Hoi!
Na lange tijd, nog eens op het forum
De XM heeft ondertussen ook nieuwe remschijven en blokjes vanvoor gekregen. En ik ben al enige tijd op spoelolie aan het veren, voor het circuit eens een grondige schrobbeurt te geven.
Maarrrr…..ik reed gisteren naar huis van een tochtje op de maas (met de rondvaart boot weliswaar! ). Toen zette ik de aanjager in zijn hoogste stand, 6 of 7 lampjes vermoed ik, en na 30 seconden viel het systeem uit. Volledig dood.
Geen cijfers of aangevingen meer op de temperatuur display van de regelaar, geen lampjes die aangaan langs de knopjes, niets.
Mijn eerste idee was een gesprongen zekering. Toen heb ik het boekje nageplozen en vond enkel zekering F3 en F9 welke iets te maken had met de automatische klimaatregelaar. Maar deze waren prima. Alles in de wagen werkt voor de rest ook prima.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…
Het zou iets kunnen zijn in het bedieningspaneel, stekkertje los of ding stuk. Da’s erg makkelijk te wisselen met een andere, dan kun je in elk geval zien of het daaraan ligt.
Hmm, het lijkt me sterk dat er zomaar een stekkertje plots los komt. Dat is natuurlijk wel het meest aangename, want ik denk dat een nieuw paneel vrij prijzig is, niet?
In elk geval merk ik dat het dashboard er weer af moet
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…
Voor het paneel hoeft het dash er niet uit hoor Met een plamuurmes wip je zo die unit er uit.. En de stekkers gaan er niet zomaar uit. 1 zit er haaks op de draadrichting in, dus die komt er niet zomaar uit en de 2e zit zelfs geborgd met een plastic klepje. Die lijkt me dus ook sterk… Als je wil kan je 5 juli naar Heusden komen. Daar wordt toch al wat geklust en gesloopt en ik heb daar nog wel een paar van die units liggen…
Xsara Coupe

Totaal aantal Berichten: 857
- XM V6 24V Exclusive
Bekend probleem,
Open de motorkap, achter de linker koplamp zit een apart zekeringkastje. Openmaken en de 40A zekering vervangen. (waarschijnlijk kan je gelijk zien welke het is, want hij is mogelijk helemaal verkleurd en gebobbeld) Zelfs als je denkt dat er niets aan de hand is, gewoon even een andere 30A erin proppen voor de test.
Die zekeringen zijn trouwens alleen maar te koop bij de Citroendealer. Ik heb ze in ieder geval nooit bij de reguliere automaterialenzaak gevonden.
Het kan zijn dat die zekering een beetje vastgebakken zit dus…voorzichtig.
Als het probleem weer optreedt na een tijdje kun je erover denken om een grotere 40A zekering te plaatsen in een extern zekeringkastje. Er zijn jongens op het forum die dat al eens gedaan hebben.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
SUPER! Het werkt!
Het was een 20A zekering die erin stak, heb het vervangen met eentje van 30A.
Inderdaad een “verborgen” zekeringkastje
Dankje Paul!
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…

Totaal aantal Berichten: 857
- XM V6 24V Exclusive
Kijk daar ben ik nou ontzettend blij mee Xeno. Gefeliciteerd met het resultaat. Lekker cool rijden.
(ik hou er wel van als mensen naar me luisteren en het direct resultaat oplevert)
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc