgen.
Tis met (ik dacht) 75 pk geen ‘roadburner’ maar heeft wel een lekker koppel.
‘Spirit of avant-garde’
ik heb ook wel eens 600K gehoord.
anyway de grootste problemen zijn roest, roest en roest.
daarnaast heb ik gek genoeg wel eens gehoord en ook gezien dat doordat het steunlager van de rechter aandrijfas het begaf een stuk uit het motorcarter geslagen werd. Ofwel check af en toe eens dat steunlager. Bij twijfel vervangen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
leuk!
Bedankt voor alle reacties. Erg leuk dit alles te lezen! Ik ga er nog goed over nadenekn de CX die ik op het oog heb zal motorisch niet de nieuwste zijn: 350.000 km op de teller. over roest kan ik nog weinig zeggen. ik ga haar éérst bekijken. wellicht ruil ik mijn Visa 11 in, dat kon, erg aantrekkelijk.
Groetjes!
Met vriendelijke groeten!

