Bossie schreef:eviltwin schreef:Als dit systeem gecertificeerd is als DTRL dan moeten ze uitgaan zodra het dimlicht aangaat (dat doen de jouwe niet)
Dat doen ze bij de S-Max ook niet, daar blijven ze ook branden bij dimlicht.
Ik ben niet bekend met de S-max, maar als het daglicht blijft branden icm het dimlicht dan zal dat een boete opleveren, ook al heeft de lens een DTRL goedkeuring.
Art. 41: Bijzondere lichten
Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren.
Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.
Bij het besluit van 31 augustus 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement met betrekking tot verlichting (Stb. 394) is artikel 5.2.57 van het Vtr gewijzigd in die zin dat personenauto’s mogen zijn voorzien van dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262). Daarbij is over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.
De betrokken wijziging van artikel 41, eerste lid, RVV 1990 heeft deze omissie hersteld. Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=685&Itemid=31
Bossie schreef:eviltwin schreef:-je bent anderen tot last door verblinding en verstrooiing.
Dat is ook zwaar overdreven, knappe vent als jij verblind wordt door mijn mistlampen die op ongeveer 10% branden. Dit is ook de reden waarom ik ze zover mogelijk heb gedimd, om te zorgen dat je er niet door wordt verblind.
Tja als men het niet kan zien kan je ze net zo goed uitzetten, waarom zitten ze er dan nog op?...er zijn mensen die zich al storen aan het DTRL van bijv een C6 dus overdreven is het zeker niet.
Ik stoor me ook aan die Audi/VW oplossing waarbij het grootlicht op een laag pitje brandt. Vooral omdat het lelijk is.
Waar het om gaat is dat je een lens met lichtbeeld dat niet bedoeld is voor klaarlichte dag (een mistlamp) unjuist gebruikt en dat is per definitie onnodig en storend vanwege verblinding en verstrooiing.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije