G middag liefhebbers,
Al een tijdje loop ik tegen een elektrisch probleem aan. Soms start mijn CX Break 2500 D uit 1981 helemaal niet. Kortsluiten door de startkabel vanuit startmotor op accu start ie direct. Soms doet deze draad vanaf de startmotor naar contactslot helemaal niet. Advies van Beau (Leerdam) en een ander citroenliefhebber: een nieuw draad trekken naar de contactslot. Dat contactslot (pinnen nalopen welk draad specifiek voor startmotorkabel is) heb ik net gecheckt. De lampje tussen de draad vanaf de startmotor naar de contactslot: bij bijna alle pinnen van contactslot gaat de lampje aan. Ik vraag mij af of dit goed is. Graag advies.
Verder valt de aanstekervoeding uit als ik rem. Wel irritant omdat 1 van mijn kids juist naar de DVD zit te kijken. De DVD speler valt dan uit. Graag advies.
Bedankt en hartelijk CX groet,
JAn-Pieter Govers

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Is de plusaansluiting op de accu wel schoon en goed vast?
Op mijn aansteker staat altijd stroom, ook bij sleutel uit contact.
Je contactslot stuurt een startrelais aan, die vervolgens de startstroom schakelt rechtstreeks van de accu.
Kijk eens naar je accuklemmen,ook naar de massa-aansluiting op de carrosserie (meestal dicht in de buurt van je minpool op de accu), ik denk dat hierin het probleem schuilt…
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
De acuuklemmen zijn nieuw. Massaaansluitingen (van de accu en diverse draden bij de minpool) zijn schoon en blank. Dus daar zit het probleem niet.
Waar zit de startrelais dan? Misschien is dat kapot of misschien anders de draad van de startmotor naar de startrelais toe?
Thx voor reply en HG JP

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je eerste bericht is een beetje verwarrend voor mij ;
als je de dunne draad die van de starter komt rechtstreeks op de accu tikt , doet hij het dan altijd ???
Indien dit zo is denk ik eerder aan een probleem in je kontaktslot .
Dit kan je testen door een draadje bij in de stekker aan de batterij te steken en dit te verbinden met een testlampje dat je binnen in de auto monteerd .
Werkt dit ook al hij niet start , zou ik de startmotor laten reviseren .
De startrelais die Pascal bedoeld staat OP je startmotor gemonteerd .
Andere test is een drukknop monteren over het startkontakt van je stuurslot . Start hij niet met de sleutel , probeer dan de drukknop .
Problemen met de kabels zelf in een CX zijn echt zeldzaam , slechte kontakten in stekker zijn dan wel een probleem .
Succes ,
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Eerste vraag: ja.
Ik heb al een ander contactslot erop geprobeerd: geen resultaat.
Testen: ik snap je niet helemaal over hoe en wat. Draadje in bij de stekker aan de batterij???? testlampje binnen de auto??? Ik heb de draad van de startmotor doorgeknipt, van het einde van de kabel die naar de (naar ik meen) contactslot gaat een draad met een testlampje aangesloten verbonden en aangesloten op verschillende draden van de contactslotplug (met allemaal draden). Bij 8 van de 10 (meen ik) ging de testlampje aan. Volgens mijn info gaat er juist maar 1 draad vanaf startmotor helemaal door (zonder onderbrekingen en vertakkingen) naar het contactslot.
Drukknop monteren: ja dat is een andere optie. Hoe doe ik dat? Welke draden moet ik dan doen? Nieuwe draad van startmotor naar drukknop en de andere is de aardingknop (draad naar de minpool)?
Ik ben namelijk een relatieve newbie in elektronica. Maar ik wil het graag toch iets meer van weten.
Bedankt voor reply en HG JP

- ID/DS DSuper
Vlak naast je accu zie je veel kabels bijeenkomen die in blokstekkers zijn samengevat.
Begin er eens mee die schoon te maken door ze stuk voor stuk los te nemen en in te spuiten met een electrospray of zuurvrije vaseline.
Na een jaar of 20 willen die wel eens zover corroderen dat er geen goed contact meer wordt gemaakt…..de ervaring leert.
Mocht het geen (goed) resultaat hebben en je blijft problemen houden (ondanks de al ‘nieuw’ gemonteerde contactslot), dan kun je overgaan tot het monteren van een extra startknop.
Zoek uit welke draad uit het contactslot stroom levert in de geschakelde stand en maak hieraan een aftakking naar je startknop.
De draad van je startknop gaat naar je startmotor (relais).
Er hoeft dus geen aarde aan.
Persoonlijk zou ik voor een ander contactslot gaan, maar die keuze laat ik jou.
‘Spirit of avant-garde’
Dat van de drukknop: dat kring bedacht ik mij vanacht ook al. Tuurlijk, ik druk als ie niet start op de + pool.
Voorts over dat schoonmaken en zo: zal ik gaan doen. Ik weet wat je bedoelt.
Contactslot: heeft geen zin: ik heb het al gedaan, bracht geen soelaas. Daarna maar teruggegeven aan Beau.
Ik ga ermee vanmiddag aan de slag.
Bedankt en HG JP

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
In mijn CX zit al een drukknop gemonteerd om te starten. Startslot op ‘starten’ laat wel de injectiepomp draaien dus er wordt wel nog een verbinding gemaakt. Maar ik heb hetzelfde probleem: vooral bij warme motor (bv hete snelwegrit, dan tanken) werkt de drukknop ook niet meer en moet de motor gestart worden met het stekkertje bij de pluspool. Dat werkt dan altijd 100%. Ik ben van plan om alle bedrading eens stelselmatig door te lopen en hopelijk het contactslot weer helemaal te repareren.

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Re: Elektrisch startprobleem
GoofdeWijze schreef:G middag liefhebbers,
Al een tijdje loop ik tegen een elektrisch probleem aan. Soms start mijn CX Break 2500 D uit 1981 helemaal niet. Kortsluiten door de startkabel vanuit startmotor op accu start ie direct. Soms doet deze draad vanaf de startmotor naar contactslot helemaal niet. Advies van Beau (Leerdam) en een ander citroenliefhebber: een nieuw draad trekken naar de contactslot. Dat contactslot (pinnen nalopen welk draad specifiek voor startmotorkabel is) heb ik net gecheckt. De lampje tussen de draad vanaf de startmotor naar de contactslot: bij bijna alle pinnen van contactslot gaat de lampje aan. Ik vraag mij af of dit goed is. Graag advies.
Verder valt de aanstekervoeding uit als ik rem. Wel irritant omdat 1 van mijn kids juist naar de DVD zit te kijken. De DVD speler valt dan uit. Graag advies.Bedankt en hartelijk CX groet,
JAn-Pieter Govers
ik stond stil, geen actie startmotor.
bleek verloopstekkertje vd pluspool vd accu, hangt juist boven de accu, wat het startrelais voedt, relais zit direct boven de accu, op binnenscherm, onder de luchthoorn, onder plastic afdekkapje. stekkertje schoon en weer starten.
suc6
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- ID/DS DSuper
Pascal schreef:
Na een jaar of 20 willen die wel eens zover corroderen dat er geen goed contact meer wordt gemaakt…..de ervaring leert.
Dat bedoel ik dus..
Begin er eens mee die schoon te maken door ze stuk voor stuk los te nemen en in te spuiten met een electrospray of zuurvrije vaseline.
ook ik ben intussen door schade en schande wijzer..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Pascal schreef:Pascal schreef:
ook ik ben intussen door schade en schande wijzer..
Even voor alle duidelijkheid :
Electrospray maakt vuile contakten schoon .
Vaseline geeft alleen een beschermlaag tegen oxidatie ; maar maakt geen vuile contacten schoon .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Gedaan. Alles schoongemaakt en ingespoten met WB40. Het lijkt erop dat ie beter start. Maar d.i. misschien een subjectief gevoel. Anderszijds lijkt de ruitenwissersblad nu ook iets beter te zwaaien. Die kwam namelijk heel erg traag op gang.
Toch 2 draden klaargemaakt (preventief) voor een drukknop (En een nieuw draad naar de sigarettenaansteker). De boel zat toch al weken open. Nu eindelijk weer dicht.
Thx, HG JP