2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Caravannen met een 2 liter?
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juli 2008 02:59 PM
  [ # 16 ]

Zoek een samco slangen dealer, (bij jou in de buurt dutch power trading) dan kun je alle verloopjes kopen die je wilt.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 28 juli 2008 03:53 PM
  [ # 17 ]
Pascal schreef:

Okee, denk even met me mee:

zover ik het kan zien is het enige probleem dat ik ondervind de aansluiting van het koelwater naar de carb-voet; de radiateur van een GTI heeft die niet.
Is het niet mogelijk een T-stuk in de onderste koelslang te maken zodat ik hiervan naar de carb kan?
Verder is de temp-sensor in de radiateur van m’n 20RE iets dikker van diameter dan de aansluiting in de rad van de GTI; daar zal ik dus een andere voor moeten regelen.
Zie ik verder dan nog iets over het hoofd?
Ik weet het: direct een lange rad van een 20RE(airco)/ 22TRS erin lepelen is eenvoudiger, maar ik heb nu eenmaal deze radiateur van Roy die dus in een GTI hoort.
Tenzij iemand kan/ wil ruilen ben ik dus op deze rad aangewezen.

Er is geen verschil tussen een radiator voor de serie 2 GTi en de 22TRS. Maar bij de TRS word er onder een buis met 3 aansluitingen tegen de radiator gevezen, je moet dat ook wel de koelslang bochten hebben voor deze buis.

Foto 22TRS radiator:

Normaal gezien moet het thermocontact met 3 pinnen probleemloss passen in een GTi radiator.

Heb je een foto van de radiator?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 juli 2008 04:10 PM
  [ # 18 ]

Na wat telefoontjes links en rechts gepleegd te hebben weet ik het volgende:

de lange (630mm) radiateur is voor alle modellen gelijk, behalve de turbo-modellen (die hebben een dunnere (25 i.p.v. 40mm).
Ik moet de mijne dus nameten, om te zien welke ik nu heb.
Die onderste buis met slangen heb ik er helaas niet bij, maar volgens CitroVille moet dat ook gewoon met een lange slang willen (eventueel met bochtjes).
Een T-stuk heb ik wel nodig, om de carb-voet-aftakking te kunnen blijven hanteren.
Tenzij iemand me blij kan maken…. Laughing

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juli 2008 04:44 PM
  [ # 19 ]

Mannen, ik had toch al geschreven dat je die waterpijp moest hebben Wink

waterman771 schreef:

Monteer een radiateur van een cx 22 Trs. Dit is een grote en deze past , met de onderste waterpijp van die zelfde 22trs, zo in jouw 20. Dit geeft meer dan voldoende koeling en zal de meeste problemen kunnen voorkomen. Ik heb deze modificatie in het verleden een aantal keren gedaan, en dat werkte feilloos!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 juli 2008 04:59 PM
  [ # 20 ]

Kan iemand me effe snel een schetsje maken van die onderste pijp?
Dan las ik hier snel wat in elkaar…
Bedankt!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 juli 2008 12:56 AM
  [ # 21 ]

Ik ben thuis even aan het meten geslagen…ik heb dus een GTI-Turbo radiateur.
Dus 682 x 360 x 25 mm, i.p.v. 630 x 380 x 40 van een TRS (wat raar eigenlijk dat een hoog-vermogen blok minder koelvloeistof heeft dan een ongeblazen blok..?!?)
Vergeleken met de originele 430 x 380 x 40 mm rad uit m’n 20RE dus een halve liter minder inhoud, maar wèl 1,5 x zo groot frontaal oppervlak.
En nu dus twee fan’s, waarvan de éne via de koelvloeistoftemp-sensor wordt geschakeld, en de ander via een radiateurtemp-sensor (of liever: de temp van de lucht door de radiateur).
Ik ga dezes dus gewoon gebruiken, het zal vast helpen het spulletje wat koeler te krijgen.
Nog even een onderste pijp in elkaar lassen of fitten, en we kunnen weer!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 29 juli 2008 02:28 PM
  [ # 22 ]

Ik heb mijn Athena ook gemodificeerd. Het is een bekend gegeven dat de kleine radiateur ook echt te klein is!

Ik heb er een grote (nieuwe) 22TRS radiateur in gehangen. Probleem is inderdaad dat je dus wel die onderste stalen waterbuis moet hebben omdat de uitgang van de radiateur richting waterpomp aan de andere kant zit. Die buisjes zijn echter vaak doorgerot, dus lastig te krijgen!

De oplossing: Ga naar de eerste de beste loodgieterswinkel. Koop een stuk koperen pijp, van ik meen 35 mm, koop er vervolgens een knelkoppeling bij (T-stuk) van 35-35-15 en een klein stukje koper leiding van 15 en je kunt die waterbuis zelf maken!

Je kunt zelfs je originele waterslangen behouden, de onderste zul je alleen een stukje moeten inkorten.

Ik heb het ook zo gedaan en het werkt perfect!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 juli 2008 03:00 PM
  [ # 23 ]

Ik heb zelf wat in elkaar gefit van wat duims en half-duims pijp- en bochtwerk…
Dit is lomp en dikwandig-dus-zwaar ik weet het, maar gaat voorlopig niet meer kapot.
Alles even zien hoe ik het ding ophang/ bevestig..
Bedankt voor je antwoord; ikzelf heb eigenlijk met gewoon rijden weinig problemen met de kleine 20RE-radiateur, maar oh wee als ik in een file terecht kom of een verkeerslicht iets te lang op rood blijft staan….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 juli 2008 12:00 AM
  [ # 24 ]

Updateje:

vanavond de proef maar eens op de som genomen, oude radiateur druit, nieuwe voorzien van twee fan’s.
Omdat een PO het blijkbaar nodig vond overal de stekkers af te trekken eerst even uitgevogeld wat de juiste draairichting was en stekkertjes aan de bekabeling geknipt.
So far, so good.
De temperatuursensor in de radiateur bleek inderdaad gewoon overzetbaar (scheelt weer), en de nieuwe radiateur liet zich vrij gewillig op z’n nieuwe werkplek geleiden.
Het beugeltje met gat wat aan de bovenkant van de radiateur hangt (en wat mijns inziens dient voor de lucht-temp-sensor) hangt erg ongelukkig voor de carb-koelslang.
Ik heb het sensortje nu om een bougiekabel gehangen, kan ook, zo hangt hij nog steeds in de luchtstroom.
Helaas bleek mijn inelkaar-gefitte onderpijp iets te lang, dat mag morgen dus opnieuw.
Voor de rest: quite easy inderdaad.

Ik werd me tijdens de werkzaamheden toch overvallen door een hevige plensbui…  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 30 juli 2008 12:21 AM
  [ # 25 ]

Als ik dat zo lees heb je een radiator van een gewone GTi dat maakt het idd makkelijk.
Het is dan wel een minder voorkomende uitvoering die van 25mm.

Op een Turbo radiator kan je namelijk de ventilatoren niet op bevestigen, deze zitten in een appart frame dat in de neus van de CX gemonteerd zit.
Ook zit er geen beugeltje op de radiator voor de luchtsensor.

Heb je een foto van de radiator?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 juli 2008 10:59 PM
  [ # 26 ]

Ik heb wat foto’s;

duidelijk is het beugeltje met vlak ervoor de koelwaterslang naar de carbvoet, en de warmluchtsensor die ik aan een bougiekabel heb bevestigd..

Da’s op deze foto misschien iets duidelijker..

Ik heb i.p.v. zwaar fitwerk toch maar gekozen voor oude waterslangen uit een sloopBiX, nu alleen nog een T-stuk met een verjonging…

ook aan deze radiateur zit een overloopje, vreemd genoeg zit er onderaan geen (wel aan mijn oude kleine rad, daartussen zat een slangetje en verloor ik dus geen water.
Kan deze gewoon los in de natuur eindigen? (daar heb je toch een expansievaatje voor?)

Zoals je ziet: bijna klaar…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 31 juli 2008 10:50 PM
  [ # 27 ]

Volgens mij is dit een radiator voor een vroege 2200/2400 die hadden een iets anders expantievat en slangen daar naartoe.

Ik denk dan ook dat je de “overloop” moet afstoppen omdat anders je koelsysteem niet gaat werken zoals het hoort.

Kijk eens in De Haynes dan zal het je snel duidelijk worden.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 juli 2008 10:54 PM
  [ # 28 ]

Die overloop kun je gebruiken als ontluchting, maar hij MOET dicht. Anders gaat het lekken. En goed ook Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 augustus 2008 12:12 AM
  [ # 29 ]

Jongs, ik heb het spul al werkend.
Even gevuld, gestart en gecontroleerd op lekkage en even een stuk over de snelweg gereden.
Overloop ook afgedopt met een stukje slang en een dikke bout…‘t werkt.
Bij het in de stad rijden sloeg de fan mooi aan, dus pico bello.
De oude fan had soms moeite met aanslaan; bij testen rechtstreeks over de accu merkte ik dat de contactstekkertjes niet echt fris meer waren, er moet goed gefriemeld worden om contact te maken…
De tweede fan heb ik nog niet draaiend gehad, ik hoop dat de warme-lucht sensor werkt (doorgemeten was hij goed).
Mag ik aannemen dat dit een noodvoorziening is, dus dat eerst alleen de door-de-koelvloeistoftemp-sensor-geschakelde fan gaat draaien en dat bij oplopende temp dan ook de tweede (door de luchttemp-sensor geschakeld) fan gaat draaien?
Nogmaals: so far so good.
Bedankt voor jullie kennis en antwoorden!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 augustus 2008 12:34 AM
  [ # 30 ]
Pascal schreef:

Jongs, ik heb het spul al werkend.
Even gevuld, gestart en gecontroleerd op lekkage en even een stuk over de snelweg gereden.
Overloop ook afgedopt met een stukje slang en een dikke bout…‘t werkt.
Bij het in de stad rijden sloeg de fan mooi aan, dus pico bello.
De oude fan had soms moeite met aanslaan; bij testen rechtstreeks over de accu merkte ik dat de contactstekkertjes niet echt fris meer waren, er moet goed gefriemeld worden om contact te maken…
De tweede fan heb ik nog niet draaiend gehad, ik hoop dat de warme-lucht sensor werkt (doorgemeten was hij goed).
Mag ik aannemen dat dit een noodvoorziening is, dus dat eerst alleen de door-de-koelvloeistoftemp-sensor-geschakelde fan gaat draaien en dat bij oplopende temp dan ook de tweede (door de luchttemp-sensor geschakeld) fan gaat draaien?
Nogmaals: so far so good.
Bedankt voor jullie kennis en antwoorden!

De twee fans horen bij 86 graden allebei te gaan draaien, op halve snelheid. Bij 92 graden horen ze op volle snelheid te draaien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook