1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Chiptuning. Hoe, waar en waarom (niet)?
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 22 juli 2008 02:27 AM

Zomaar een vraag want je hoort weleens wat.
Ik las ergens dat een gechipte XM TCT 180 pk moet kunnen halen.
De vraag die bij een leek als ikzelf opkomt is: waarom zou ik dit moeten willen? Er zijn hier vast wel ervaringsdeskundigen die me dit haarfijn kunnen uitleggen. Ik lees dat het de prestaties van de motor en dus ook het verbruik ten goede komt, maar hoe zit dit precies? Waarom is dit af fabriek dan niet zo ingesteld? En heeft het zin voor een XM TCT? En je hebt chippen en chippen (knippen en plakken uit een advertentie op Marktplaats):

Chiptuning is niets meer of minder dan door middel van solderen fysiek een printplaat te vervangen voor een andere printplaat met daarin de gewijzigde gegevens. Zeer risicovol en zo goed als onmogelijk om na verloop van tijd weer in originele toestand terug te brengen. Daarnaast verschilt de aansturing van de tuning enorm en zijn de mogelijkheden lang niet zo uitgebreid als die van ODB Tuning. Verder moet er veel worden gesleuteld en verwijderd aan uw auto voordat het tunen werkelijk beginnen kan. Door de enorm hoge afwerkkwaliteit van de auto’s van tegenwoordig laten deze werkzaamheden vaak sporen en/of rammels achter die zeer kunnen gaan irriteren, maar vooral ook zeer goed zichtbaar zijn voor een kenner.

Powerboxes zijn in één woord te omschrijven als “levensgevaarlijk”. Deze vaak extreem afgestelde “onderbrekers” van het motormanagement signaal zijn “killing” voor iedere motor en vaak zelfs nog door de bereider verder extreem af te stellen middels het gebruik van een simpele schroevendraaier. Een rondje op Internet zal u leren dat velen hiermee al afscheid hebben moeten nemen van hun motor. Deze manier van tuning is veruit het goedkoopst in de markt, maar maakt zoals aangegeven van uw motor een ongecontroleerde machine met alle gevolgen van dien.

ODB Tuning is een vorm van tuning waarin vele veiligheden zijn ingebouwd die ervoor zorgen dat uw motor bijvoorbeeld de gehele looptijd van uw leaseauto en/of levensduur van uw eigen auto normaal blijft functioneren. Met andere woorden; uw motor moet gewoon heel blijven.

ODB Tuning vereist kennis en ervaring. De kwaliteit van de uiteindelijke ODB-Tuning wordt bepaald door het software “pakket” dat via ODB wordt aangebracht en de originele software vervangt. Wij werken met een erkende partnerpartij in Duitsland die eveneens weet waarover men praat en al vele jaren actief is binnen deze branche. Altijd gebeurt het tunen in overleg met de klant waardoor we zo tot een normaal/acceptabel software “pakket” komen waardoor levensduur en een normale powerband van de motor tot stand worden gebracht.

OBD-Tuning is geschikt voor de meeste, moderne dieselmotoren en ook voor benzinemotoren met turbo. Voor normaal atmosferische motoren is het niet aan te raden voor motortuning te kiezen. De te behalen resultaten zijn niet echt groot te noemen.

Voordelen van ODB Tuning van Autobedrijf Frank Overweg:
- ODB Tuning is een onzichtbare tuningsmethode; de dealer ziet geen verschil tijdens een onderhoudsbeurt.
- Altijd naar de originele fabrieksinstellingen terug te zetten.
- Meer trekkracht bij alle snelheden (Koppel toename is zeer groot te nomen)
- Hogere topsnelheid (door stijging piekvermogen)
- Originele fabrieksgegevens (bijv chassisnummer) blijven op de chip staan.
- Het brandstofverbruik blijft hetzelfde, in theorie neemt uw verbruik zelfs af maar gezien het feit dat u niet voor niets tuning laat uitvoeren zal uw auto ongeveer hetzelfde blijven verbruiken.
- Bij normaal rijgedrag zal uw auto niet aan meer slijtage onderhevig zijn, mits natuurlijk alle onderhoudsbeurten op tijd worden uitgevoerd.
- De instellingen van de automatische versnellingsbak worden automatisch aangepast.

Iemand ervaring/tips?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2008 02:32 AM
  [ # 1 ]

Iemand die zoveel bangmakerij nodig heeft om zijn product te verkopen zou ik niet gauw vertrouwen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 juli 2008 04:10 PM
  [ # 2 ]

Ik geloof niet in off-the-shelf chiptuning…... Bij een TCT is de turbo-druk software-matig op te schroeven, de druk wordt afgeregeld dmv de regelaar op het schutbord (die doet flink prrrrrrtttttt als je stevig gas geeft). De druk wordt gemeten door de MAP-sensor in de ECU en die compenseert weer de hoeveelheid brandstof.

Meer heb je bij een TCT niet nodig om 200 pk te krijgen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 22 juli 2008 05:38 PM
  [ # 3 ]
Willem schreef:

Meer heb je bij een TCT niet nodig om 200 pk te krijgen

Zeker niet in Nederland! 180Pk lijkt mij meer als voldoende Cool

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 juli 2008 05:40 PM
  [ # 4 ]
Archi schreef:
Willem schreef:

Meer heb je bij een TCT niet nodig om 200 pk te krijgen

Zeker niet in Nederland! 180Pk lijkt mij meer als voldoende Cool

200 mag ook nog dus waarom niet?  Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 22 juli 2008 05:42 PM
  [ # 5 ]

Vanwege het lange stilstaan op de snelwegen met de bijbehorende signaleringen boven het wegdek Confused .. Fatsoenlijk doorkachelen kan alleen tijdens vakanties.. Anders sta ik bijna elke dag lekker in de file…

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 22 juli 2008 11:57 PM
  [ # 6 ]
Willem schreef:

Ik geloof niet in off-the-shelf chiptuning…... Bij een TCT is de turbo-druk software-matig op te schroeven, de druk wordt afgeregeld dmv de regelaar op het schutbord (die doet flink prrrrrrtttttt als je stevig gas geeft). De druk wordt gemeten door de MAP-sensor in de ECU en die compenseert weer de hoeveelheid brandstof.

Meer heb je bij een TCT niet nodig om 200 pk te krijgen

  Vertel vertel Smile hoe is zoiets aan te pakken?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 23 juli 2008 12:48 AM
  [ # 7 ]

Hehe, dat was dus ook mijn eigenlijke vraag…  Wink
Dat, en waarom je dit zou moeten willen. Is het puur een vermogen/snelheidskwestie of verbeteren de verbruikscijfers ook?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 juli 2008 12:52 AM
  [ # 8 ]
Mulder schreef:

..... of verbeteren de verbruikscijfers ook?

ligt eraan aan welke kant van de lijn je staat…

heet je Bos en werk je in Den Haag, dan ja…

heet je J. Modaal en werk je je een slag in de rondte.. dan nee

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 23 juli 2008 12:58 AM
  [ # 9 ]

Theoretisch zou je met meer koppel en vermogen, rustiger kunnen rijden, sneller in een hogere versnelling en nog fatsoenlijk kunnen accelereren. Dus die hogere versnelling, zou dus brandstofbesparend kunnen werken…...
Maaarrrrr, degene die aan chiptuning doen…....Doen dit niet voor brandstofbesparing, maar om als snelste weg te zijn bij het stoplicht…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 23 juli 2008 12:59 AM
  [ # 10 ]
Jeroen28 schreef:
Willem schreef:

Ik geloof niet in off-the-shelf chiptuning…... Bij een TCT is de turbo-druk software-matig op te schroeven, de druk wordt afgeregeld dmv de regelaar op het schutbord (die doet flink prrrrrrtttttt als je stevig gas geeft). De druk wordt gemeten door de MAP-sensor in de ECU en die compenseert weer de hoeveelheid brandstof.

Meer heb je bij een TCT niet nodig om 200 pk te krijgen

  Vertel vertel Smile hoe is zoiets aan te pakken?

http://www.dp-engineering.nl

kost je dik 2 mille, maar die gasten pakken het aan, zoals je het aan moet pakken.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 24 juli 2008 01:26 PM
  [ # 11 ]
Willem schreef:

http://www.dp-engineering.nl

kost je dik 2 mille, maar die gasten pakken het aan, zoals je het aan moet pakken.

mja, 2 mille.. daar heb ik wel betere doelen voor ..
( http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172441 bv Wink )

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 juli 2008 03:29 PM
  [ # 12 ]

Ecu regelt niets zelf bij tot boven de 0.6 bar.
Je moet met een bleedvalve (en niet via de ecu) de druk ophogen.
Je hebt een SAFC nodig om de signalen naar de ecu te foppen zodat dat ecu meer gaat inspuiten bij de juiste druk. Het is een vrij smerige oplossing maar het is nog altijd goedkoper dan een standalone systeem.
Daarnaast heb je 330cc injectoren nodig om tot 1 bar te kunnen blijven voeden.
Dus zomaar druk omhoog en de ecu regelt het bij zijn praatjes.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 juli 2008 06:26 PM
  [ # 13 ]

Dat is nou net het stukje software die die grenswaarde van 0,6bar bepaald, niet de klep op het schutbord. Leg je die grenswaarde hoger, check je het motorvermogen op de rollenbank en controleer je de mengelsverhoudingen bij alle toerentallen en dan kan je binnen de grenzen van de onderdelen de druk opschroeven.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 juli 2008 08:05 PM
  [ # 14 ]

de computer is niet gemapt (lees; geen kernvelden aan boord om bij te spuiten) om boven die 0.6 bar uit te komen en regelt het ook echt niet bij.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 24 juli 2008 11:05 PM
  [ # 15 ]

Ik veronderstel dat chiptuning niet alleen het vermogen maar ook het koppel opkrikt ? Zie maar dat je versnellingsbak dat allemaal aankan.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook