









Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Terug van vakantie. Dikke twee weken Frankrijk met het tentje en het was heerlijk.
Met een nieuwe waterpomp erop is het allemaal goed gegaan. We hebben ruim 4000 km gereden en de schade is:
- wieldop eraf
- parkeerdeukje van een aap die zijn deur tegen mijn bixie heeft opengegeooid. Altijd jammer.
- er is nu toch weer iets meer speling op dat asje van de dieselpomp
Tevreden: toch wel. Gereden 4100 km op 215 liter diesel is toch heel netjes.
Nu die snelheid waar ik over klaagde. Er hebben twee volle tankjes shell v-powerdiesel ingezeten inmiddels.
Met volle bepakking en twee personen reed ie ook behoorlijk. Op de route del sol op de heenweg met z’n heuvel-op-heuvel-af snelweg ging ie soms wel met maar 80 omhoog, maar meestal tussen de 90 en 100, en op vlakke weg reed ie prettig bij 110-120. De dieselpomp leek zelfs helemaal niet meer te lekken (warme motor, warmer weer, metaal zet uit, zoiets is mijn theorie). Later de vakantie reed ie ook helemaal beter. Ik dacht, het bixie is in frankrijk en daar voelt ie zich beter..
Dit laatste gevoel werd helaas versterkt op de terugweg. Vanaf net iets onder Tours tot aan Lille reed ie super. Gewoon soepeltjes en met voldoende trektracht tussen de 120 en 130 (zelfs heuvelop met 120). Bij Lille stonden we vervolgens een half uur in de file voor de peage en daarna was het opeens eens tuk minder. Tot 110 reed ie lekker (en om daar te komen moest ik vanaf 80 plankgas) en als ik harder dan 110 wilde moest ik plankgas gaan. Tot aan groningen werd dit ook niet beter meer.
Wat kan er nu aan de hand zijn?
Ik vind dat een bx diesel, met nu 230.000 op de klok en die 1 op 19 rijdt, en goed klinkt verder, gewoon 130 moet kunnen rijden als ik dat wil en al helemaal 120.
Mijn ideeen over wat er mis kan zijn:
- dieselpomp levert gewoon niet meer genoeg druk. Bij een volle tank rijdt de auto namelijk beter (omdat er meer druk is???).
- Af en toe mist de motor een cilinder. Geen idee of het zo is of hoe ik daar achter kom.
- vuile sproeiers
Heeft er iemand raad voor mij?
-
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Sterker nog, zo’n auto moet volgens mij gewoon richting de 160 kunnen (op teller).










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
de snelheden die ik opgeef zijn wel de goede, mijn bx heeft namelijk, hoe merkwaardig dan ook, geen tellerafwijking. Als ik 120 rij op de teller geeft de navigatie 122 aan.
maar je hebt gelijk. Hij zou zeker harder moeten gaan.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Poekoek schreef:Sterker nog, zo’n auto moet volgens mij gewoon richting de 160 kunnen (op teller).
Mee eens, met mijn BX 19 Tgd(zelfde motor) haalde ik makkelijk 150






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Volgens mij heeft forummer Harm zijn oude TZD S (met EGR, dus minder PK’s) wel eens rond de 160 op de GPS gehaald. OK, die auto was perfect, maar toch.
Heb je ook op VPower diesel door Frankrijk gereden, of op supermarkt-diesel? Tank geen supermarkt-diesel. Wat je in Frankrijk goedkoop haalt is ook wel echt naar de prijs; het is soms ronduit viezigheid, aangelengde mislukte kerosine ofzo, op de lucht af te gaan. Die rommel gaat soms schuimen als het warm wordt; als je een lange rit maakt kan dat dus fout gaan. Ik heb er matige ervaringen mee; met de Evasion tank ik sowie so alleen maar premium diesel en dat hebben ze niet bij de supermarkten.
Een verbruik van 1:19 op de snelweg is wel wat aan de zuinige kant en daar moet je dan ook geen topprestaties bij verwachten, mogelijk staat de pomp iets te zuinig ingesteld. Zo’n pomp afstellen is echter een lastige klus.
Ik scoorde op de Franse tolweg met de 19TGD break met steevast 130 - 140 (en 160 haalde ie echt wel) niet veel beter dan 1:16 ofzo; met de turbodieselbreak was het richting 1:11.5 - tandje harder en met de ramen open enzo…
Ich bin ein Breaker










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
De auto is inderdaad erg zuinig. Ook op de snelweg met volle bepakking. Maar goed, ik rij dan ook amper boven de 120.
Ik denk dat supermarkt diesel wel eens de kwade genuis zou kunnen zijn. Ik heb de hele vakantie alleen maar goede diesel erin gedaan, alleen bij de laatste volle tank Champion diesel. Daar reed de auto vervolgens een halve tank heel goed op en daarna dus niet meer goed. Nu zit er weer goede diesel in trouwens.
Ik kijk wel hoe de motor het doet na een nieuwe tank v-power.
Afstelling van de dieselpomp: kan alleen een dieselspecialist daar iets aan doen? Zoeizo eerst de auto nog maar eens naar de garage om die speling op te lossen.
De voorste veerpoten van de bix zijn komen ook sinds 2000 km krakend omhoog. Ik heb geprobeert ze te smeren met nieuwe lhm, mar dat werkt niet. Hoe en waarmee kan ik het beter doen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ons Xsaar deed over de tol 1 op 15, volle bepakking 4 personen, en een bak op het dak. Airco, en de hele weg 130-140. En inderdaad, ons Xsaar had ook geen problemen met supermarkt diesel..
Dat is dus ook de 1.9D motor. (DW8)



