c5breakhdi schreef:Ik veronderstel dat chiptuning niet alleen het vermogen maar ook het koppel opkrikt ? Zie maar dat je versnellingsbak dat allemaal aankan.
vorodat je verssnellingsbak/platen dat niet meer aankunnen ben je al een heel eind hoor. Daar zit wel wat aan marge.
Ik betwijfel of je die marge kunt overschrijden door enkel te chippen. Daarbij, als je bak het niet meer aan zou kunnen zijn er wel meer zaken die de geest gaan geven.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:c5breakhdi schreef:Ik veronderstel dat chiptuning niet alleen het vermogen maar ook het koppel opkrikt ? Zie maar dat je versnellingsbak dat allemaal aankan.
vorodat je verssnellingsbak/platen dat niet meer aankunnen ben je al een heel eind hoor. Daar zit wel wat aan marge.
Ik betwijfel of je die marge kunt overschrijden door enkel te chippen. Daarbij, als je bak het niet meer aan zou kunnen zijn er wel meer zaken die de geest gaan geven.
De koppeling van een turbo CT is niet geschikt om hoge vermogens mee te kunnen overbrengen. Waarom denk je dat een V6 een verzwaarde drukgroep heeft?
Het verhaal dat je bak later geest zou geven als bepaalde andere onderdelen klopt ook niet. De aandrijfassen en wielophanging kunnen hoge vermogens aan. De bak blijft een zwakke schakel. De marge in bak en koppeling is bewust zeer klein: meer marge betekend meer gewicht, meer materiaal, betere materialen en dus duurder om te maken. En daar houden ze bij PSA dus écht niet van!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ops:
maar uh, [eigenwijs modus aan] zwaardere drukgroep dus ?[eigenwijs modus uit]
Een zwaardere drukgroep is een kwestie van een zwaarder diafragmaveer, of een dikkere, of dezelfde zwaarder afstellen. Drukgroepen met spiraalveren zie ik al tientallen jaren niet meer.
Op een gegeven moment is ie zwaar genoeg en al hang je er dan 1000 pk aan, hij zal de wielen door laten slippen en de boel is zwaar genoeg om dat aan te kunnen, De voorassen van een XM krijg je niet zomaar kapot.
De amerikanen gebruiken veel Jaguar achterbruggen voor hotrods en die hangen er zomaar 650 pk voor. En dat gaat niet kapot.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Dan is de tweede vraag of het chassis het allemaal aan kan.
Als je de drukgroep verzwaard, veranderd dan niets aan het vliegwiel? Krijg ‘ie dat allemaal nog verwerkt?
Se concentrer sur l’essentiel














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Archi schreef:Dan is de tweede vraag of het chassis het allemaal aan kan.
Het “chassis” ( een xm heeft geen los chassis, dus ik denk dat je het subframe of het koetswerk zal bedoelen..) kan dat makkelijk hebben: een turboct heeft getuned maar 180-200 pk, dat is een waarde die een V6.24 ongetuned al haalt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
De koppeling van een turbo CT is niet geschikt om hoge vermogens mee te kunnen overbrengen. Waarom denk je dat een V6 een verzwaarde drukgroep heeft?
Nou, die turbo CT heeft best een stevige aandrijflijn met 235 mm drukgroep (a la 2.1/2.5 Turbo D12 en V6). Daar best wel wat marge in, en anders mogelijkheden om het te verzwaren.
Als je er nu een BE3 bak achter had hangen was het een ander verhaal.
Trouwens, het hangt er ook allemaal weer erg vanaf hoe je het extra vermogen benut. Bij mijn eigen auto is niet zozeer de koppeling het probleem, maar de bak.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
mpostma schreef:Bij mijn eigen auto is niet zozeer de koppeling het probleem, maar de bak
Toch staan ze vaak in verbinding. Wat is het probleem precies? Beroerd schakelen? Uitschieten in versnelling? Zo ja, welke?
Se concentrer sur l’essentiel














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@postma: Ik zie nu dat de auto van 98-99 is. Dus idd reeds van bak en koppeling van een V6 voorzien ops:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat is het probleem precies? Beroerd schakelen? Uitschieten in versnelling?
Uit elkaar ploffen?
Archi schreef:Toch staan ze vaak in verbinding. Wat is het probleem precies? Beroerd schakelen? Uitschieten in versnelling? Zo ja, welke?
Alle typische BE bak probleempjes:
diff kan ploffen (is gebeurd)
speling op lagers (daar was ik op tijd mee: kan lang goed gaan)
uitgelubberde spiebaan van de 5e versnellingstandwielen (was ik ook op tijd mee: anders was ik mijn 5 een keer kwijt geweest).
Aandrijfassen (gewone dunne diesel asjes) kunnen het prima aan.
Koppeling/drukgroep zat er nu 80.000 km in en de plaat had eigenlijk nog geen noemenswaardige slijtage.
@waterman: ik dacht dat alle TCT’s een ML bak of ME bak hadden met een zware 235 mm drukgroep. Die rommel krijg je niet zo snel kapot met een pktje of 40 (als je dat al haalt) extra.
Ach, sommige mensen (wat??? bijna alle) krijgen die rommel ook wel kapot zonder te chippen, dus wat is nu het vreschil…








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ploffen? Klinkt eigenaardig en spectaculair tegelijk
Waarom chiptuning anyway? Dacht dat Citroën rijders, geciviliseerde rijders zouden zijn?? (even opletten nu, hoeveel er in het harnas springen)..
Se concentrer sur l’essentiel





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
mpostma schreef:
@waterman: ik dacht dat alle TCT’s een ML bak of ME bak hadden met een zware 235 mm drukgroep. Die rommel krijg je niet zo snel kapot met een pktje of 40 (als je dat al haalt) extra.
Ach, sommige mensen (wat??? bijna alle) krijgen die rommel ook wel kapot zonder te chippen, dus wat is nu het vreschil…
Klopt, le TCT heeft altijd een ME bak
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Er is al eens een draadje geweest waarin de koppeling ter sprake kwam. Er zijn mensen die dik twee ton met dezelfde koppeling doen. Mijn broer heeft altijd problemen met de koppeling, maakt niet uit welke auto en dat ligt aan de rijstijl. Ook het filerijden is niet gezellig voor de koppeling, vooral als het steeds stilstaan en stukkie rijden is.
Belangrijk is dat je de koppeling zo snel mogelijk laat opkomen en dan met een klein beetje gas, dat kan binnen vijf meter gebeurd zijn en als je dan helemaal het koppelingspedaal kunt loslaten het gas er op. De boel slijt door het slippen en als het pedaal helemaal omhoog is slipt er niets meer. Ik zie mensen hele stukken rijden met slippende koppeling en veel teveel gas, die zullen vaak een koppeling reparatie hebben.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Koppeling is best sterk, 13 jaar, 198.683 km in het Rotterdamse file verkeer gaat nog prima
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002