Totaal aantal Berichten: 29
- XM Break Comfort 2.0i
ik moest laatst mijn kvs bijvullen, omdat de bekende stop-lampje begon te branden.
Toen ik het ging bijvullen, zag ik tot mijn verbazing tot mijn kvs weer naar beneden verdween alsof water uit een wasbak! Nu ga ik ook ff voorlopig niet rijden
Dat is toch zeker niet normaal?!? Lekkage lijkt mij?
"Replacing the CX in 1990, the XM offers unparalleled comfort.
Car and Driver U.S. called it the most comfortable long distance road car they’d ever driven…."
USA roadtest XM - http://youtube.com/watch?v=7p4331dVQj8
Da’s toch niet zo gek? Het expansievaatje is er vooral om drukverschillen op te vangen. Zit normaal maar een klein beetje vloeistof in, als je meer dan dat beetje bij moet vullen zal ‘t eerst wegvloeien naar lagere delen in het systeem, waar het hoort…

- XM Break Comfort 2.0i
Echt? ja ok, het blijft idd niet altijd in de expansievat zitten. alleen bij een draaiende motor alleen dacht ik eerst. maar goed.
Ik hoorde de kvs trouwens ook wegstromen uit het vat, iets wat ik nooit heb gehoord bij het bijvullen. Klonk voor mij heel ongewoon, eigenlijk.
Car and Driver U.S. called it the most comfortable long distance road car they’d ever driven…."

Totaal aantal Berichten: 15737
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het feit dat er zo weinig koelvloeistof inzit dat het stoplampje gaat branden is zowiezo geen goed teken natuurlijk, misschien eerst eens onderzoeken wat daar de reden van was?

- XM Break Comfort 2.0i
Dat bijvullen is al de tweede keer deze maand. Vorige week was de vatje ook vrij leeg. Ik had zo’n groot ding met 4 liter kvs gekocht en iets meer dan de helft (dus 2l) moest ik erin leeggieten. Das ook al best veel.

Totaal aantal Berichten: 15737
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ga er dan maar vanuit dat er iets stuk is, laat je systeem eens afpersen, dan weet je meer. Heb je al gekeken of er geen waterdamp uit je uitlaat komt bij warme motor?
Zie je nergens onder de auto KVS liggen? Is je vloermat aan de bijrijderskant droog? Rookt de auto als de motor loopt?
Hoeveel km heb je sinds de vorige keer bijvullen gereden?
Xsara Coupe

- XM Break Comfort 2.0i
Hoeveel km’s? grofweg 360 km in de laatste 2 weken, dacht ik zo.
Maar ik zie ook geen sporen/plasjes onderin noch van binnen. En ook geen grote rookwolken uit de uitlaat. Maar dat afpersen, hoe gaat dat? wordt je koelsysteem onder druk gezet of zo?

Totaal aantal Berichten: 478
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Xsara Coupe schreef:Zie je nergens onder de auto KVS liggen? Is je vloermat aan de bijrijderskant droog? Rookt de auto als de motor loopt?
Hoeveel km heb je sinds de vorige keer bijvullen gereden?Xsara Coupe
Dit dus en de ontluchtingsnippels gebruiken bij het bijvullen (of erna dus). Er kan ook een bel lucht in het systeem hangen.
Nu C5 tijger…

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
1:180 is bij koelvloeistof helaas geen mooi verbruik…
Lekkage of een lekke kop zullen wel de oorzaak zijn…
Check eens de normale radiateur, de kachelradiateur (natte bijrijdersmat, zoetige geur in de auto) en de waterpomp.
Domme vragen bestaan niet.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
heel vaak lekt je expansievaatje zelf.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
DeusXMachina schreef:Maar dat afpersen, hoe gaat dat? wordt je koelsysteem onder druk gezet of zo?
wordt inderdaad onder druk gezet (2 bar volstaat) en dan maar hopen dat je kunt zien waar het lekt. (als het lekt ops: )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 714
- C5 2.0 Break Exclusive
Er gaat bijna 8 liter in de XM.. dat merk je heus wel, als er iets lekt.. Zeker als de motor draait. Ik check wekelijks de sapjes, alleen maar om de lampjes voor te zijn. (die branden ook wel eens als er niets aan de hand is)
Se concentrer sur l’essentiel

- XM Break Comfort 2.0i
Simmetje schreef:1:180 is bij koelvloeistof helaas geen mooi verbruik…
Lekkage of een lekke kop zullen wel de oorzaak zijn…
Lekke kop…brrr. de gedachte alleen al…
Maar de dame in kwestie gaat binnenkort een groot onderhoud tegemoet, daar zal ik vragen om naar de koelsysteem te kijken, aangezien ze zo dorstig is geworden. laat jullie nog wel weten hoe het verder gaat
Maar als het nergens te zien is dat het lekt, waar heeft ze dan al het kvs gelaten , ik bedoel, het is nu wel meer dan 4 liter…
:

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Als nergens te zien is dat het lekt, maar het verdwijnt wel, dan ligt het voor de hand dat het door de motor wordt verbrandt. Oftewel een lekke kop, of pakking.
Eveneens ben ik tevens ook.
Een XM uit ‘92 met 3 ton+ op de teller?
Ik zou dat afpersen maar even laten zitten. Straks gaan je leidingen of radiator stuk en wordt je portemonnee afgeperst. Voor zover ik weet volstaat een 4-gastest en kun je bij elke apk-boer laten doen, daarbij worden de uitlaatgassen gemeten en bij zo’n hoog kvs-verbruik moet je die koelvloeistof wel in de uitlaatdamp terugvinden lijkt mij. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt
Overigens was het bij mij gewoon de afsluitdop van het koelvloeistofreservoir die z’n werk niet meer deed. Maar dan moet het op de plek waar het slangetje uitkomt behoorlijk smerig zijn.
Je kunt ook nog kijken hoe de motorolie eruit ziet, als die de kleur van bailey’s heeft ziet het er niet best uit - dan zit er water in de olie - maar je kan dan voor de zekerheid nog olie verversen en kijken of die weer verkleurt.
Maar hou je ff het volgende voor: Je hebt geen lekke koppakking tot het tegendeel bewezen is, da’s minder zweten. Als iedereen roept dat je een lekke koppakking zou kunnen hebben, zou je nog gaan denken dat het echt waar is ook…
Groetjes Erik!