De verlichting van mijn auto knippert sinds vorige week en ik vraag me af hoe dit komt. Het gaat hierbij om koplampen, achterlichten, dashboard verlichting, dak(console) verlichting.. waarschijnlijk alles dus!
De verlichting ‘flikkert’ mee op de maat van de motor. Ik heb wat naslag werk gelezen maar kan de oorzaak niet vinden.
Probleem doet zich voor sinds een week
Even wat facts:
- 2 maanden geleden nieuwe Dynamo ingekomen
- Massapunten onder motorkap bij versnellingsbak gecontroleerd, ook de massapunten naast het luchtfilter behuizing.
- Accu (DETA) is 1 jaar oud maar de indicator (glaasje) geeft zwart aan (en dat betekend ‘recharching’ via de symbooltjes die op de accu worden weergegeven.. groen zou goed moeten zijn)
- Indien de auto uit staat en de verlichting word ingeschakeld dient dit probleem zich niet voor.
- Gemeten accu spanning bij stationair circa 14.2 Volt (ook even met gas gespeeld maar dan veranderd er weinig; lijkt me goed?)
- Gemeten accu spanning bij motor uit 11.8 volt
Wie o wie kan mij helpen?
vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?
Xenon zit er ook al zo’n 2 maanden in en lijkt mij niets te maken te hebben. Zijn hier mensen met met advies/tips?
Dit klinkt me als een defecte diode in de dynamo. Ik heb hier ook zo’n bijna nieuwe (BX) dynamo liggen die hetzelfde euvel vertoonde, na amper een jaar.
Ich bin ein Breaker





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
gompy58 schreef:vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?
jaloers????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:gompy58 schreef:vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?
jaloers????
Blijken ze toch te bestaan… domme opmerkingen… nooit verwacht maar dus toch gevonden











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het moet haast wel de dynamo zijn, kijk wel uit dit kan je je computers kosten!! Ik neem aan dat je nog garantie hebt? Zou er snel naar kijken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Wat ik dan niet snap, waarom geeft de accu/polen dan wel 14,2 volt aan bij lopende motor? Het fluctueert ook niet echt als er gas word gegeven.. dat lijkt me juist goed? Of zit het in amperes o.i.d. ?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
gompy58 schreef:Willem schreef:gompy58 schreef:vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?
jaloers????
Blijken ze toch te bestaan… domme opmerkingen… nooit verwacht maar dus toch gevonden
Tuurlijk, als je ook kan onderbouwen waarom dat chinese spul in jouw ogen minderwaardig is ten opzichte van jouw Pilot xenon…...
@TS: Mocht de boel gaan knipperen, moet je eens de bevestiging van de xenon ontstekingsdozen nakijken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:gompy58 schreef:Willem schreef:gompy58 schreef:vergeet jij niet dat jij ook alle verlichting hebt vervangen door (chinees) xenon spul ?
jaloers????
Blijken ze toch te bestaan… domme opmerkingen… nooit verwacht maar dus toch gevondenTuurlijk, als je ook kan onderbouwen waarom dat chinese spul in jouw ogen minderwaardig is ten opzichte van jouw Pilot xenon…...
@TS: Mocht de boel gaan knipperen, moet je eens de bevestiging van de xenon ontstekingsdozen nakijken
je doet de aanname dat ik dat minderwaardig vind, das jou aanname en niet de mijn.
Waar ik op doelde was dat hij alle elctra zaken noemde die eventueel van toepassing zouden kunnen zijn, maar daarbij niet de xenon wijziging noemde. Of het nu chinees of surinaams is…. er is een wijziging aangebracht die wellicht mee kan spelen…
daar doelde ik op
oh ja, de pilot set heb ik puur voor de gewone koplampen genomen, dat chinese spul ga ik ook gebruiken voor groot en mistlichten
Zeg Gomp? Ga ff ergens anders herrie schoppen!
Ijs schreef:Zeg Gomp? Ga ff ergens anders herrie schoppen!
zeg dappere dodo, doe ff rustig, ik geef gewoon aan dat die xenon dingen ook van invloed kunnen zijn. Als dan iemand anders daar een conclussie uit trekt is dat niet mijn probleem.
Jij bent zeker nog steeds nidig omdat je je poten zelf moest verwissellen ?
maar goed, zoek het maar uit met je knipperende kerstboom…
gompy58 schreef:Ijs schreef:Zeg Gomp? Ga ff ergens anders herrie schoppen!
zeg dappere dodo, doe ff rustig, ik geef gewoon aan dat die xenon dingen ook van invloed kunnen zijn. Als dan iemand anders daar een conclussie uit trekt is dat niet mijn probleem.
Jij bent zeker nog steeds nidig omdat je je poten zelf moest verwissellen ?
maar goed, zoek het maar uit met je knipperende kerstboom…
Nee, omdat jou reacties geen enkele bijdrage leveren aan een oplossing.
Om zeker te zijn dat het niet van de xenon komt: Probeer eens of je hetzelfde effect hebt met bv de wissers, als de verlichting niet opstaat. Zo ja zou ik zeker rond de dynamo blijven zoeken.
Werkt de spanningsregelaar nog goed? (had ik ns voor met de AX. resultaat: 1 relais gesneuveld en een hele boel lampen.)
Slechte accu (zoals je al aangaf) kan ook van invloed zijn (Ik weet dat je hier in België bij bepaalde autozaken 3 jaar garantie krijgt op accu’s mits een kleine test van de dynamo/spanningsregelaar).
Als de dynamo werd vervangen door een ruilversie mss toch deze eens goed laten testen
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Accu kan ook kapot of ontladen zijn door een kapotte dynamo…
Ik zou idd maar is naar die dynamo laten kijken..
De dynamo is nieuw (geen ruil) en heeft een ingebouwde spanningsregelaar. De spanningsregelaar houd de stroom stabiel.. maar wat is stabiel? bij gas geven of gebruik van verlichting blijft hij netjes tussen de 14,3 en 14,4 volt schommelen. Of is dit verschil al teveel?