gisteravond hoorde ik bij het opschakelen even een kraakje ofwel tandenpoetsen van de 2e versnelling opschakelend naar de derde versnelling. als de 3 is geselecteerd treedt het fenomeen op bij de halfautomaat. nu ben ik er vanmorgen achtergekomen dat dit gebeurd wanneer je te snel het pookje van 2 naar 3 beweegt. kan ik dit met de stelschroef bij de koppelingscilinder verhelpen? zo ja, moet ik de schroef dan losdraaien, of juist “vast” draaien ofwel rechtsom een aantal slagen en hoeveel slagen?
alvast dank voor de reacties.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Niet bij de koppelingscilinder maar bij de koppelingsregelaar (bij de carburateur). Deze regelt bruusk of juist langzamer aangrijpen.
Citroen!
bedankt,
nu nog de stelschroef vinden hiervan, en juist in- of uitdraaien?
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kijk in het gele cirkeltje op de foto:
Ik denk indraaien, maar dat is een kwestie van proberen….
Citroen!
Driver D, super bedankt
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank!
Denk erom: weinig draaien geeft al resultaat.
Citroen!
Haal dit topic weer even aan.
Nu weer een klein kraakje bij het opschakelen van 2 naar 3. Het is al minder dan voorheen maar toch, het lijkt of hij in de versnelling “valt”. Ook kun je moeilijk schakelen van vrij naar 1 bij lang stilstaan met draaiende motor, het gaat dan erg stroef naar de 1 en enigszins ook vervolgens naar de 2.Ik heb de stelschroef onder de hd-pomp bij de koppeling al zover ingedraaid dat de auto niet kruipt in de 1. vervolgens ook ontlucht zowel op de regelaar (2 nippels) als de nippel bij de carburateur (zie foto)
bij de regelaar zat geen lucht, bij de andere op de foto (hoe heet dit?) kwam wel wat lucht (shake) maar de auto blijft soms stroef schakelen. Let wel, dit is niet steeds het geval, ook heb ik onder het rijden het knopje onder het dashboard 10 seconden ingedrukt maar dit helpt ook niet. wat zou dit kunnen zijn?
een bol lek of poreus? De auto veert prima.het LHM peil blijft op niveau en zie nergens lekkage.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
is dus ontlucht bij koppelingsregelaar :, had beter moeten lezen. De koppelingscilinder is ooit gereviseerd, deze lekte, maar nu niet meer. Ik lees over een gebroken veer hierin, maar bij mijn auto zat geen veer. Er is me verteld dat bij sommige types geen veer aanwezig is.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In een koppelingscilinder zit altijd een veer. Hoe is de afstelling van de koppeling zelf?
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In een koppelingscilinder van een oud type koppeling hoort geen veer hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat noem je oud?
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vinger drukgroep, gebruikt tot 71 op carbu modellen. Daar zit een kleine koppelingscilinder op.
Edit: onderdelenboek gecheckt: op modellen met een diafragmakoppeling zit een grote cilinder, met veer. Op ALLE andere een kleine cilinder, zonder veer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, nooit te oud om te leren!
Citroen!
In een koppelingscilinder zit altijd een veer
In de kleine (26 mm) zit geen inwendige veer. Dit is slechts een cilinder, zuiger en rubber O-ring.
Het probleem zit denk ik ‘in de lucht’ want ik heb sinds maandag hetzelfde probleem. De hendel gaat heel stroef naar 1 en 2.
Ik verdenk het Bloc Hydraulique. Misschien iets van een versleten afdichtrubber. Ik ben er verder nog niet in gedoken maar als ik wat vind zal ik het posten.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Net te laat…...
Rijden als een Godin in Nederland.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens denk ik dat er gewoon een versleten synchromeshring in die bak zit hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste