ik zoef nou al weer een tijdje tevreden rond, maar heb sinds gisteren een
vreemd geluid in de motor. Ik durf er eigenlijk niet goed mee te rijden
Ik heb van het weekeinde zo’n 400 kilimeter over de snelweg gereden met een vaartje van 130 of zo. Vloeistoffen gechecked, niets aan de hand.
Toen ik gisteravond terugkwam had ik de laatste kilometers twee vreemde geluiden onder de motorkap. Waarschijnlijk hoorde ik het toen pas omdat ik toen een aantal malen stationair voor een stoplicht stond te wachten.
Het eerste is wel duidelijk, een hoog tjip/tjip geluidje vanaf dat groene ding rechts naast de motor, de hydrauliekpomp? Beetje smeren neem ik aan?
Het tweede geluid komt vanaf links van de motor, misschien de distributieriem? Het is een nogal doordringend laag geluid, een beetje schavend ook.
Iemand enig idee wat het is?
Kan ik er mee rijden?
Kan een gewone garage er iets mee?

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
De hydraulische pomp wordt op de CX met een snaar aangedreven. Als het hoge geluid klinkt als van een slippende dynamosnaar/V-snaar dan kun je het hierin zoeken. Even opspannen of vervangen, geen al te grote klus.
Het schurende geluid aan d-zijde: geen idee, sorry.
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wacht even hoor, halen we hier links en rechts door elkaar? Links en rechts wordt gezien vanuit de bestuurder. Dus links is alles aan de kant waar je knipperlicht voor linksaf knippert. Wat hoor je nou waar?
Nou, als ik voor de auto naar de motor sta te turen lijkt het me toch handiger om alles vanuit die positie te bezien en te benoemen.
Dus het snaaraangedreven groene ding wat met de hydrauliek te maken heeft rechts van de motor piept toerentalafhankelijk.
Links in de motor maakt nogal een zwaar schurend geluid, duidelijk hoorbaar vanuit de wagen. Ik heb het idee dat het bij hogere toerentallen wat minder is, maar dat kan ook gemaskeerd worden door het lawaai van de motor.
Ik zal vanavond eens proberen een informatief filmpje ergens op het net te zetten ter illustratie.
in principe is de “algemene afspraak” dat de linker kant als je in je bestuurdersstoel zit, ook als links aangeduid wordt als je problemen of iets anders beschrijft.
CX GTi Turbo 2 - All Black

- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat lijkt me een goed plan, een filmpje is duidelijker dan geluiden onder woorden proberen te brengen.
Het lijkt me toch verstandig je aan de regels van het spel te houden, zodat er nooit misverstanden plaatsvinden en dat is dan toch echt links en rechts benoemen vanuit de bestuurder gezien. Gewoon een tip om het voor iedereen duidelijk te houden.
EricA schreef:Dus het snaaraangedreven groene ding wat met de hydrauliek te maken heeft rechts van de motor piept toerentalafhankelijk.
Snaar van de HD pomp wat lossig?
Links in de motor maakt nogal een zwaar schurend geluid, duidelijk hoorbaar vanuit de wagen. Ik heb het idee dat het bij hogere toerentallen wat minder is, maar dat kan ook gemaskeerd worden door het lawaai van de motor.
Da’s de distributiekant, kan de spanrol zijn.
Ik weet niet of jouw motor een ketting heeft of een riem, maar laat daar even snel naar kijken!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

- BX 1.9 TURD, de Euro
Zou het de waterpomp kunnen zijn?
Zit die bij een 2 liter aan de linkerkant (van voren gezien)?
Ik ben alleen bekend met de injectiemotoren…... ops:
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij een 20 wel, bij een 2000 niet.
OK. Links is links en rechts is rechts.
Ik ben er toch maar even mee naar een lokale garage geweest en het is in ieder geval de distributie. Niet duidelijk te krijgen of de riem aanloopt of dat er iets met de rollen mis is. Beetje vreemd wel, vind ik, omdat de riem twee weken gelden nog vervangen is. Morgen heel rustig terug naar Elst.
Puntje voor garagestmarien. De waterpomp. Gelukkig niet stuk.
Het probleem zit hem in de combinatie banden-motor: TRX en 829 A 500 Douvrin. Er is in de 20 eenvoudigweg niet genoeg ruimte voor zulke brede banden.
Bij het ver naar links sturen duwt de rechtervoorband de afdekplaat in die over de distributie en de waterpomp heen zit. Daardoor kwam de plaat tegen de waterpomp aan, wat de herrie veroorzaakte. Zaakje is weer uitgedeukt en we kunnen weer verder, zonder al te grote stuuruitslagen.
Maar hoe nu verder?
1 De TRX-en die eronder zitten kunnen nog wel een flink eindje mee. Zou je via een eenvoudige ingreep de maximale stuuruitslag iets kunnen beperken?
2 Of dan toch maar versneld een setje 14”? Wie heeft er wat liggen of wil, ook na dit relaas, ruilen? De mijn zien er nog goed uit

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zou maar voor het laatste kiezen, lijkt me makkelijker.
Ben wel benieuwd welke bandenboer die TRX-en gemonteerd heeft, want het is algemeen bekend dat dat niet past onder een smalspoor CX.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:Ik zou maar voor het laatste kiezen, lijkt me makkelijker.
Ben wel benieuwd welke bandenboer die TRX-en gemonteerd heeft, want het is algemeen bekend dat dat niet past onder een smalspoor CX.
Geen bandenboer ben ik bang. Maar zie voor een verhaaltje over deze wagen elders op dit forum

Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
helaas kan ik je met mijn 2000 niet helpen. heb eventueel wel leenbanden liggen, kan je iig verder.
helaas heb ik het dan over ‘lig’plaats Tiel
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mulder schreef:Ik zou maar voor het laatste kiezen, lijkt me makkelijker.
Haar Break is er eentje uit ‘84, dus mèt Douvrin.
Dat is dus al geen smalspoor meer dunkt me….
Welke bandenmaat is er nu gemonteerd voor?
Je moet 195 hebben…
‘Spirit of avant-garde’