Dinsdag met veel plezier mijn tweede XM aangeschaft. Het is een TCT en automaat. De enige makke wordt veroorzaakt door de airco. Deze wil af en toe niet aan. De zekering in het motorcompartiment is al vervangen door een zwevende. Het enige wat overblijft, denk ik, is het relais. Ik weet niet precies waar hij zit al denk ik net als bij type 1 onder de dash.
Ook zit een rammel onder de dash in het midden. Je hoort hem bij het specifieke toerental rond de 1500 toeren.

Totaal aantal Berichten: 478
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Re: Airco probleem
hwhovis schreef:Dinsdag met veel plezier mijn tweede XM aangeschaft. Het is een TCT en automaat. De enige makke wordt veroorzaakt door de airco. Deze wil af en toe niet aan. De zekering in het motorcompartiment is al vervangen door een zwevende. Het enige wat overblijft, denk ik, is het relais. Ik weet niet precies waar hij zit al denk ik net als bij type 1 onder de dash.
Ook zit een rammel onder de dash in het midden. Je hoort hem bij het specifieke toerental rond de 1500 toeren.
Ah, ben jij nou zo iemand die zeker weet dat het relais bijde type 1 onder het dashboard vakje zit ?!?!!? En weet je ook nog een nummer of herkenningspunt, want bij mij blijft dat ding ook hangen denk ik ?
Nu C5 tijger…
Ik heb ook airco problemen, zie draadje aanjagerregeling.
Zag wel een relais voor de aanjager onder het dashboardkastje , die van de airco zitten bij mij op de accubak naast een 7,5 A. zekering.
Maar dit is geen originele XM airco , is er later ingebouwd hoorde ik van de vorige eigenaar , dus alles zal wel ietsje anders zitten !
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Airco probleem
Bij type 1 bevind zich het zekeringblok en de relais volgens de schema’s als een compleet blok getoond. Ook bij type II lijkt dat zo te zijn.
Komende week ga ik op onderzoek uit. Als mijn airco op enig moment weigert geef ik een tik onder op het dashboard en voila. Ook verschijnt er dan een verdwenen digit van de automaat terug. Ik denk dat het slechte connectoren zijn of een slechte massa. Wordt vervolgd.
Ik zit eens ff in dat instructieboekie te kijken van de Diavia airco , die er bij mij in zit en zie dat die een eigen ventilatiesysteem heeft .
Dat betekent dat ik helemaal in de verkeerde hoek zit te zoeken !!!
Die originele aanjager hebben ze natuurlijk afgesloten!!!
Twee blowers zou te veel zijn nietwaar!
Ik vond het al zo raar dat ik geen verbrandingslucht had geroken bij die aansluitstekker naar de aanjager , die verkoold was gedeeltelijk .
Was al gebeurd voor mijn tijd waarschijnlijk, waarna de vorige eigenaar maar besloot er een nieuwe airco in te zetten .
Dus als ik die airco aan de praat krijg doet volgens mij alles het weer .
Morgen maar eerst eens 2 nieuwe relais aansluiten , dan zien we wel weer verder .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Airco probleem
Ik heb vanmorgen het dashboard losgenomen en kan relais 804 en 821 nergens vinden. Er zit nog wel een relais onder de motorkap die ik niet kan thuisbrengen.
Wie o wie

Totaal aantal Berichten: 478
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Op XMNL vertelde iemand me dat de relais’ voor de airco bij een type 1 onder de afdekplaat onder je stuur zitten, misschien is dit bij de type 2 dan ook zo ? Of weet je zeker dat het bij type 1 onder het dashboardkastje moet zitten ?
Ik ga zo ook maar eens op onderzoek denk ik.
Nu C5 tijger…
Airco probleem
Het relais (804) wordt aangeduid als PB dus dashboard. Ik heb nog een zogenaamde bypass geprobeerd maar dan smelt het zekeringetje wat ik tijdelijk heb aangebracht door. Dat is niet zomaar want er loopt best wel wat vermogen over. Het relais 804 en 821 moet dus ergens zitten.
Als je airco weigert , doet dan je blower het nog wel ?
XM TCT Ambiance`94
Airco probleem
Mensen,
Voor de duidelijkheid. Niets werkt er meer. Ik heb dus helemaal niets meer terwijl alle veiligheden heel zijn.
Airco probleem
Is er trouwens iemand met verstand van zaken die mij (evt. tegen betaling) kan helpen?
Ah, geef is een klap rechtsonder op het dashboard… Bij de bijrijder dus…
Een niet blazende airco heb ik ook gehad, was een kapotte kachelventilator. Is voor type 1 en 2 gelijk, is een bekend probleem ook…
Doet je bedieningspaneel het dan nog wel?
Zo ja, even de plaat onder de voeten van de bijrijder verwijderen, dan zie je de kachelmotor zo zitten…
Xsara Coupe
Airco probleem
Zelfs de display doet niets. Als ik op enig moment een vreemde voeding naar de display breng dan springt alles aan, maar ja, na verloop van tijd loopt er toch een hoge stroom over dit draadje en gezekerd met 5 ampere mept deze er uit.
Airco probleem
Even het beeld opnieuw schetsen;
Na aanzetten kontakt en starten werkt de klimaatregeling niet meer. Op enig moment een tik tegen het dashboard wilde nog wel eens werken. De display sprong aan en na enkele seconden een perfect werkende airco.
Nu werkt er sinds vanochtend niets meer. Na veel onderzoek kan ik relais 804 en 821 aanwijzen als mogelijke oorzaak. Trek je namelijk een vreemde voeding dan springt alles aan. Deze voeding is echter niet de juiste weg want nu gaan er hoge stromen lopen over printjes en dat gaat ruiken. Bovendien spingt er na enkele seconden de door mij in het draadje van de vreemde voeding de zekering uit.
Haal ik dit draadje weg dan is alles weer uit.
De relais moet ik dus eerst vinden om uit te zoeken of deze de daadwerkelijke oorzaak is. Gewoon een slecht kontakt in een van deze relais kan al de oorzaak zijn. En als de sturing niet werkt, werkt er niets meer. Dus ook geen blower of normale kachel.
Ik weet ook niet alles, maar ik weet wel dat er in de computerbak rv in de motorruimte of op de computerbak rv in de motorruimte (sommige modellen ligt ie er in en sommige zit die op de voorkant onder een afdekkapje) vaak een relais zit voor de airconditioning… Heb je deze al gehad?
Xsara Coupe
Airco probleem
Er zitten drie relais waarvan een in een blikken trommel, een relais met peugeot erop en een dichtgegoten relais. Allen met dunne draadjes en daar gaat geen vermogen over.