Zoals al gezegd; ik had hetzelfde bij een fabrieksnieuwe Valeo dynamo voor een BX. Het leek een leuk verkoop-argument voor de auto, maar binnen het jaar zat mijn oude Bosch reserve-dynamo met vrijwel doorgesleten anker er in omdat de gelijkspanning niet meer gelijk was…
Ich bin ein Breaker























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wie gooit er nou een bon van iets nieuw aangekocht weg??
De zaak,waar je hem kocht zal zich je toch nog herinneren??
En die hebben meestal een dubbel van de bon.
Zo niet,is revisie een betere oplossing dan nieuw, bij een specialist, dan wel.
Als je een dynamo bij een specialist koopt staat er doorgaans een code ingeslagen en heb je geen bon nodig.
Ich bin ein Breaker























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
OOK waar!
@Blooper
Ik heb ‘m niet weggegooid, ben ‘m kwijt geraakt. Knap dom, kost me wéér geld voor iets waar ik uit voorzorg een nieuwe voor heb gekocht.
@rest
Revisie of nieuwe.. nieuwe spanningsregelaar komt ongeveer op 60 euro (all-in). Nieuwe dynamo kost mij 145 euro.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat ik bedoel,Ijs, is dat een gereviseerde, van bij een specialist, vele malen beter is dan een nieuwe.
Nieuwe worden op een band gemaakt, en zit er een fout in,kan een ganse reeks met die zelfde fout zijn geproduceerd.
Dus, voor mij geld. reviesie van deze,welke je nu hebt.
En het verhaal krijgt een staartje ..
De accu is dus goed (1,5 jaar oud)
en nu de dynamo laten doormeten.. ook goed
Ik ben het spoor bijster, heeft de xm een ingebouwde spanningsregelaar?
Accu spanning motor uit: 12,6v
Accu spanning motor aan -> 14,3v - 14,6v (pendelt hiertussen)
Spanning op stadslicht bij motor aan 13,4v-13,6v
je wilt het van mij niet horen maar toch…
wat waren de resultaten met het even loskoppelen van de xenon en wat ik heb begrepen , de versterker van je audio die je erin hebt zitten?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je versterker pieken in het stroom verbruik geeft en dat moet toch ergens vandaan komen…
Xenon is losgekoppeld en geweest en ook versterker/audio. Helaas geen resultaat..
Ijs schreef:
Ik ben het spoor bijster, heeft de xm een ingebouwde spanningsregelaar?
zit ergens op de dynamo zover ik weet… een dealer zou je daar uitsluitsel over moeten kunnen geven.
Ijs schreef:Ik ben het spoor bijster, heeft de xm een ingebouwde spanningsregelaar?
Accu spanning motor uit: 12,6v
Accu spanning motor aan -> 14,3v - 14,6v (pendelt hiertussen)Spanning op stadslicht bij motor aan 13,4v-13,6v
Ik denk hierbij niet direct meer aan de spanningsregelaar. Bedoeling hiervan is dat bij draaiende (ook gemeten bij gas geven??) de spanning onder de 15 à 16 Volt blijft.
Hierbij denk ik, net als Gompy, dat een andere stroomverbruiker aan de basis van het probleem ligt (hoeft daarvoor niet de xenon of audio te zijn). Mss best eens de volledige electriciteit laten doorlichten?
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Spanning is niets mis mee, zo te zien. Heb je de weerstand ook gecontroleerd? Je kunt dan makkelijk checken of je een breuk in een kabel hebt. Wellicht krijgen je lampjes niet de constante hoeveelheid stroom.
Se concentrer sur l’essentiel
ik denk dat je echt voor jezelf een lijstje moet afgaan in de trent van: wat heb ik veranderd vlak voro dit gedonder.
Ik roiep maar wat maar misschien iets als een 24v lampje ergens in gepropt zonder het door te hebben.
Of een 24v lampje dit kan veroorzaken zo ik niet weten maar het gaat ff om het idee.
dubbelpost
Om nog even wat grote stroomverbruikers op te noemen:
- de aanjager
- de ventilator(en) achter je grill
Je schrijft dat de dynamo is doorgemeten: is dat tijdens bedrijf gebeurd met een oscilloscoop of zijn de onderdelen van de dynamo doorgemeten?
Heb je ook de massaverbinding tussen accu en motor gecontroleerd?
Meet voor de gein de spanning eens tussen de pluspool van de accu en je motor, en vergelijk dit met de waarden die je aan beide accupolen met. Hoewel ik niet denk dat dit laatste invloed heeft op de stabiliteit van je electriciteitsnet.
Kan het zijn dat de bevestigingspunten van de dynamo erg vuil zijn? Hier haalt deze namelijk zijn massa vandaan als ik me niet vergis.
Wat je nog kunt proberen (denk ik) is de dynamo loskoppelen, en kijken of de spanning dan stabiel blijft. Volgens mij blijft de wagen wel even lopen zonder dynamo. Maar dan wil je wel een acculader achter de hand hebben, mocht het misgaan.
Misschien wat zinloze info, maar elk ideetje helpt op dit moment denk ik…
Groetjes Erik!