




















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
garagestmarien schreef:Dat er iets stuk gaat is zeker waar. Dat mag ook na meer dan twintig jaar auto zijn. Maar 1000 voor een beurt vind ik erg hoog. Ook voor een dealer.
Citroen c32 Hilton XLS





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ok, de laatste kleine beurt na 10.000 km kwam op 730 euro, dus ik rond het even naar boven af om op een gemiddelde per 10.000 km uit te komen. Die 730 euro was voor: APK, olie+filter, voorraadbol vullen, fusiekogel vervangen, remmen ontluchten, uitlaat voorpijp lassen.
Laat ik het anders zeggen, wat denken jullie dan dat je gemiddeld per km kwijt zou moeten zijn?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Teruglezend zie ik dat sans-pareil 14 cent/km aan onderhoud noemt, dat is dus 1400 euro per 10.000 km. Dan is mijn 1000 euro toch niet zo gek? (Misschien is het punt dat ik al het onderhoud onder ‘beurt’ noem.)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij sans-pareil zit daar ook de aanschaf bij van speciaal gemaakte onderdelen die echt niet goedkoop zijn. Dat kan je niet als richtgetal nemen.
Bij die beurt van jouw zaten naast de beurt nog meer dingen. Ik begreep dat je voor een beurt alleen 1000 euro rekende, inderdaad.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Laatste beurt met wat reparaties (silentblokken voorwielophanging o.a.) was bij mij na 13000km bijna 900,= Maar dat vind ik echt een uitschieter naar boven…......
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
even ter vergelijk, of mischien helemaal niet. Maar mischien toch…
ik rijdt nu een ford mondeo diesel en de laatse beurt(Mei) waarbij 4 remschijven + blokken zijn vervangen en een gescheurde turboslang is vernieuwd + grote beurt .............. voor € 1500,-
Het enige voordeel wat ik hierbij kan bedenken is dat ik pas over 20000 km hoef terug te komen







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
wat denk ik ook een veelgehoord punt van kosten is (klinkt triviaal maar toch) dat de vloeistoffen (olie, ruitesproeier en bij een CX lhm) veeel meer kosten als de monteur dat bijvult. Lekker van tevoren thuis doen dus.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Michelangelo schreef:wat denk ik ook een veelgehoord punt van kosten is (klinkt triviaal maar toch) dat de vloeistoffen (olie, ruitesproeier en bij een CX lhm) veeel meer kosten als de monteur dat bijvult. Lekker van tevoren thuis doen dus.
Zeker weten, daar verdienen ze flink op. Net als op de wijn in een restaurant.







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
en daarbij moet ik wel vermelden: dus ook op de rekening kijken dat het er niet op staat. Standaard zetten ze dat er vaak toch op bij de verkoopafdeling
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Al met al mag duidelijk zijn dat doe-het-zelfen enorm loont, of het nu een nieuwe auto betreft of een CX van 25 jaar. Denk hierbij niet alleen aan het arbeidsloon; Ook op onderdelen kan je forse kortingen krijgen (tot 30-40%, ook bij de dealer) die je misloopt als je onderhoud laat uitvoeren. Het lastige aan de km kosten van een oude CX is dat deze enorm varieren omdat er altijd wel iets bijzonders aan de hand is. Vergelijken is daarom best listig. Overigens: uit de berichten van Sans Pareil maak ik op dat zijn km kosten ook gebaseerd zijn op alles zelf doen en nauwe banden met de garagewereld, dus ook dit kan je niet vergelijken met het kostenplaatje van de trouwe garageklant.
groet,
Freek
ps overigens vind ik het sleutelen minstens 50% van het plezier aan een auto. Veel mensen denken dat ze het niet kunnen, maar met wat doorzettingsvermogen, gezond verstand en wat hulp (ook via internet) kan je snel ervaring opdoen.
Van 90.000 km in 2000 toen ik mijn huidige dame kocht naar 250.000 en een beetje.
12.000 euro verder, dat is per jaar 1500 euro aan onderhoud.
Aanschaf was 6000 gulden.
Daar zit een volledige daktransplantatie van schuif- naar dicht dak bij en een volledige spuitbeurt, alsmede veel laswerk en een anti-roest behandeling.
En een lederen interieur. En een originele airco (die leeg was en nog steeds is).
Veel geld, ja. Maar geen enkele andere auto kan tippen aan de (deze) CX.
Ik gebruik haar dan ook dagelijks (nu wat minder daar ik nu aan huis werk).
30 juli, ca. 22.00 uur:
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik kan niet anders zeggen, dat ik het helemaal eens ben met dat hele verhaal, rudi2cv!








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
rudi2cv schreef:Jammer dat ie 1 op 10 rijdt (22trs) anders zou het nog goedkoop zijn ook.
Maar dan, als ik goedkoop wil rijden gooi ik er wel gas in. En da’s om op te koken, niet om op te rijden.
Je hebt groot gelijk hoor , vooral op benzine blijven rijden, zo blijf ik genoeg te
hebben bij de pomp.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )



Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Het genot per kilometer: niet in geld uit te drukken!