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
karel schreef:Heb je ook op VPower diesel door Frankrijk gereden, of op supermarkt-diesel? Tank geen supermarkt-diesel. Wat je in Frankrijk goedkoop haalt is ook wel echt naar de prijs; het is soms ronduit viezigheid, aangelengde mislukte kerosine ofzo, op de lucht af te gaan. Die rommel gaat soms schuimen als het warm wordt; als je een lange rit maakt kan dat dus fout gaan. Ik heb er matige ervaringen mee; met de Evasion tank ik sowie so alleen maar premium diesel en dat hebben ze niet bij de supermarkten.
Ik heb die ervaringen totaal niet met supermarkt benzines. Als dat spul slecht zou zijn dan zouden er niet zoveel mensen tanken. Nu kan ik me voorstellen dat je bij hele nieuwe motoren, zoals HDi, echt geen troep kunt gebruiken. Maar nogmaals deze ervaringen zijn mij totaal onbekend.
Excuus voor de off-topic.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
hmmm… Tsja, ik weet het ook niet. Opvallend waren de vallende prestaties tijdens die rit wel. Eerst met gemak 130 en daarna met moeite 110. Op 1 tank supermarktdiesel..
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Net eens tuk snelweg gereden op ‘goede’ diesel en hij rijdt weer gewoon 120 zoals het moet.
Ergens de komende weken de dieselpomp deels reviseren en dan is ie helemaal weer super.
Iets heel anders: door een speling van het lot moet de tzd misschien al weer weg. Moeten is een groot woord, ik rij er nog lekker in door, maar ipv heel veel kilometers tussen nederland en Duitsland die mij te wachten stonden, is het nu waarschijnlijker dat ik een half jaar in Spanje (San Sebastiaan) ga bivakkeren. In dat geval gaat er zeker geen dure (wegenb.) diesel mee, maar geen auto of een goedkope auto. Jammer dus want ik ben heel tevreden met deze Bix.
Onder voorbehoud staat ie dus te koop nu. Ik moet er even over nadenken, maar als er interesse is laat het dan maar weten. Hij moet nog niet weg, maar hij mag eventueel weg. Er is veel aan gedaan de afgelopen 6.000 km
- nieuwe accu
- nieuwe olie/filter
- nieuwe brandstoffilter
- nieuwe distributie
- nieuwe waterpomp
- nieuwe ruitenwisserbladen (er komt nog een nieuwe mechaniek voor op)
- diverse nieuwe koelslangen
- diverse nieuwe brandstofslangen
- goede remblokken voor en achter
- lhm olie ververst
- 4 nieuwe comfortbollen
- stuurhoesjes vervangen
- voorbanden 6.000 km oud
- achterbanden ca. 10.000 km oud
- middenarmsteun!
- APK tot en met maart
- verbruik 1 op 19
PB maar als je interesse hebt.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik weet niet of je wanneer weer terug komt genoeg gaat rijden om een diesel te kunnen rijden, maar misschien is het een idee om hem te schorsen? Als ik kijk wat je aan de bix hebt gedaan zul je er bepaald niet beter op worden met de verkoop.










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Auto’s wordt ik zeker niet beter van (financieel).
Kijk: Als iemand er voldoende geld voor over heeft, kan ik met diegene praten. Het is geen 500 euro bix vind ik. En ja, financieel is het zoiezo bagger, maar beter nu verkopen dan een jaar lang een diesel mee hebben waar ik nog ca. 10.000 mee zal rijden als ik naar Spanje ga.
Ik heb die auto gekocht om er 25.000 + per jaar mee te rijden. Zoals het er nu naar uit ziet gaat dat bij lange na niet lukken en betaal ik wel 190 euri per kwartaal aan de vrienden bij de belasting. Schorsen komt zoiezo niet uit voor mij, ik weet namelijk toch niet wat ik over een jaar of twee jaar, of drie jaar doe. De TZD was bedoelt voor een jaar goedkoop rijden.
Als ik weinig rij koop ik liever een echt leuke (project) auto. Zoals een type 1 BX (die ik net heb weggedaan), of een GSA. Die zijn het in mijn ogen ook waard om eventueel te stallen. Ik ga niet een auto uit 1991 stallen of schorsen.
Ik rij er blij in verder. Voorlopig hoeft ie niet weg, want ik ben ook nog niet weg en de auto is me (nog) niet te duur. Als iemand er echter wel een realistisch bedrag voor over heeft, dan zal ik daar wel serieus over nadenken. Hij komt zoiezo niet op Marktplaats te staan voorlopig.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
CitZX1.8iFurio schreef:hmmm… Tsja, ik weet het ook niet. Opvallend waren de vallende prestaties tijdens die rit wel. Eerst met gemak 130 en daarna met moeite 110. Op 1 tank supermarktdiesel..
Wat je daar soms krijgt - ik weet ‘t niet. Maar het is heel wisselend, en soms is het ook net of je zware stookolie staat te tanken. De auto roet dan ook merkbaar meer.
Dat iedereen dat tankt in Fr is heel logisch: alle andere pompen zijn een heel stuk duurder, en brandstof is in Fr sowie so al best prijzig. Het zijn net nederlanders af en toe….
Ik zat nog te denken: een klein luchtlekje in je brandstofcircuit kan in combinatie met zware diesel ook nog voor narigheid zorgen. De pomp zuigt dan eerder lucht aan dan diesel, en dus gaat de motor wat minder goed lopen. Dat kan heel subtiel beginnen. Als de pomp al wat lekte kan het daar mee te maken hebben.
Ich bin ein Breaker










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Even een vraagje:
Ik ga morgen nog even het ruitenwissermechaniek vervangen, maar ik ben mn Haynes kwijt. Onhandig.
Heeft iemand wat tips of uitleg over hoe het ruitenwissermechaniek te vervangen?
Heel erg bedankt alvast.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)