Het onderwerp van dit topic kan wat raar klinken, maar ik kan het niet anders uitleggen.
De blower van de automatische/digitale airco doet het volgende: hij blaast, op verschillende snelheden ook nog, zoals het hoort dus.
Maar: hij blaast niet uit de openingen die op je bakkes gericht zijn. Hij blaast dus wel richting beneden/schoenhoogte, als je de knop in die richting zet. (Zie knoppen onder “5” hieronder) Zelfde geldt voor wanneer je hem op de voorruit wilt laten blazen; dan voel je daar de lucht stromen. Maar hij blaast dus niet naar “voren.”
Maar misschien hoort het wel zo, dat je, als je wilt dat hij recht naar voren blaast, niet een storm in je gezicht voelt? Of niet? Weet iemand dit? Knopje kapot misschien?
Ik heb alle zekeringen nagekeken in ieder geval.
Nog iets:
Bij het inschakelen van de airco door middel van knop 1, of bij het reeds ingeschakeld zijn, is het dan de bedoeling dat er iets waarneembaar is, kwa geluid? Dit nav dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=191697
Moet men de compressor/pomp kunnen hóren werken?
Nu is mijn airco momenteel leeg, dus koud wordt het niet, maar ik wil dus weten of ik dat ding moet kunnen horen.
de compressor is denk ik wel beveiligt, die zal vast niet aanslaan als er geen koelmiddel meer in zit.

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Je hebt denk ik iets van 4 gaten die in jouw of passagies gezicht zouden moeten blazen. Die kun je denk ik per stuk nog dicht zetten ook.
Zet de 2 voor de passagies zo dicht en hij moet wel degelijk flink in je smoel blazen.
Bij deze electrisch geregelde ventilatie/airco word de keuze tussen waar er geblazen wordt geregeld door met electromotortje(s??) bediende kleppen die zich onder dashboardkastje bevinden.
DAAR zou het euvel kunnen zitten: klep schuift niet goed, motortje werkt niet goed, etc…
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Moet men de compressor/pomp kunnen hóren werken?
Nu is mijn airco momenteel leeg, dus koud wordt het niet, maar ik wil dus weten of ik dat ding moet kunnen horen.
Als de airco leeg is ga je de compressor niet horen schakelen… zit een drukschakelaar op, die het hele systeem uitzet als de druk te laag wordt.
Als de airco wel werkt, kun je onder de motorkap een luide tik horen en zie je de pully van de aircopomp mee gaan draaien als de airco inslaat.
Over het niet blazen: het systeem werkt met een aantal elektromotortjes die kleppen omzetten. Het kan zijn dat er zo’n motortje stuk is. Misschien zou je ‘t zelfs kunnen zien: bij normaal gebruik, knippert de punt in de temperatuur? dus bij 20.0 tussen de 20 en de 0. Volgens het boekje zou dat dan aangeven dat er een storing in het systeem is, en met het toverkastje kun je die dan uitlezen.
sweef schreef:Je hebt denk ik iets van 4 gaten die in jouw of passagies gezicht zouden moeten blazen. Die kun je denk ik per stuk nog dicht zetten ook.
Zet de 2 voor de passagies zo dicht en hij moet wel degelijk flink in je smoel blazen.
Bij deze electrisch geregelde ventilatie/airco word de keuze tussen waar er geblazen wordt geregeld door met electromotortje(s??) bediende kleppen die zich onder dashboardkastje bevinden.
DAAR zou het euvel kunnen zitten: klep schuift niet goed, motortje werkt niet goed, etc…
Die roostertjes staan wel opengedraaid natuurlijk…
Maar niks hoor…uit de 2 die centraal zitten niks, en uit elke die aan de uiteinden zitten ook niks…
Maar ik zal eens zoeken dan bij het motortje of klep…hoe kom ik daar bij?
Harm schreef:
Als de airco leeg is ga je de compressor niet horen schakelen… zit een drukschakelaar op, die het hele systeem uitzet als de druk te laag wordt.
Als de airco wel werkt, kun je onder de motorkap een luide tik horen en zie je de pully van de aircopomp mee gaan draaien als de airco inslaat.
Over het niet blazen: het systeem werkt met een aantal elektromotortjes die kleppen omzetten. Het kan zijn dat er zo’n motortje stuk is. Misschien zou je ‘t zelfs kunnen zien: bij normaal gebruik, knippert de punt in de temperatuur? dus bij 20.0 tussen de 20 en de 0. Volgens het boekje zou dat dan aangeven dat er een storing in het systeem is, en met het toverkastje kun je die dan uitlezen.
Ok…ik maak we alweer minder zorgen om die airco…hij is leeg, dus slaat niet aan vanwege geen druk. Een zorg minder voor nu.
Ik heb in het instructieboekje gelezen over die punt, maar die knippert bij mij niet. Geen storing volgens het systeem zelf, dus…
Zou je de airco niet eens laten vullen dan? Zo duur is dat nou ook weer niet, en het is wel erg fijn als het werkt… Of lekt het ergens?
Ik heb in het instructieboekje gelezen over die punt, maar die knippert bij mij niet. Geen storing volgens het systeem zelf, dus…
Het lijkt me dat een stuk motortje als storing zou moeten te zien zijn, misschien moet je voor de grap eens een ander bedieningspaneel eraan hangen.
Om bij die motortjes te komen zul je in elk geval het dashboardkastje eruit moeten halen, of het plastic bovenin de voetenruimte van de bestuurder. Ik weet eigenlijk niet welk motortje precies wat doet.
Harm schreef:Zou je de airco niet eens laten vullen dan? Zo duur is dat nou ook weer niet, en het is wel erg fijn als het werkt… Of lekt het ergens?
Ja, moet ook. Het gaat hier om de V6.12. Heb die auto nu 6-7 weken, airco vullen stond nog op het lijstje…
Ik weet niet of die lekt, dat blijkt bij de vacuümtest wel…
Maar er gaat nog oud R12-spul in, en ik twijfel of ik hem zal laten vullen met R12 (iemand op MP doet dat) of zal laten vullen met R413, bij een aircoboer in de buurt hier, die beweert dat een R12-systeem niet hoeft te worden omgebouwd voor R413, niet te verwarren met R134a.
Harm schreef:Het lijkt me dat een stuk motortje als storing zou moeten te zien zijn, misschien moet je voor de grap eens een ander bedieningspaneel eraan hangen.
Om bij die motortjes te komen zul je in elk geval het dashboardkastje eruit moeten halen, of het plastic bovenin de voetenruimte van de bestuurder. Ik weet eigenlijk niet welk motortje precies wat doet.
Kan wel het paneel van mijn andere XM eraan hangen. Hoe krijg ik die los? Plamuurmes ertussen?
Maar er gaat nog oud R12-spul in, en ik twijfel of ik hem zal laten vullen met R12 (iemand op MP doet dat) of zal laten vullen met R413, bij een aircoboer in de buurt hier, die beweert dat een R12-systeem niet hoeft te worden omgebouwd voor R413, niet te verwarren met R134a.
Mijn type 2 van 1995 was al voorzien van een modern systeem… de jouwe niet? In ieder geval is dat R12 natuurlijk niet voor niks verboden in NL. Lekker die overgangsmeuk erin dus.
Kan wel het paneel van mijn andere XM eraan hangen. Hoe krijg ik die los? Plamuurmes ertussen?
Heb je nou nooit iets geleerd van de sloopmeetings? Gewoon plamuurmes eronder en eruit raggen
Ho wacht ik zie dat ‘t een type 1 is (dan moet je geen bedienpaneel van een type 2 laten zien ), die zijn inderdaad nog met R12 geleverd.
Dan kun je het paneel er nog makkelijker uithalen: middelste ventilatieroosters naar beneden kantelen, en je vingers gewoon achter de rand van het paneel zetten en trekken.
Harm schreef:
Heb je nou nooit iets geleerd van de sloopmeetings?
Gewoon plamuurmes eronder en eruit raggen
Altijd wanneer ik arriveerde op een sloopmeeting was dat al gebeurd…
Er wordt namelijk altijd begonnen met het dashboard en console, bij een sloopmeeting…nooit opgevallen?
Harm schreef:Ho wacht ik zie dat ‘t een type 1 is (dan moet je geen bedienpaneel van een type 2 laten zien
), die zijn inderdaad nog met R12 geleverd.
Dan kun je het paneel er nog makkelijker uithalen: middelste ventilatieroosters naar beneden kantelen, en je vingers gewoon achter de rand van het paneel zetten en trekken.
Ja, want in het digitale instructieboekje van het Type 1 stond alleen de draaiknoppen-airco en geen enkele uitleg over de digitale airco.
Weer een reden niet zo’n lelijke Type 1 te kopen.
Maar bedankt, ik wissel morgen even de panelen uit tussen beide XMs.