1 van de 2
 1 2 Volgende > 

DTRL’s in mistlampen
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212

- C5 break exclusive
Gepost: 05 augustus 2008 03:59 AM

Misschien dat dit onderwerp al eens ter sprake is geweest, maar
zou het mogelijk zijn om de mistlampen om te bouwen naar DTRL’s?

Je zou dan een schakeling moeten ontwerpen die spanning aan de lampen geeft als het contact aan staat, en het circuit onderbreekt als je je dimlicht aanzet. De acterlichten blijven uit zolang je de rijverlichting aan hebt.
Eviltwin, weet jij inmiddels wat voor soort pitjes het zijn?

Een paar jaar geleden heb ik in een apres vente iets gelezen over dimdip voor XM’s die naar scandinavie werden geëporteerd. Onder het handschoenkastje zou er dan als ik het me goed herinner een extra relais moeten worden geplaatst.
Is ook een mogelijkheid, als DTRL in mistlampen niet kan of mag of beide.
Er schijnen ook sytemen te zijn waarbij je overdag met groot licht rijdt dat op kwart vermogen brandt. Hier gaat mijn voorkeur niet naar uit.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 augustus 2008 12:01 PM
  [ # 1 ]

Day Time Running Light

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 05 augustus 2008 03:46 PM
  [ # 2 ]

Re: DTRL’s in mistlampen

citrohanxm schreef:

Misschien dat dit onderwerp al eens ter sprake is geweest, maar
zou het mogelijk zijn om de mistlampen om te bouwen naar DTRL’s?

Je zou dan een schakeling moeten ontwerpen die spanning aan de lampen geeft als het contact aan staat, en het circuit onderbreekt als je je dimlicht aanzet. De acterlichten blijven uit zolang je de rijverlichting aan hebt.

Hella biedt zoiets aan als kit, voordeel hiervan is dat je dan ook de officiële typegoedkeuring hebt als DTRL, als je zelf gaat klussen heb je dat niet en kan je een boete krijgen.

Een mistlamp blijft een mistlamp, in het glas staat een ECE keurmerk met (B) van brouillard oid. Ook al bouw je er een andere pit in.

Het nadeel van die kits is dat ze universeel zijn of specifiek voor een paar types Golf en ze dus op je Xm geklust moeten worden, ergens in de buurt van je huidige mistlampen. Mooi wordt het niet.

Eviltwin, weet jij inmiddels wat voor soort pitjes het zijn?

Voor de C6 weet ik het niet, maar de C5 gebruikt HP24W pitten als DTRL. De p308 echter gebruikt P21W (standaard signaallicht pit) De C5-3 gebruikt ook een ander type richtingaanwijzer: PSY24W. Da’s volgens mij een kleurloze bol die geel straalt.

Een paar jaar geleden heb ik in een apres vente iets gelezen over dimdip voor XM’s die naar scandinavie werden geëporteerd. Onder het handschoenkastje zou er dan als ik het me goed herinner een extra relais moeten worden geplaatst.
Is ook een mogelijkheid, als DTRL in mistlampen niet kan of mag of beide.
Er schijnen ook sytemen te zijn waarbij je overdag met groot licht rijdt dat op kwart vermogen brandt. Hier gaat mijn voorkeur niet naar uit.

Bij zo’n systeem zouden de achterlichten blijven branden, dus het telt niet als DTRL.

Audi/VW gebruiken een DTRL systeem waarbij via MOSFETs oid de verstralers op 30% draaien. Dit geeft m.i een lelijk lichtbeeld (oud geel) bovendien zitten ze te ver naar het midden van de auto.

Je kan dan beter gewoon met dimlicht rijden.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 augustus 2008 01:21 AM
  [ # 3 ]

Bij de C6,zijn het 7watt pitten die heel lang mee gaan. Wink

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 augustus 2008 01:33 AM
  [ # 4 ]

Kan iemand mij uitleggen waarom je dit zou willen? Wat is er op tegen om gewoon met je dimlichten aan te rijden?  Confused

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 06 augustus 2008 01:52 AM
  [ # 5 ]

Scheelt toch weer een handeling… En mogelijk is het energieverbruik van die daglichten wat lager?
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 471

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 06 augustus 2008 02:01 AM
  [ # 6 ]

In m’n AX heb ik een schakeling gebouwd voor de mistlampen. Ze gaan gedimd aan zodra het stadslicht aangaat. Met de schakelaar van de mistlampen kan ik ze vervolgens op 100% laten branden.

Profiel  

citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank

- C5 break exclusive
Gepost: 06 augustus 2008 02:55 AM
  [ # 7 ]

Re: DTRL’s in mistlampen

Hella biedt zoiets aan als kit, voordeel hiervan is dat je dan ook de officiële typegoedkeuring hebt als DTRL, als je zelf gaat klussen heb je dat niet en kan je een boete krijgen.

Een mistlamp blijft een mistlamp, in het glas staat een ECE keurmerk met (B) van brouillard oid. Ook al bouw je er een andere pit in.

Ja dat zou er amateuristisch uitzien, zo van ik wil wel maar kan niet.

Het nadeel van die kits is dat ze universeel zijn of specifiek voor een paar types Golf en ze dus op je Xm geklust moeten worden, ergens in de buurt van je huidige mistlampen. Mooi wordt het niet.

precies. dat is dus geen goede oplossing
misschien is wat Bossie met zijn mistlampen heeft gedaan het meest logische.

or de C6 weet ik het niet, maar de C5 gebruikt HP24W pitten als DTRL. De p308 echter gebruikt P21W (standaard signaallicht pit) De C5-3 gebruikt ook een ander type richtingaanwijzer: PSY24W. Da’s volgens mij een kleurloze bol die geel straalt.

Dank je wel hiervoor.  7 pitten duur systeempje

Audi/VW gebruiken een DTRL systeem waarbij via MOSFETs oid de verstralers op 30% draaien. Dit geeft m.i een lelijk lichtbeeld (oud geel) bovendien zitten ze te ver naar het midden van de auto.

Je kan dan beter gewoon met dimlicht rijden.

Dit systeem is ook in de handel voor motorrijders zag ik. Het heet dacht happylight. (ot) de motorrijder die het heeft herken je aan de vliegen tussen zijn tanden.
Enige tijd geleden is de wetgeving met betrekking tot het voeren van mistlampen overdag veranderd. Voor dingen te gaan veranderen eerts maar eens zoeken hoe het nu kan. Dimdip zonder achterlichten? En mag dat dan ook in Belgie en Frankrijk?

Hoi

Profiel  

citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank

- C5 break exclusive
Gepost: 06 augustus 2008 03:02 AM
  [ # 8 ]

DTRL’s in mistlampen

par eXeMple! schreef:

Kan iemand mij uitleggen waarom je dit zou willen? Wat is er op tegen om gewoon met je dimlichten aan te rijden?  Confused

ja het is enigszins mierenn..ij, het scheelt ongeveer 130 watt
voor en achter 150 watt of
voor 24 watt met DTRL’s.
per jaar zo’n 10 a 15 liter brandstof.

Hoi

Profiel  

citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank

- C5 break exclusive
Gepost: 06 augustus 2008 03:09 AM
  [ # 9 ]

DTRL’s in mistlampen

Bossie schreef:

In m’n AX heb ik een schakeling gebouwd voor de mistlampen. Ze gaan gedimd aan zodra het stadslicht aangaat. Met de schakelaar van de mistlampen kan ik ze vervolgens op 100% laten branden.

Ziet er goed uit.
Is dat in deze opstelling legaal; parkeerlichtjes en mistlampen tegelijk?

Denk dat de oorspronkelijke opzet voor GE; de dimdips het beste is.
(GE grande exportation zijn toch de auto’s voor Scandinavië???)
Hoe heb je je mistlampen lampen geknepen? (Neem aan dat ze met een relais geschakeld zijn vanuit de parkeerlicht/stadslicht schakelaar)

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten

Gepost: 06 augustus 2008 12:58 PM
  [ # 10 ]

Misschien is wat Bossie met zijn mistlampen heeft gedaan het meest logische.

In m’n AX heb ik een schakeling gebouwd voor de mistlampen. Ze gaan gedimd aan zodra het stadslicht aangaat.

Is dat in deze opstelling legaal; parkeerlichtjes en mistlampen tegelijk?

Dit is dus illegaal; zowel het voeren als het omklussen.

Het levert bovendien nauwelijks brandstofbesparing op tov gewoon dimlicht voeren (wat wel legaal is)

Dus logisch is de bossie oplossing helaas niet.

Enige tijd geleden is de wetgeving met betrekking tot het voeren van mistlampen overdag veranderd. Voor dingen te gaan veranderen eerts maar eens zoeken hoe het nu kan.

Er is niks wezenlijks veranderd mbt het voeren van mistlicht vóór, je mag dit nog steeds alleen maar doen als de omstandigheden dat eisen en toelaten, mist dus of zware regenval; al levert het dan vooral verblinding op voor jezelf Wink

Dimdip zonder achterlichten? En mag dat dan ook in Belgie en Frankrijk?

Nee, er is een actief gedoogbeleid voor auto’s die voldoen aan de DTRL typegoedkeuring of auto’s met zgn appèlverlichting, zelf klussen en met (half) dimlicht aan rijden wordt in Frankrijk zeker niet gewaardeerd. Net als in Nederland is de verkeerswet nog niet aangepast aan de nieuwe technieken.

Chauffeurs met legale DTRL worden zowel in Nederland als Frankrijk met regelmaat al staande gehouden. Die komen dan nog onder een boete uit omdat hun auto voldoet aan de DTRL typegoedkeuring. Kun je nagaan hoe vaak je met illegaal spul gepakt zult worden.

in de familie

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 06 augustus 2008 02:17 PM
  [ # 11 ]

Het is natuurlijk leuk om t eklussen aan je auto als alles al gedaan is, maar het nut hiervan… 10-15 ltr besparing p/j ? ga dan geen auto rijden denk ik zelf zo…

Kijk ALS je met je lichten wilt klussen, maak dan een soort parkeerstand voor je dimlicht ofzo die je naar keuze links en recht kunt laten branden.

Das wel handy als je er wel MAG parkeren maar liever niet ove rhet hoofd gezien wilt worden…

Zo’n audi stand zullen we maar zeggen

Profiel  

citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank

- C5 break exclusive
Gepost: 06 augustus 2008 03:57 PM
  [ # 12 ]

Onderwerp: DTRL’s in mistlampen

gompy58 schreef:

Het is natuurlijk leuk om t eklussen aan je auto als alles al gedaan is, maar het nut hiervan… 10-15 ltr besparing p/j ? ga dan geen auto rijden denk ik zelf zo…

Kijk ALS je met je lichten wilt klussen, maak dan een soort parkeerstand voor je dimlicht ofzo die je naar keuze links en recht kunt laten branden.

ja op die 2500 euro brandstofkosten per jaar is het natuurlijk peanuts, en waarom ik het wil is me ook niet geheel helder.
Als het mogelijk is om zonder veel problemen een dimdip te activeren, (dat ziet de politie tocj niet overdag) dan moet het maar zoiets worden.
dank iedereen en sluiten maar

Profiel  

Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 06 augustus 2008 04:21 PM
  [ # 13 ]

Zoals ik het gedaan heb is niet de manier die jij wilt. Echter, ipv m’n mistlampen aan te schakelen te sturen door m’n stadslicht kun je ook als bron een voeding nemen die geschakeld is via je contactslot. Dan krijg je de werking die jij wenst.

Hoe (il)legaal mijn oplossing is? Volgens de keuring op de lampen zelf is het illegaal, het zijn immers mistlampen. Echter, wanneer ik naar bijvoorbeeld de Ford S-Max kijk, die heeft dit standaard. Zodra de verlichting aangezet wordt, geven de mistlampen een gedimd licht. Wanneer de mistlampen daadwerkelijk worden aangezet, gaan ze op volle sterkte branden.

Ik ben overigens nog niet aangehouden omdat ik de mistlampen zo heb geschakeld. In werkelijkheid branden ze minder fel dan dat het in het filmpje lijkt. De mistlampen branden op 10%. Hiervoor zijn dimmers gebruikt die voor halogeen geschikt zijn.

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten

Gepost: 07 augustus 2008 04:55 PM
  [ # 14 ]
Bossie schreef:

Hoe (il)legaal mijn oplossing is? Volgens de keuring op de lampen zelf is het illegaal, het zijn immers mistlampen.

Dat is dus het punt, je rijdt dus nu als je stadslicht of dimlicht aan hebt altijd met mistlampen aan, dat mag gewoon niet.

Echter, wanneer ik naar bijvoorbeeld de Ford S-Max kijk, die heeft dit standaard. Zodra de verlichting aangezet wordt, geven de mistlampen een gedimd licht. Wanneer de mistlampen daadwerkelijk worden aangezet, gaan ze op volle sterkte branden.

Als dit systeem gecertificeerd is als DTRL dan moeten ze uitgaan zodra het dimlicht aangaat (dat doen de jouwe niet)

Voor dagrijlichten is volgens mij ook een lichtbeeld voorgeschreven dat niet overeen zal komen met een standaard mistlampbeeld.

Dit soort rommeloplossingen leiden tot niks:
-overdag met dimlicht rijden wordt gewoon gedoogd, kost je max 10eur aan brandstof per jaar, de winst is nog kleiner als je de boel schakelt icm stadslicht
-door zelf DTRL te klussen klussen loop je het risico op een boete van 60eur voor het illegaal voeren van mistlicht EN 60eur voor de overtreding van het voertuigreglement (geen goedwerkende mistlampen)
-je bent anderen tot last door verblinding en verstrooiing.

in de familie

Profiel  

Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 07 augustus 2008 06:53 PM
  [ # 15 ]
eviltwin schreef:

Dat is dus het punt, je rijdt dus nu als je stadslicht of dimlicht aan hebt altijd met mistlampen aan, dat mag gewoon niet.

Echter, wanneer ik naar bijvoorbeeld de Ford S-Max kijk, die heeft dit standaard. Zodra de verlichting aangezet wordt, geven de mistlampen een gedimd licht. Wanneer de mistlampen daadwerkelijk worden aangezet, gaan ze op volle sterkte branden.

Als dit systeem gecertificeerd is als DTRL dan moeten ze uitgaan zodra het dimlicht aangaat (dat doen de jouwe niet)

Dat doen ze bij de S-Max ook niet, daar blijven ze ook branden bij dimlicht.

eviltwin schreef:

-je bent anderen tot last door verblinding en verstrooiing.

Dat is ook zwaar overdreven, knappe vent als jij verblind wordt door mijn mistlampen die op ongeveer 10% branden. Dit is ook de reden waarom ik ze zover mogelijk heb gedimd, om te zorgen dat je er niet door wordt verblind.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook