Diesels?
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 01 juli 2008 12:37 AM

Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen de diverse diesels geleverd in de CX?
Ik lees her en der over mindere betrouwbaarheid van de tandwieldistributie diesels t.o.v. de distributieriem diesels? Klopt dat en waar zit het hem in?  De bekende problemen destijds met de turbo 2 zijn me al bekend. Maar neem nu bijvoorbeeld het verschil tussen de M25/629 en de M25/660 Rolling Eyes
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 01 juli 2008 01:05 AM
  [ # 1 ]

Geen idee. Mijn 629 is mijn eerste diesel en wat zal ik zeggen? Waarom zijn dieselmotoren altijd zoveel vuiler aan de buitenkant dan benzine? Sleutelen is er niet makkelijker op daardoor. Vermogen heb ik niet nodig, want ik heb geen haast. Snel is ze niet.

Dit is een gewone bevinding en ik heb eigenlijk geen vergelijkmateriaal.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 01 juli 2008 06:59 AM
  [ # 2 ]

(obstinaat modus) een diesel is werkelijk snel genoeg!

als je haast hebt neem je maar een turbo(diesel)!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 08 juli 2008 12:44 PM
  [ # 3 ]

Dat komt mede door de ‘korte’ versnellingsbak, die zo’n platte diesel helaas veel toeren laat maken op de snelweg.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 08 juli 2008 12:58 PM
  [ # 4 ]

Veel ervaring met genoemde diesels ter vergelijking is er niet zo te zien.

Maakt ook niet meer uit. Mijn broer schrok zo van het archaïsche rijgedrag van de Volvo 245 dat hij spontaan een CX wilde. Afgelopen woensdag heeft hij een CX 25 D pallas uit augustus 1978 gekocht. Hopelijk komende maandag geruisloos door de RDW en karren maar. De wagen heeft pas 140.000 op de teller. Goed voor jarenlang rijplezier??
Het wordt wel een ultieme test: de CX gaat na de vakantie retour voor enig optisch werk aan de koets om daarna volledig een nieuwe jas te krijgen. Echter een week na de RDW vertrekken we met twee CX-en naar Polen, (Oekraine?)Slowakije en Tsjechie voor enige duizenden kilometers vakantiegezweef.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007

- C35 Hilton XLS
Gepost: 08 juli 2008 01:03 PM
  [ # 5 ]
baroen schreef:

Echter een week na de RDW vertrekken we met twee CX-en naar Polen, (Oekraine?)Slowakije en Tsjechie voor enige duizenden kilometers vakantiegezweef.

sluit ze dan maar goed af Laughing

veel zweef plezier

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 08 juli 2008 01:10 PM
  [ # 6 ]
geoarthc35 schreef:
baroen schreef:

Echter een week na de RDW vertrekken we met twee CX-en naar Polen, (Oekraine?)Slowakije en Tsjechie voor enige duizenden kilometers vakantiegezweef.

sluit ze dan maar goed af Laughing

veel zweef plezier

Vorig jaar is dat zonder problemen gegaan in Polen. Alleen hebben de meeste mensen daar nog nooit een CX gezien bleek uit het vele nastaren. Laat staan twee tegelijk….

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 13 juli 2008 09:00 PM
  [ # 7 ]

misschien wel een “side step”, maar hoe zit dat nou met CX diesels en een roetfilter?

Ik vind nergens een definitief “ja” of “nee” over het feit of dat nou verplicht is of niet ...

voor een serie 1 lijkt het me voor de handliggend; een old timer ontspringt de dans;
voor een serie 2 weet ik dat nog niet zo ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 13 juli 2008 09:09 PM
  [ # 8 ]

Dat is toch op geen enkele auto verplicht die dat niet in de fabriek al meekreeg?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 juli 2008 09:13 PM
  [ # 9 ]

Misschien in Okkenbroek niet, maar ik heb al gehoord over bekeuringen in Rotterdam voor vrachtwagens zonder filter, terwijl er voor die modellen nog helemaal geen filter op de markt is.
Zal wel met alleen het vrachtwagenzijn te maken hebben, ik weet er het fijne niet van en hoef dat gelukkig hier ook niet.  Wink

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 13 juli 2008 09:21 PM
  [ # 10 ]

Hier rijdt max. 1 keer per jaar politie door het dorp Very Happy Dat verschaft enige vrijheid….Dat zal in St Marien niet veel anders zijn, of wel?
Maar zonder gein, ergens in 2005/6 kwamen die retrofit (achteraf inbouw) filters op de markt. Voor de liefhebbers meen ik.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 14 juli 2008 03:00 PM
  [ # 11 ]

[quote author=“baroen"Hopelijk komende maandag geruisloos door de RDW en karren maar. De wagen heeft pas 140.000 op de teller. Goed voor jarenlang rijplezier??

AAAAAghg de Rijksdienst vindt het chassisnummer te slecht leesbaar. Te veel uitgesleten of iets van dien aard. Ik denk dan, je hebt de originele Carte Grise met het nummer. Een cijfertje iets minder leesbaar volgens meneer de keurmeester maar wel op de CG duidelijk leesbaar. Maar de RDW denkt dan, dat gaan we eens fijn onderzoeken in Veendam. Gaat wel een poosje duren meneer, nee dat lukt niet binnen een week dus u moet maar wat anders regelen voor uw vakantie….. Grrrr

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 juli 2008 04:38 PM
  [ # 12 ]

Da’s balen. Ik moest er dit jaar ook aan geloven , maar ik had gelukkig ruim voldoende tijd voor mijn vankantie…

De hele RDW procedure is appeltje-eitje, het kost alleen duiten en tijd Confused

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook