3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Caravannen met een 2 liter?
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108

Gepost: 01 augustus 2008 12:10 PM
  [ # 31 ]

Wat bedoel je eigenlijk met een warme-lucht sensor? Bij een 20/22 RE/TRS zit namelijk een weerstand gemonteerd voor de radiator, in de luchtstroom, die de spanning over de ventilator verlaagt. Bij lage temperatuur wordt die weerstand in serie gezet met de ventilator, bij hoge temperatuur wordt hij ge-bypassed. Daarom het thermocontact met drie aansluitingen.
Verwar je deze weerstand mss met een warme-lucht sensor?

grtz,

Evert

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 augustus 2008 02:22 PM
  [ # 32 ]

Ik zal wat foto’s laten zien wat ik bedoel:

allereerst de uiteindelijke situatie…

,

de complete onderste slang met T-stuk..

,

hier kijk je tegen de voorschakelweerstand aan waar ‘mins’ het over heeft,
ernaast hangt een loze stekker met bruin en groene draad (?)..

,

en hoe de twee fan’s geschakeld zijn en gekoppeld aan de oorspronkelijke bekabeling..

.

Ik bedoel toch ècht een luchttemp-sensor, die eenmaal geschakeld de tweede fan aanstuurt…
Op de foto zie je het mini-paddestoeletje om een bougiekabel hangen.

.

Wanneer de eerste fan aanslaat is dat volgens mij meteen op volle snelheid, ik merk geen snelheidsverschil.
Nogmaals: alleen de eerste fan slaat aan, of ik moet het ‘mini-paddestoeletje’ kortsluiten, dan draaien ze wel alletwee…

Dus…óf m’n voorschakelweerstand is kaduuk, óf het contact is niet best..
Wat is dan verstandig: het ‘paddestoelletje’ kortsluiten?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 01 augustus 2008 03:46 PM
  [ # 33 ]

Normaal is 1 ventilator voldoende voor een 20 de 22 heeft er trouwens ook maar 1.

Bij m’n 22RS break heb ik er een 2de bij gezet omdat deze een aanhanger van 1.5 ton trekt.

Hiervoor heb ik een ventilator kabelboom van een 25D genomen deze heeft standaard 2 ventilatoren en dezelfde radiator,de ventilatoren worden geschakeld met behulp van relais i.p.v. de rechtstreekse schakeling van de standaard 20/22 met 1 ventilator.

Volgens mij ben je beter af met zo’n “relais” kabelboom als je toch 2 ventilatoren wil gebruiken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- ID/DS DSuper
Gepost: 01 augustus 2008 05:16 PM
  [ # 34 ]

Ik moet tot m’n stommiteit bekennen dat beide fan’s goed werken: ik heb tot nog toe gecontroleerd met de motorkap geopend.
Gevolg is dat de warmte die dan in de motorruimte hangt weg kan, en de luchtsensor niet schakelt.
Nu ik op een parking stond om te zien of dit met gesloten kap nog zo was zag ik tot m’n opluchting dat beide fan’s opeens begonnen te draaien.

Very Happy

Ik blij uiteraard, want missie geslaagd.
Wat ik alleen wil uitvogelen is de mogelijkheid om bij afgeschakeld contact de fan’s de laten doordraaien, zoals moderne auto’s dat ook doen.
De plus naar de fan’s (of liever: de koelwatertemp-sensor) is dus geschakeld over contact, dat ga ik dus nog eens aanpassen naar continue.
Zijn ‘we’ er al over uit wat die loshangende stekker is naast de voorschakelweerstand achter de grille?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108

Gepost: 01 augustus 2008 07:57 PM
  [ # 35 ]

Jep, ik geloof dat die is voor de “motorkap-is-open” detectie. Maar de 20RE mist hiervoor de schakelaar en het lampje in het dash Smile

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 03 augustus 2008 01:09 PM
  [ # 36 ]

Vandaag volgt de grote test: ik ga een paar dagen naar Brugge, eens zien of er nog een paar Cit-liefhebbers rondrijden…
Meteen een mooie gelegenheid om de radiateur-check uit te voeren…

Laughing

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 09 augustus 2008 06:33 PM
  [ # 37 ]

Eén keertje ging het mis: bij het inrijden van een parkeergarage in Gent kookte het expansievaatje over…
Eerst maar de stad ingedoken om met veel ooh’s en aah’s ons aan de gebouwen te vergapen, ‘smiddags maar eens gekeken wat er aan de hand was.
Wat bleek: de stekkertjes op de watertemp-sensor maakten niet al te best contact, waardoor de fan’s niet aansloegen.
Met een stukje ijzerdraad (gevonden op straat), de stekkertjes wat vaster gezet op de sensor en het ‘paddestoeltje’ kortgesloten.
Nu slaan beide fan’s simultaan aan.
Water aangevult, de rest van de reis geen problemen, ook niet in de file…(want die was er, zowel rond Antwerpen als bij Eindhoven…).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 11 augustus 2008 12:03 AM
  [ # 38 ]

Dat ben ik niet met je eens, mits de rest van het koelsysteem in goede staat is. Zie mijn ervaringen met de caravan achter de 2 liter (Douvrin). Of zou de kleine radiateur voor de oude 2 liter te klein zijn…

CEE-IKS schreef:

Ik heb mijn Athena ook gemodificeerd. Het is een bekend gegeven dat de kleine radiateur ook echt te klein is!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook