1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Verlichting die niet deugt!
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 11 juli 2008 03:57 AM

De verlichting van mijn auto knippert sinds vorige week en ik vraag me af hoe dit komt. Het gaat hierbij om koplampen, achterlichten, dashboard verlichting, dak(console) verlichting.. waarschijnlijk alles dus!

De verlichting ‘flikkert’ mee op de maat van de motor. Ik heb wat naslag werk gelezen maar kan de oorzaak niet vinden.

Probleem doet zich voor sinds een week

Even wat facts:
- 2 maanden geleden nieuwe Dynamo ingekomen
- Massapunten onder motorkap bij versnellingsbak gecontroleerd, ook de massapunten naast het luchtfilter behuizing.
- Accu (DETA) is 1 jaar oud maar de indicator (glaasje) geeft zwart aan (en dat betekend ‘recharching’ via de symbooltjes die op de accu worden weergegeven.. groen zou goed moeten zijn)
- Indien de auto uit staat en de verlichting word ingeschakeld dient dit probleem zich niet voor.
- Gemeten accu spanning bij stationair circa 14.2 Volt (ook even met gas gespeeld maar dan veranderd er weinig; lijkt me goed?)
- Gemeten accu spanning bij motor uit 11.8 volt

Wie o wie kan mij helpen?

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 11 juli 2008 04:19 AM
  [ # 1 ]

vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 juli 2008 04:28 AM
  [ # 2 ]

Xenon zit er ook al zo’n 2 maanden in en lijkt mij niets te maken te hebben. Zijn hier mensen met met advies/tips?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 11 juli 2008 05:05 AM
  [ # 3 ]

Dit klinkt me als een defecte diode in de dynamo. Ik heb hier ook zo’n bijna nieuwe (BX) dynamo liggen die hetzelfde euvel vertoonde, na amper een jaar.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 juli 2008 11:10 AM
  [ # 4 ]
gompy58 schreef:

vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?

jaloers????

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 juli 2008 12:40 PM
  [ # 5 ]
Willem schreef:
gompy58 schreef:

jaloers????

nuts

Blijken ze toch te bestaan… domme opmerkingen… nooit verwacht maar dus toch gevonden

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 11 juli 2008 01:46 PM
  [ # 6 ]

Het moet haast wel de dynamo zijn, kijk wel uit dit kan je je computers kosten!! Ik neem aan dat je nog garantie hebt? Zou er snel naar kijken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 04:19 PM
  [ # 7 ]

Wat ik dan niet snap, waarom geeft de accu/polen dan wel 14,2 volt aan bij lopende motor? Het fluctueert ook niet echt als er gas word gegeven.. dat lijkt me juist goed? Of zit het in amperes o.i.d. ?

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 juli 2008 04:34 PM
  [ # 8 ]
gompy58 schreef:
Willem schreef:
gompy58 schreef:

jaloers????

nuts

Blijken ze toch te bestaan… domme opmerkingen… nooit verwacht maar dus toch gevonden

Tuurlijk, als je ook kan onderbouwen waarom dat chinese spul in jouw ogen minderwaardig is ten opzichte van jouw Pilot xenon…...

@TS: Mocht de boel gaan knipperen, moet je eens de bevestiging van de xenon ontstekingsdozen nakijken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 04:51 PM
  [ # 9 ]
Willem schreef:
gompy58 schreef:
Willem schreef:
gompy58 schreef:

jaloers????

nuts

Tuurlijk, als je ook kan onderbouwen waarom dat chinese spul in jouw ogen minderwaardig is ten opzichte van jouw Pilot xenon…...

@TS: Mocht de boel gaan knipperen, moet je eens de bevestiging van de xenon ontstekingsdozen nakijken

je doet de aanname dat ik dat minderwaardig vind, das jou aanname en niet de mijn.
Waar ik op doelde was dat hij alle elctra zaken noemde die eventueel van toepassing zouden kunnen zijn, maar daarbij niet de xenon wijziging noemde. Of het nu chinees of surinaams is…. er is een wijziging aangebracht die wellicht mee kan spelen…

daar doelde ik op Cool

oh ja, de pilot set heb ik puur voor de gewone koplampen genomen, dat chinese spul ga ik ook gebruiken voor groot en mistlichten Rolling Eyes

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 05:41 PM
  [ # 10 ]

Zeg Gomp? Ga ff ergens anders herrie schoppen!  Evil or Very Mad

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 06:06 PM
  [ # 11 ]
Ijs schreef:

zeg dappere dodo, doe ff rustig, ik geef gewoon aan dat die xenon dingen ook van invloed kunnen zijn. Als dan iemand anders daar een conclussie uit trekt is dat niet mijn probleem.

Jij bent zeker nog steeds nidig omdat je je poten zelf moest verwissellen ?

maar goed, zoek het maar uit met je knipperende kerstboom…

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 06:09 PM
  [ # 12 ]
gompy58 schreef:
Ijs schreef:

zeg dappere dodo, doe ff rustig, ik geef gewoon aan dat die xenon dingen ook van invloed kunnen zijn. Als dan iemand anders daar een conclussie uit trekt is dat niet mijn probleem.

Jij bent zeker nog steeds nidig omdat je je poten zelf moest verwissellen ?

maar goed, zoek het maar uit met je knipperende kerstboom…

Nee, omdat jou reacties geen enkele bijdrage leveren aan een oplossing.

Profiel  

stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1142

Gepost: 11 juli 2008 06:26 PM
  [ # 13 ]

Om zeker te zijn dat het niet van de xenon komt: Probeer eens of je hetzelfde effect hebt met bv de wissers, als de verlichting niet opstaat. Zo ja zou ik zeker rond de dynamo blijven zoeken.

Werkt de spanningsregelaar nog goed? (had ik ns voor met de AX. resultaat: 1 relais gesneuveld en een hele boel lampen.)

Slechte accu (zoals je al aangaf) kan ook van invloed zijn (Ik weet dat je hier in België bij bepaalde autozaken 3 jaar garantie krijgt op accu’s mits een kleine test van de dynamo/spanningsregelaar).

Als de dynamo werd vervangen door een ruilversie mss toch deze eens goed laten testen

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 11 juli 2008 06:31 PM
  [ # 14 ]

Accu kan ook kapot of ontladen zijn door een kapotte dynamo…
Ik zou idd maar is naar die dynamo laten kijken..

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 07:05 PM
  [ # 15 ]

De dynamo is nieuw (geen ruil) en heeft een ingebouwde spanningsregelaar. De spanningsregelaar houd de stroom stabiel.. maar wat is stabiel? bij gas geven of gebruik van verlichting blijft hij netjes tussen de 14,3 en 14,4 volt schommelen. Of is dit verschil al teveel?

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook