







Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen de diverse diesels geleverd in de CX?
Ik lees her en der over mindere betrouwbaarheid van de tandwieldistributie diesels t.o.v. de distributieriem diesels? Klopt dat en waar zit het hem in? De bekende problemen destijds met de turbo 2 zijn me al bekend. Maar neem nu bijvoorbeeld het verschil tussen de M25/629 en de M25/660
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Geen idee. Mijn 629 is mijn eerste diesel en wat zal ik zeggen? Waarom zijn dieselmotoren altijd zoveel vuiler aan de buitenkant dan benzine? Sleutelen is er niet makkelijker op daardoor. Vermogen heb ik niet nodig, want ik heb geen haast. Snel is ze niet.
Dit is een gewone bevinding en ik heb eigenlijk geen vergelijkmateriaal.
(obstinaat modus) een diesel is werkelijk snel genoeg!
als je haast hebt neem je maar een turbo(diesel)!
CX GTi Turbo 2 - All Black















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Dat komt mede door de ‘korte’ versnellingsbak, die zo’n platte diesel helaas veel toeren laat maken op de snelweg.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Veel ervaring met genoemde diesels ter vergelijking is er niet zo te zien.
Maakt ook niet meer uit. Mijn broer schrok zo van het archaïsche rijgedrag van de Volvo 245 dat hij spontaan een CX wilde. Afgelopen woensdag heeft hij een CX 25 D pallas uit augustus 1978 gekocht. Hopelijk komende maandag geruisloos door de RDW en karren maar. De wagen heeft pas 140.000 op de teller. Goed voor jarenlang rijplezier??
Het wordt wel een ultieme test: de CX gaat na de vakantie retour voor enig optisch werk aan de koets om daarna volledig een nieuwe jas te krijgen. Echter een week na de RDW vertrekken we met twee CX-en naar Polen, (Oekraine?)Slowakije en Tsjechie voor enige duizenden kilometers vakantiegezweef.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
baroen schreef:
Echter een week na de RDW vertrekken we met twee CX-en naar Polen, (Oekraine?)Slowakije en Tsjechie voor enige duizenden kilometers vakantiegezweef.
sluit ze dan maar goed af
veel zweef plezier
Citroen c32 Hilton XLS








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
geoarthc35 schreef:baroen schreef:
Echter een week na de RDW vertrekken we met twee CX-en naar Polen, (Oekraine?)Slowakije en Tsjechie voor enige duizenden kilometers vakantiegezweef.
sluit ze dan maar goed af
![]()
veel zweef plezier
Vorig jaar is dat zonder problemen gegaan in Polen. Alleen hebben de meeste mensen daar nog nooit een CX gezien bleek uit het vele nastaren. Laat staan twee tegelijk….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
misschien wel een “side step”, maar hoe zit dat nou met CX diesels en een roetfilter?
Ik vind nergens een definitief “ja” of “nee” over het feit of dat nou verplicht is of niet ...
voor een serie 1 lijkt het me voor de handliggend; een old timer ontspringt de dans;
voor een serie 2 weet ik dat nog niet zo ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Dat is toch op geen enkele auto verplicht die dat niet in de fabriek al meekreeg?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Misschien in Okkenbroek niet, maar ik heb al gehoord over bekeuringen in Rotterdam voor vrachtwagens zonder filter, terwijl er voor die modellen nog helemaal geen filter op de markt is.
Zal wel met alleen het vrachtwagenzijn te maken hebben, ik weet er het fijne niet van en hoef dat gelukkig hier ook niet.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hier rijdt max. 1 keer per jaar politie door het dorp Dat verschaft enige vrijheid….Dat zal in St Marien niet veel anders zijn, of wel?
Maar zonder gein, ergens in 2005/6 kwamen die retrofit (achteraf inbouw) filters op de markt. Voor de liefhebbers meen ik.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
[quote author=“baroen"Hopelijk komende maandag geruisloos door de RDW en karren maar. De wagen heeft pas 140.000 op de teller. Goed voor jarenlang rijplezier??
AAAAAghg de Rijksdienst vindt het chassisnummer te slecht leesbaar. Te veel uitgesleten of iets van dien aard. Ik denk dan, je hebt de originele Carte Grise met het nummer. Een cijfertje iets minder leesbaar volgens meneer de keurmeester maar wel op de CG duidelijk leesbaar. Maar de RDW denkt dan, dat gaan we eens fijn onderzoeken in Veendam. Gaat wel een poosje duren meneer, nee dat lukt niet binnen een week dus u moet maar wat anders regelen voor uw vakantie…..
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Da’s balen. Ik moest er dit jaar ook aan geloven , maar ik had gelukkig ruim voldoende tijd voor mijn vankantie…
De hele RDW procedure is appeltje-eitje, het kost alleen duiten en tijd
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi