Er is weer een Break aan het Nederlandse bestand toegevoegd. Na jaren heb ook ik de stap genomen en een CX aangeschaft ( met dank aan een andere CX-bezitter: “je moet het gewoon een keer doen”. In dit stukje zal ik uit de doeken doen waar het om gaat, wat mijn ervaringen met de import zijn en wat ik verder met de auto van plan ben.
Het gaat om een zilvergrijze 20 van augustus 1984 met circa 75.000 kilometer. De wagen is ooit als lijkwagen ingezet geweest, en daarna weer omgebouwd. Het interieur is dan ook niet origineel, maar stamt uit het tweede deel van de jaren tachtig. Na haar lijkwagen carrière is de wagen een jaar of vier in het bezit geweest van een Citroen-verzamelaar (Traction-Avant, DS, Mehari, XM) en heeft ze vrij weinig gelopen en meestal binnen gestaan. Ze is dan ook puntgaaf en roestvrij.
Ik heb haar zelf uit Duitsland gehaald met behulp van een vijfdaags tijdelijk Duits kenteken inclusief verzekering. Je kunt dat kenteken in Duitsland kopen, maar die kantoortjes zijn meestal maar tot 12.00 open. Ik heb het kenteken daarom bij Bijlevelds in Erp gekocht. Er is discussie over de geldigheid van dit kenteken, maar ik ben er gewoon mee bij de RDW in Arnhem naar binnen gereden. Geen commentaar van de RDW-ers. Het hele RDW + Doune-bpm verhaal stelt overigens niets voor. De RDW bekijkt alleen maar of de gegevens kloppen en of de auto de auto is. Omdat de auto bijna 24 jaar oud is geldt voor de bpm een afschrijving van 100% en ben je bij de douane ook in no time klaar.
Tijdens de eerste 200 kilometer in Duitsland was duidelijk te merken dat ze de laatste tijd niet veel gelopen had, stroef, traag, sloom. Daarna hing de dame veel beter aan het gas en holde ze lekker door. Helaas ook nog een tijdje stil gestaan. Bij bezichtiging was me al een rare hydraulische leiding opgevallen: van koper, lang en met een drietal spiralen erin. Die begaf het dus dan ook. Gelukkig(?) spoot de olie op de motor zodat ik meteen doorhad dat er iets aan de hand was. Met behulp van een aardige ANWB-er en Bart Ebben was ik twee uur later weer op pad.
Omdat de vorige eigenaar haar zelf onderhouden heeft, en gezien het akkefietje met de hydrauliekleiding heb ik haar meteen door Job Heezen in Elst een complete check-up laten geven (Zelf heb ik er namelijk de ballen verstand van). Daarbij kwamen gelukkig geen ernstige feiten naar boven, alleen wat achterstallig onderhoud. Kleine probleempjes die ik nog aan moet pakken: toerenteller doet het niet, dorpel en ruitenwisser achter ontbreken.
Ik ga er nu eens een jaar in rijden om te zien of het bevalt. Sommige (studenten)dromen zijn namelijk wel bedrog en ik heb een beetje een zwakke rug. Verder moet mijn vriendinnetje het ook leuk vinden om in zo’n grote bak te rijden. Als ik haar hou gaat er in augustus 2009 gas en als het even kan tegelijkertijd airco in (Suggesties voor één inbouwer?). En heel misschien ruilen we onze andere auto dan in voor een Eend. Maar daar is geloof ik weer een ander forum voor.
Wat plaatjes uit haar Duitse tijd.
http://picasaweb.google.com/Ericcitroen/CitroenCX20Break/photo#5217027048095942274
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gefeliciteerd.
Niks leuker dan een CX break. Ikzelf ben ook een ‘vriendinnetje’ en wil niets anders dan die CX break. Heerlijk groot.
(Wie wil je houden? De auto of het vriendinnetje?)
Gas, ik tel tot tien en houd er verder mijn mond over.
Zijn er al foto’s beschikbaar?
Zo te zien is het nog een nette wagen,het mooiste zou inderdaad een origineel interieur zijn.
Nog een jaartje wachten,dan is ze belastingvrij,en dan gas erin.
Daar loopt ze goed op,en is een verademing met deze benzine prijzen.
Veel plezier ermee!
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Gefeliciteerd met je aanschaf!
En je hoeft niet te zoeken want ik heb nog een tamelijk goed eendje over, hier http://www.speurders.nl/autos/citron/40989540/2cv_special_technisch_okee.html !
Ome Ko schreef:Gefeliciteerd met je aanschaf!
En je hoeft niet te zoeken want ik heb nog een tamelijk goed eendje over, hier http://www.speurders.nl/autos/citron/40989540/2cv_special_technisch_okee.html !
Bedankt voor je aanbod. Maar als je goed gelezen had wist je dat dit pas over een jaar speelt. Jij ook gefeliciteerd met je aanschaf, overigens. Ik heb hem ook gezien. Mooie wagen. Helaas, of gelukkig voor jou, niet Break genoeg.
Totaal aantal Berichten: 6525
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gefeliciteerd! Een serie 1 Break blijft erg gaaf.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik kan werkelijk niet anders zeggen. ![]()
Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik ook niet ![]()
Mooie kleur trouwens hehe.
garagestmarien schreef:Ik kan werkelijk niet anders zeggen.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Zag ik deze Break vandaag niet staan? Prachtige auto hoor ![]()
Je zag haar daar inderdaad wel staan. Dank voor de complimenten.
En wat de kleur betreft, het is nou niet bepaald mijn favoriete kleur, (dat zou rood zijn) en ze is wel erg grijs binnen en buiten. Maar volgens mijn dochtertjes is ze zilver, en door die bril bekeken ziet ze er al weer heel wat beter uit.
De velgen vielen direct op! Dat zijn toch stalen TRX velgen? ![]()
Yep, helaas wel
want toch weer wat duurder in onderhoud. Zijn niet standaard, net zoals de bekleding. Maar daar ben ik dan weer wel blij mee, want de acherbank was niet helemaal compleet. Maar van dit setje had Wil Wijnhoven in Boxmeer er nog drie.
Ik heb geen idee wat er nou wel of niet op een 20 Break uit 84 op of aan moet zitten. Persoonlijk ga ik voor: mooi en/of functioneel erop en lelijk eraf. Niet functioneel mooi mag uiteraard blijven zitten. ![]()
Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik bedoelde het ook niet serieus, ben zelf ook niet kapot van die kleur. Maar ja, mijn familiale heeft dezelfde kleur…....
Wat betreft die banden: Gewoon 4 andere 14"velgen scoren met normale banden. Als je een beetje wacht op de Kwik Fit actie heb je 4 nieuwe Michelin banden voor 368 euro.
EricA schreef:Je zag haar daar inderdaad wel staan. Dank voor de complimenten.
En wat de kleur betreft, het is nou niet bepaald mijn favoriete kleur, (dat zou rood zijn) en ze is wel erg grijs binnen en buiten. Maar volgens mijn dochtertjes is ze zilver, en door die bril bekeken ziet ze er al weer heel wat beter uit.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Ik bedoelde het ook niet serieus, ben zelf ook niet kapot van die kleur. Maar ja, mijn familiale heeft dezelfde kleur…....
Mijn haar ook, maar dat wil helaas niet voor zilver doorgaan…
?
?
Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
‘n Lekker pure CX! Heel goed dat iemand weer een Break heeft gered.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.