Volgens de aankoopbrochure van de XM club staat idd dat het een 16V “kwaaltje” is met advies een auto niet aan te schaffen tenzij de prijs zo laag is, zodat je een motorrevisie kan realiseren.
Ik ben ook bang dat het geluid steeds erger gaat worden





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tja, beide auto’s (de 2 liter automaat en de 90-er V6) laten staan…..
Geen bijzondere auto’s en te duur. De 2 liter heeft idd kantelende zuigers en een after-market lederen interieur, dus niet origineel en ik vind het lelijk.
De V6 is een typische rampenbak in mijn ogen, ik heb er 1 gehad. De elektronica is een absolute ramp. Type 1 V6 wordt pas goed vanaf modeljaar 1993. De beste is een type 1 V6 van modeljaar 1994 die tegen de serie 2 aan hikt. De looks van een serie 1 (dus met het mooie dashboard) met de betrouwbaarheid van een serie 2.
Je wilt niet sleutelen? Koop dan een C5, Xantia of 1 van de allerlaatste XM’s…..En let wel, de nieuwe onderdelen van XM’s worden schaars en daardoor duur.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De verkoper zei al dat het interieur er later in gezet was, dat vond ik al raar! maar lelijk vind ik het niet hoor
T’is niet zo dat ik nooit wil sleutelen, maar wil gewoons weer eens lekker rijden tijdens de restauratie van mijn ID waar ik wekelijks aan werk
Misschien kan ik beter op zoek gaan naar een andere 16V of een turbo want rijden in een C5? No Thanx
Groet
Heb nog nooit in een 16V gereden maar wel veel in een tct en het eerste type V6. Met de tct haal ik op lange afstanden met max 130 1 op 11. In de stad gaat het snel naar 1 op 8 a 9. De V6 is min 1 op 10 en max 1 op 7 a 8. Het geluid van de V6 vind ik geweldig. Maar een tct heeft ook voldoende pep.
En ik zou idd naar andere exemplaren op zoek gaan. Deze zijn toch wel flink aan de prijs. Heb een aantal maanden geleden nog een vrij zorgeloze V6 VSX gekocht voor 500 Euro. Aankoopkeuring gedaan: alleen een hoesje en een handremkabel. Nu doorverkocht aan een goede vriend die ff geen vervoer had. Voor 500 Euro lach je echt iedereen uit. Er staat nu een V6 voor 350 Euro bij het Motorhuis (sorry voor deze namedropping). Kun je haast geen buil aan vallen. Zit alleen geen APK meer op. Ga naar een goeie specialist en laat voor 1000 Euro onderhoud verrichten (bij wijze van spreken) en je lacht iedereen uit.
Maar goed, zo heeft iedereen zijn verhalen en voorkeuren
Groet,Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik twijfel nog steeds, het is echt een XM die bij mij in de smaak valt Wil er graag één kopen om te houden waarmee ik ook dagelijks woon/werk kan doen zonder de bank te breken
Ik heb eens een XM gehad met 160 k waar de automaat begon te slippen, en revisie kosten boven de 3000 euro uitkwam. Dat zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden. Toch? Verder is deze auto tiptop Hier nog een foto van het interieur. Is het houten stuur en Selecteur een originele optie?
Niet mijn smaak maar het ziet er wel allemaal netjes uit.
Valt me trouwens op dat er op de knoppenrij op het dashboard 2 knoppen met een ledje zijn ?
Was me nog niet opgevallen. Weet je hoe het zit met dat stuur en Selecteur v/d automaat?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
super.alexander schreef:Was me nog niet opgevallen. Weet je hoe het zit met dat stuur en Selecteur v/d automaat?
Stuur en selecteur zijn niet origineel. Trouwens, er is een terug-roepactie geweest van Citroen waarbij de auto’s met kantelende zuigers van een nieuwe set betere zuigers werden voorzien. Het is vreemd dat deze auto die behandelijk niet heeft gehad, je gaat daar door denken dat ie nooit bij een échte dealer is geweest voor onderhoud. Dan de prijs…. deze auto is duur. Helemaal als je in ogenschouw neemt dat de zuigers brak zijn. Ok, hij kan er oud mee worden, maar geef toe het hoort gewoon niet én het is een rotgeluid…. voor mij reden genoeg om em te laten staan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben het eens met Waterman. Je wordt een beetje (erg) verliefd op zo’n auto, maar dat gaat weer over als je hem hebt. Hij is mooi, maar veel te duur en die andere vraagt hij €6300 voor, dat is buitensporig belachelijk, €1000 is dik betaald en dan moet hij goed in orde zijn want anders is 500 nog te veel. Ik kon een mooie witte XM kopen van 1991 voor €150.
Het zijn geweldige en prachtige automobielen, maar ze zijn helaas weinig waard. Ik heb een mooie en goede TCT van 94 die ik niet meer gebruik, geschorst omdat hij piekfijn in orde is, maar geen stuiver opbrengt. Staat in een verwarmde ruimte gewoon op de vloerbedekking mooi te wezen.
Han S schreef:
Staat in een verwarmde ruimte gewoon op de vloerbedekking mooi te wezen.
je hebt toch wel de accu eraan zitten he, dan kun je nog eens rustig achterin gaan zitten om een boek te lezen in alle rust en comfort
wat dioe andere betreft van 6300, voro een rug mee zat(?) je op de vraagprijs van een poepmooie witte exclusive v6 full options… ergens in borculo geloof ik…
waterman771 schreef:super.alexander schreef:Was me nog niet opgevallen. Weet je hoe het zit met dat stuur en Selecteur v/d automaat?
Stuur en selecteur zijn niet origineel. Trouwens, er is een terug-roepactie geweest van Citroen waarbij de auto’s met kantelende zuigers van een nieuwe set betere zuigers werden voorzien. Het is vreemd dat deze auto die behandelijk niet heeft gehad, je gaat daar door denken dat ie nooit bij een échte dealer is geweest voor onderhoud. Dan de prijs…. deze auto is duur. Helemaal als je in ogenschouw neemt dat de zuigers brak zijn. Ok, hij kan er oud mee worden, maar geef toe het hoort gewoon niet én het is een rotgeluid…. voor mij reden genoeg om em te laten staan
Bedankt jongens voor jullie feedback
Salut
Ja, ik ga er regelmatig even lekker in zitten te relaxen en bedenk dan wat een geweldige wagens het zijn. Hopelijk maak ik het nog mee dat een bepaalde limburgse minister het voor elkaar krijgt dat ik die paar kilometers die ik er mee rijd betaalbaar worden. Nu is hij gewoon veel te duur en ik moest gewoon de keus maken. We hebben nog een Peugeot 206XS (weinig comfort) en een bijna 40 jaar oude Jaguar, dus de keus viel op de XM met veel pijn.
On topic: ik begrijp niet dan mensen 6300 euro durven vragen voor een XM van 1990. Ik kreeg een beste bod van 900 euro en mijn TCT is echt hardstikke goed in orde.









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Tja, alles is een keuze. Een 16v automaat is in de basis een prima keus. De automaat heeft bij deze motor weinig te lijden en gaat daardoor minder vaak stuk.
De kantelende zuigers horen niet, maar zoals Marco al zei is het behalve irritant niet schadelijk. Mijn 1e XM had er last van, en die is ermee over de 3 ton gekomen en rijdt nog steeds rond.
Het interieur vind ik echt spuuglelijk. Die aftermarket plasticlook houtrommel is niks voor mij, en aftermarket leer bij een XM is ook erg jammer.
De prijs is idd te hoog. Dit betaal je bij een specialist voor een mooie V6 van de laatste bouwjaren, met garantie.
Domme vragen bestaan niet.
Even een oud topic afstoffen Tijdje terug toch die 16V aangeschaft, had behoorlijk wat van de prijs af kunnen krijgen en ben aan de slag gegaan.
Kop eraf, carter er onderuit en nieuwe zuigers gekocht. De zuigers zitten er inmiddels in. Maar kwam een probleempje tegen Bij het terugplaatsen van de oliepomp kwam ik er achter dat ik de pompketting gewoon met de hand kan verdraaien, dat was niet zo bij demontage. Ik zie dat het tandwiel op de krukas ook gewoon meedraaid. Weet iemand hoe dat hoort te zitten
Ik zal later wat foto’s plaatsen van de opratie
Alvast bedankt!
Carter er onder uit
Nieuwe Zuigers, eigenlijk zie ik het verschil niet met de oude zuigers behalve misschien de kleine “uitsparingen” aan de zijkant van de zuigers.
Zuigers erin
Cilinderkop er weer op, nieuwe distributieset en waterpomp gemonteerd, starten et voila, motor loopt als een zonnetje het geluid is weg